Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa: metodyka nauczania filozofii szkoła gimnazjalna i ponadgimnazjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PED-DPWK2
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa: metodyka nauczania filozofii szkoła gimnazjalna i ponadgimnazjalna
Jednostka: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Ministerstwo jeszcze nie ustaliło symboliki efektów kształcenia dla dydaktyki filozofii , ale i tak gwarantuję skuteczność swoich zajęć. Warto je podjąć ze względu na możliwość uczenia filozofii w szkołach MEN gwarantuje egzamin maturalny z filozofii, która od 2015 roku wchodzi w skład przedmiotów do wyboru na poziomie rozszerzonym.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student (ka): wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii; definiuje główne koncepcje filozoficzne; charakteryzuje istotne problemy edukacji filozoficznej młodzieży; wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia; tłumaczy stanowiska filozoficzne; świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki

Umiejętności:

Student (ka): jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole; czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii; potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu; poprawnie konstruuje scenariusze lekcji; prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne); umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji; rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji.

Kompetencje:

Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na filozoficzny punkt widzenia.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Przedstawienie dwóch samodzielnie przygotowanych konspektów lekcji i przeprowadzenie według nich zajęć pokazowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)