KN: Metodyka przedmiotowa 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-METPRZE1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | KN: Metodyka przedmiotowa 1 |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_U12 K_U16 K_K01 |
Skrócony opis: |
Studenci definiują przedmiot i zadania dydaktyki szkolnej, cele nauczania – uczenia się, formułują zadania psychologa szkolnego, objaśniają problemy uczniów i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli (wykład). Sporządzają konspekty zajęć lekcji wychowawczych. Prowadzą lekcje w ramach ćwiczeń i przeprowadzają ich ewaluację. |
Pełny opis: |
Zakres tematów (wykłady) 1. Psycholog w szkole. 2. Kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela. 3. Dydaktyka szkolna – przedmiot i zadania. 4. Wartości i cele kształcenia. 5. Dobór treści nauczania – uczenia się. 6. Proces nauczania – uczenia się. 7. Podstawowe zasady nauczania – uczenia się. 8. Metody nauczania i uczenia się szkolnego. 9. Specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli. 10. Praca z uczniami uzdolnionymi i opóźnionymi w nauce szkolnej. 11. Problemy uczniów i możliwe ich rozwiązywanie przez nauczyciela. 12. Środowisko szkolne jako źródło konfliktów. 13. Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole. 14. Problematyka adaptacji uczniów do warunków szkoły. 15. Proces skutecznego uczenia się w szkole. |
Literatura: |
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. 2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna. 3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls. 5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1. Definiuje przedmiot i zadania dydaktyki szkolnej. 2. Wylicza wartości i cele kształcenia. 3. Opisuje proces nauczania – uczenia się. 4. Objaśnia zagadnienia związane z pracą psychologa szkolnego. 5. Charakteryzuje szkolne problemy uczniów i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli. 6. Definiuje kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się. 2. Poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się. 3. Wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej. 4. Klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania. 5. Ocenia kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela. KOMPETENCJE: 1. Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii. 2. Pracuje w zespole. 3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy. 4. Wykazuje zrozumienie i i tolerancję wobec różnorodności. ETCS: 7 punktów (udział w wykładzie: 30; udział w ćwiczeniach: 30 x 2, przygotowanie do egzaminu: 20; przygotowanie do ćwiczeń: 15 x 2; przygotowanie lekcji wychowawczej: 20 x 2 i lektura: 15 x 2; [210:30=7]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt wiedzy metoda dydaktyczna - wykład, prezentacje multimedialne. weryfikacja - ocena testu końcowego. Efekt umiejętności metoda dydaktyczna - prezentacje multimedialne, dyskusja. weryfikacja - ocena testu końcowego. Efekty kompetencji metoda dydaktyczna - wykład i dyskusja Wykład WIEDZA: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, bardzo dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze zadania oraz formy nauczania – uczenia się w pracy psychologa szkolnego, zna bardzo dobrze specyfikę problemów psychologicznych nauczycieli oraz trudności wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania w szkole, zna bardzo dobrze problematykę adaptacji uczniów do warunków szkoły, proces skutecznego uczenia się. - na ocenę 4 (db): dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, cel i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, dobrze rozumie zadania oraz formy nauczania – uczenia się, potrafi wymienić główne problemy psychologiczne nauczycieli, trudności wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania w środowisku szkolnym, zna dobrze problematykę adaptacji uczniów do warunków szkoły i proces skutecznego uczenia się. - na ocenę 3 (dst): słabo zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, cel i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, słabo rozumie zadania oraz formy nauczania – uczenia się, słabo potrafi wymienić główne problemy psychologiczne nauczycieli, trudności wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania w środowisku szkolnym, słabo zna problematykę adaptacji uczniów do warunków szkoły i proces skutecznego uczenia się. - na ocenę 2 (ndst): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zagadnienia dydaktyki szkolnej, celu i doboru treści procesu nauczania – uczenia się, nie potrafi wymienić głównych problemów psychologicznych nauczycieli, trudności wychowawczych i sposobów ich rozwiązywania w środowisku szkolnym, nie zna problematyki adaptacji uczniów do warunków szkoły i procesu skutecznego uczenia się. UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się, bardzo dobrze poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się, bardzo dobrze wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, bardzo dobrze klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania, bardzo dobrze ocenia style poznawcze uczniów i nauczycieli. - na ocenę 4 (db): dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się, dobrze poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się, dobrze wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, dobrze klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania. - na ocenę 3 (dst): słabo porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się, słabo poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się, słabo wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, słabo klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania. - na ocenę 2 (ndst): nie porządkuje podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu procesu nauczania i uczenia się, nie poddaje krytyce wartości i celów kształcenia, doboru treści nauczania – uczenia się, nie wdraża rozwiązań pomocnych w prowadzeniu lekcji wychowawczej, nie klasyfikuje problemów uczniów i ich możliwych rozwiązań. UMIEJĘTNOŚCI: Oceniane są: zachowanie ostrożności/krytycyzmu w wyrażaniu opinii, praca w zespole, wykazanie zrozumienia i i tolerancji wobec różnorodności. Metodyka przedmiotowa 1 - wykład Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test). Warunki zaliczenia wykładu: liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie); pomyślne zdanie egzaminu (udzielenie poprawnej odpowiedzi na ponad 50% pytań). Metodyka przedmiotowa 2 - ćwiczenia Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2. Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczej dla studentów w ramach zajęć (1-2) oraz prezentacja wybranej metody dydaktycznej (50% oceny końcowej z ćwiczeń). 3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń). Metodyka przedmiotowa 3 Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2. Przygotowanie projektu i przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych o psychologii dla studentów w ramach zajęć (1-2) (50% oceny końcowej z ćwiczeń). 3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.