Metodyka przedmiotowa nauczania etyki w szkole podstawowej 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-MPNFWSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka przedmiotowa nauczania etyki w szkole podstawowej 1 |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_U12 FI1_W13 FI1_W14 FI1_W17 FI1_K01 |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela. Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania etyki w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela i etyki. Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania etyki w szkole podstawowej, przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach związanych z panowaniem nad klasą oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji. |
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia etyki, - definiuje główne koncepcje etyki, -charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej młodzieży, -wyjaśnia poglądy wybranych etyków na poziomie ucznia, -tłumaczy stanowiska etyczne, -świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, -poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. -rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia. ECTS: udział w wykładzie - 30 udział w ćwiczeniach - 30 przygotowanie do ćwiczeń - 30 przygotowanie do lekcji pokazowych - 10 przygotowanie konspektów lekcji - 30 przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN - 150 [150: 30(25)=5] LICZBA ECTS - 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania etyki w szkole podstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego Wykład: Egzamin ustny z zagadnień podejmowanych na wykładzie. Ćwiczenia 1: Przedstawienie dwóch samodzielnie przygotowanych konspektów lekcji i przeprowadzenie według nich zajęć pokazowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.