Childbearing choices in contemporary world
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-CCCW-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Childbearing choices in contemporary world |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) Wykłady monograficzne - Psychologia Zajęcia w językach obcych w Instytucie Psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
We wszystkich krajach rozwiniętych obserwujemy od kilku dekad spadek liczby urodzeń oraz wzrost udziału osób, które decydują się pozostać bezdzietne przez całe życie. Kurs oferuje interdyscyplinarną perspektywę na to zjawisko. Zostaną przedyskutowane teorie psychologiczne, wyjaśniające decyzje prokreacyjne oraz wyniki badań analizujących czynniki mające dla tych decyzji znaczenie. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu przedyskutowane zostaną główne czynniki, istotne dla motywacji do posiadania potomstwa oraz dla podejmowania decyzji o rodzicielstwie. Współcześnie obserwowane są takie trendy demograficzne jak opóźnianie rodzicielstwa, ograniczenie liczby dzieci w rodzinie oraz rosnący udział osób, które pozostają bezdzietne. U podłoża tych trendów leżą indywidualne decyzje kobiet i mężczyzn, którzy wkraczają w dorosłość. W trakcie wykładu przedyskutujemy podstawowe modele teoretyczne, wykorzystywane do wyjaśniania motywacji rodzicielskich oraz opisujące proces podejmowania decyzji prokreacyjnych. Przedyskutujemy rolę czynników biologicznych, psychologicznych, ekonomicznych i kulturowych w tym procesie. |
Literatura: |
Poniższa lista obejmuje podstawową lekturę wprowadzającą w zakresie ram teoretycznych. Dodatkowa lektura będzie sugerowana w ciągu semestru. W trakcie kursu Studenci będą proszeni o przeprowadzenie własnych poszukiwań literatury na temat różnych aspektów decyzji prokreacyjnych. • Hoffman, L. W., & Hoffman, M. L. (1973). The Value of Children to Parents. In J. T. Fawcett (Ed.), Psychological Perspectives on Population (pp. 19-76). New York: Basic Books. • Miller, W. B. (1994). Childbearing motivations, desires, and intentions: a theoretical framework. Genet Soc Gen Psychol Monogr, 120(2), 223-258. • Miller, W. B. (2011). Differences between fertility desires and intentions: implications for theory, research and policy. Vienna Yearbook of Population Research, 9, 75-98. • Klobas, J. E., & Ajzen, I. (2015). Making the Decision to Have a Child. In D. Philipov, A. C. Liefbroer, & J. E. Klobas (Eds.), Reproductive Decision-Making in a Macro-Micro Perspective (pp. 41-78). Dordrecht: Springer Netherlands. • Frejka, T., Sobotka, T., Hoem, J. M., & Toulemon, L. (2008). Summary and general conclusions: Childbearing Trends and Policies in Europe. Demographic Research, 19, 5-14, doi:10.4054/DemRes.2008.19.2. • McAllister, L. S., Pepper, G. V., Virgo, S., & Coall, D. A. (2016). The evolved psychological mechanisms of fertility motivation: hunting for causation in a sea of correlation. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 371(1692), doi:10.1098/rstb.2015.0151. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu kursu studenci będą rozumieć mechanizm podejmowania decyzji o posiadaniu potomstwa oraz znać rolę różnych czynników (biologicznych, psychologicznych, ekonomicznych, kulturowych) w tym procesie (PS_W02). Studenci poszerzą swoją wiedzę na temat metod analizy i interpretacji procesów podejmowania decyzji (PS_W03). Studenci rozwiną również kompetencje dotyczące samodzielnego poszukiwania informacji i samodzielnego uzupełniania wiedzy (PS_K03) Punkty ECTS: Udział w wykładzie – 30 h Lektura tekstów – 60 h Samodzielna praca (przegląd literatury, przygotowanie referatu) – 60 h Przygotowanie do egzaminu – 30 h (180 godzin / 30 = 6 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składa się w 80% z wyniku uzyskanego na pisemnym egzaminie końcowym (test), a w 20% z punktacji za krótką prezentację na zajęciach. Aby zaliczyć kurs, należy uzyskać przynajmniej 60% punktów z egzaminu końcowego. Prezentacja jest obowiązkowa i stanowi część składową oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mynarska, Włodzimierz Strus, Agnieszka Szymańska | |
Prowadzący grup: | Monika Mynarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
W roku akademickim 2021/2022 kurs realizowany jest on-line (e-learning), synchronicznie, za pośrednictwem platformy MS Teams. Aby uczestniczyć w kursie, Studenci muszą być w stanie korzystać ze swoich mikrofonów i kamer. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Monika Mynarska, Agnieszka Szymańska | |
Prowadzący grup: | Monika Mynarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: Udział w wykładzie – 30 h Lektura tekstów – 60 h Samodzielna praca (przegląd literatury, przygotowanie referatu) – 60 h Przygotowanie do egzaminu – 30 h (180 godzin / 30 = 6 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
W roku akademickim 2022/2023 zajęcia odbywają się stacjonarnie, w Instytucie Psychologii UKSW (sala 1425). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Monika Mynarska, Agnieszka Szymańska | |
Prowadzący grup: | Monika Mynarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: Udział w wykładzie – 30 h Lektura tekstów – 60 h Samodzielna praca (przegląd literatury, przygotowanie referatu) – 60 h Przygotowanie do egzaminu – 30 h (180 godzin / 30 = 6 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mynarska, Michał Sękowski | |
Prowadzący grup: | Monika Mynarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: Udział w wykładzie – 30 h Lektura tekstów – 60 h Samodzielna praca (przegląd literatury, przygotowanie referatu) – 60 h Przygotowanie do egzaminu – 30 h (180 godzin / 30 = 6 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.