Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN: Podstawy dydaktyki (Dydaktyka ogólna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PED-PODDYD
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN: Podstawy dydaktyki (Dydaktyka ogólna)
Jednostka: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_U12

K_U16

K_K01

Dla studiów I stopnia - licencjat


Skrócony opis:

Zajęcia z dydaktyki ogólnej są zajęciami podstawowymi dla wszystkich studentów, którzy w trakcie studiów chcą zdobyć kwalifikacje pedagogiczne. Wraz z innymi zajęciami studium pedagogizacji, oraz zajęciami z metodyki uprawniają odpowiednio:

studentów studiów I stopnia do nauczania przedmiotu lub sprawowania funkcji psychologa szkolnego na I i II etapie edukacyjnym, studentów II stopnia do nauczania historii sztuki na III etapie edukacyjnym (min. liceum ogólnokształcące, technikum).

Pełny opis:

W trakcie zajęć realizowane są następujące zagadnienia:

1. Funkcjonowanie przedmiotów historia sztuk, historia, filozofia, etyka w świetle przepisów prawa oświatowego (Rozporządzenia: MEN i MKiDN w sprawie planów nauczania oraz Rozporządzenia MEN i MKiDN w sprawie podstaw programowych).

2. Analiza i klasyfikacja metod i technik kształcenia.

3. Metody aktywizujące a metody biernego uczestnictwa.

4. Omówienie najbardziej skutecznych metod wprowadzania nowego materiału w nauczaniu historii sztuki i historii, w tym: wykład, wykład z prezentacją multimedialną, rozmowa nauczająca (dialog sokratejski), dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z podręcznikiem, analiza formy i treści dzieła sztuki na II, III i IV etapie kształcenia, nauczanie historii sztuki przy pomocy technik multimedialnych, pokazy reprodukcji dzieł sztuki jako metoda uzupełniająca, drama jako metoda impresyjna, film o sztuce jako forma prowadzenia lekcji historii sztuki, film historyczny, jako forma uzupełniająca lekcji historii, projekt edukacyjny, gry i zabawy dydaktyczne z zakresu historii sztuki oraz historii a praca z uczniem najmłodszym.

5. Pomoce dydaktyczne w realizacji zajęć z historii i historii sztuki.

6. Przygotowanie scenariuszy zajęć lekcyjnych.

7. Metody kontroli i oceny; ocenianie kształtujące.

8. Ocenianie zewnętrzne z historii i historii sztuki (egzamin na zakończenie szkoły podstawowej oraz egzamin maturalny).

9. Procedury organizowania egzaminów zewnętrznych.

Literatura:

1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002,

2. Dziedzic A., Kozłowska W.,: Drama na lekcjach historii, WSiP Warszawa 1999

3. Ernst K.: Szkolne gry uczniów, WSiP, Warszawa 2003

4. Fenstermacher G., Soltis I.F., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000

5. Gagnee R., Briggs L.J., Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992

6 .Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? WSiP, Warszawa 1999

7. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczyciela , Veda, Warszawa 1994

8. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999

9.Kruszewski K. (red.): Sztuka Nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004

10. Mikina A., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 1997

11. Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Impuls, Kraków 2004

12. Sołtys D., Szmigel M. K., Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia:

WIEDZA- prezentuje przygotowanie podstaw dydaktycznych do kontynuacji na przedmiocie metodyka nauczania psychologii.

UMIEJĘTNOŚCI - porządkowanie podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu teorii nauczania i uczenia się. Studiowanie literatury /podstawowej i uzupełniającej/ oraz łączenie wiedzy teoretycznej z doświadczeniami szkolnymi. Kształtowanie ogólnych umiejętności dydaktycznych, przekazu wiedzy oraz aktywizacji uczniów.

KOMPETENCJE- pracuje w zespole, wykazuje odpowiedzialność za wynik pracy grupy

Metody i kryteria oceniania:

Opis metod dydaktycznych:

Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu prawa oświatowego i metodyki kształcenia.

Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu metodyki kształcenia i prawa oświatowego.

Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami.

E-learning, jako praktyczna metoda nauki (2 godziny)

Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.

Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca.

Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test);

Wiedza (EK-1)

ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, nie opanował wiedzy z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 3 (dst): student zna kilka najważniejszych metod kształcenia oraz metod kontroli i oceny, ma wybiórczą wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 4 (db): student zna podstawowe metody kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował podstawową wiedzę z zakresu prawa oświatowego i standardów kształcenia;

ocena 5 (bdb): student zna dobrze metodykę kształcenia oraz metody kontroli i oceny, opanował wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zna standardy kształcenia.

Umiejętności (EK 4-6)

ocena 2 (ndst):

student nie potrafi właściwie dobrać metod nauczania, nie przygotowuje samodzielnie materiałów i pomocy dydaktycznych, nie radzi sobie z wyszukaniem źródeł informacji na temat dydaktyki;

ocena 3 (dst):

student częściowo dobiera właściwe metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje nieliczne materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z historii sztuki, z błędami znajduje i wykorzystuje źródła informacji na temat metodyki kształcenia i prawa oświatowego;

ocena 4 (db):

student w miarę właściwie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, dosyć sprawnie przygotowuje materiały i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego;

ocena 5 (bdb):

student perfekcyjnie dobiera metody nauczania do etapu kształcenia, potrzeb i możliwości uczniów, przygotowuje dobre materiały i pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia sztuki, znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje dotyczące metodyki kształcenia i prawa oświatowego.

Kompetencje (EK 7-8)

ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcji historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym; student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć;

ocena 3 (dst): student potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić przykładowe lekcje, ale nie jest to zgodne do końca z wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student częściowo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach;

ocena 4 (db): student zasadniczo potrafi zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi;

ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale zaplanować i zorganizować oraz przeprowadzić lekcje historii sztuki zgodnie ze współczesnymi wymaganiami dydaktyki i prawem oświatowym, student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując narzędzia dydaktyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia od oceny wyjściowej.

Praktyki zawodowe:

Studenci, którzy chcą uzyskać kwalifikacje pedagogiczne na każdym etapie kształcenia (studia I stopnia i studia II stopnia) muszą zrealizować po 150 godzin praktyk dydaktycznych. Praktyki te odbywają się głównie w szkołach. Z każdych 150 godzin minimum 15 godzin dotyczy zajęć przeprowadzonych, pozostałe godziny mają charakter obserwacji zajęć, prowadzonych przez nauczycieli.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)