Konwencjonalne źródła ciepła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-P-ZJPJST-KZC2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwencjonalne źródła ciepła |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W11 OB2_U04 OB2_U08 |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny zajęć (wykłady): - ogólna charakterystyka procesu spalania paliw; - kotły gazowe: - kotły olejowe: - kotły na paliwa stałe: - domowe urządzenia grzewcze: - technologie i metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń do atmosfery w dużych i średnich kotłach opalanych paliwami stałymi, płynnymi i gazowymi. - rozwiązania proekologiczne możliwe do zastosowania w małych konwencjonalnych źródłach ciepła. - przepisy prawne i normy dla kotłów (rozporządzenie krajowe dot. kotłów na paliwa stałe, klasy kotłów wg polskiej normy, dyrektywa Ecodesign), - analiza warunków pracy kotła. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć (wykłady): - ogólna charakterystyka procesu spalania paliw; omówione zostaną procesy fizyczne i reakcje chemiczne składające się na złożony proces spalania paliw. Przedstawione zostaną łańcuchy procesów z uwzględnieniem termodynamiki poszczególnych ogniw łańcucha. Na tle tych łańcuchów przedstawione zostaną zasadnicze różnice i podobieństwa w procesie spalania paliw gazowych, ciekłych i stałych. - kotły gazowe: rodzaje, charakterystyka i emisyjność paliw gazowych, rozwiązania konstrukcyjne, parametry techniczne, zasada działania i eksploatacji kotłów gazowych. Podczas zajęć omówione zostaną paliwa gazowe stosowane w energetyce zawodowej i domowych instalacjach grzewczych, tj. gaz ziemny i gaz propan-butan. Przedstawione zostaną zasady dystrybucji i dostarczania do użytkownika gazu ziemnego i gazu propanbutan. - kotły olejowe: rodzaje, charakterystyka i emisyjność paliw ciekłych, rozwiązania konstrukcyjne, parametry techniczne, zasada działania i eksploatacji kotłów olejowych. Omówione zostaną paliwa ciekłe stosowane w energetyce zawodowej i domowych instalacjach grzewczych, tj. oleje opałowe ciężkie i lekkie. Przedstawione zostaną zasady dystrybucji i dostarczania do użytkownika tych paliw. - kotły na paliwa stałe: rodzaje, charakterystyka i emisyjność paliw stałych, rozwiązania konstrukcyjne, parametry techniczne, zasada działania i eksploatacji kotłów na paliwa stałe. Podczas zajęć omówione zostaną paliwa stałe stosowane w energetyce zawodowej i domowych instalacjach grzewczych, tj. węgiel kamienny i węgiel brunatny. Przedstawione zostaną zasady dystrybucji i dostarczania do użytkownika. - domowe urządzenia grzewcze: piece kaflowe, kominki, kuchnie węglowe; rodzaje stosowanych paliw, wydajność energetyczna i skład spalin; krajowe i lokalne przepisy regulujące stosowanie domowych urządzeń grzewczych. - technologie i metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń do atmosfery w dużych i średnich kotłach opalanych paliwami stałymi, płynnymi i gazowymi. - rozwiązania proekologiczne możliwe do zastosowania w małych konwencjonalnych źródłach ciepła. - przepisy prawne i normy dla kotłów (rozporządzenie krajowe dot. kotłów na paliwa stałe, klasy kotłów wg polskiej normy, dyrektywa Ecodesign), - analiza warunków pracy kotła. |
Literatura: |
1. Ściążko M..: Modele klasyfikacji węgla w ujęciu termodynamicznym i kinetycznym. Rozprawy i Monografie, AGH-Kraków, 2010. 2. Jasieńko S.: 5. Chemia i fizyka węgla. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995. 3. Molenda J., Gaz ziemny, Warszawa, WNT, 1993. 4. Podniało A. Paliwa oleje i smary w ekologicznej eksploatacji Wydawnictwo: WNT – Wydawnictwa Naukowo-Techniczne; 2002 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1- student potrafi wymienić i nazwać poszczególne rodzaje paliw stosowanych w instalacjach grzewczych, wyjaśnić mechanizmy procesów spalania paliw, wymienić rodzaje kotów. EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych procesów składających się na złożony proces spalania EK 3 – student posiada wiedzę na temat instrumentów ograniczania uciążliwości instalacji grzewczych dla środowiska Umiejętności: EK 4 – student potrafi analizować, charakteryzować i określać rolę i znaczenie doboru rodzaju paliw konwencjonalnych i instalacji do ich spalania w ochronie środowiska. EK 5 – student formułuje kluczowe problemy, jakie stwarzają instalacje grzewcze w ochronie środowiska EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu wpływu spalania paliw konwencjonalnych na stan środowiska. Kompetencje: EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu określenie wpływu wybranych rodzajów paliw na stan środowiska. EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy obejmujący całokształt wiedzy przekazanej podczas wykładu. Test zawiera 20 pytań; test jednokrotnego wyboru. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.