Konwersatorium teologiczne: Filozofia biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-KFB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium teologiczne: Filozofia biblijna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Konwersatoria teologiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W12 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodą interpretacji tekstu biblijnego oraz pomoc w zrozumieniu jego charakteru i specyfiki. Szczególny akcent zostanie położony na wydobycie tych aspektów wybranych fragmentów biblijnych, które mogą być użyteczne dla osób studiujących filozofię lub psychologię. Analiza i interpretacja fragmentów biblijnych ma umożliwić uczestnikom zajęć dostrzeżenie wartości narracji biblijnej, jej uniwersalności, ponadczasowości oraz uwrażliwić na jej aspekt egzystencjalny. Zajęcia będą miały charakter warsztatowo-ćwiczeniowy i stworzą możliwość indywidualnej pracy z tekstem biblijnym zgodnie z zaproponowaną metodą interpretacyjną. Należy je traktować jako uzupełnienie programu studiów filozoficznych lub psychologicznych, rozszerzające perspektywę ujęć zagadnień poruszanych w trakcie wspomnianych studiów. |
Pełny opis: |
Każde zajęcia będą poświęcone interpretacji jednego fragmentu biblijnego. Hasłowo zostanie także zaproponowany "klucz" interpretacyjny dla dane fragmentu, stanowiący symboliczne uchwycenie głównej myśli interpretowanego tekstu. Proponowana interpretacja będzie poddawana dyskusji uczestników zajęć. W trakcie dokonywania interpretacji tekstu prezentowana będzie również metoda interpretacyjna. Uczestnicy zajęć powinni zapoznać się przed zajęciami z fragmentami biblijnymi wybranymi do interpretacji na poszczególne zajęcia (zob. zakres tematów). |
Literatura: |
1. M. Grabowski, Historia upadku, Ku antropologii adekwatnej, WAM, Kraków 2006. 2. M. Grabowski, Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej, W drodze, Kraków 2010. 3. M. Szamot, Genezis. Czy ktoś jeszcze w to wierzy?, WAM, Kraków 2003. 4. M. Szamot, Oto ty, Adamie, WAM, Kraków 2010. 5. A. Lacocque, P. Ricoeur, Myśleć biblijnie, Znak, Kraków 2003. 6. A. Świeżyński, Hermeneutyczna próba rekonstrukcji ontologii upadłego anioła na podstawie biblijnej historii upadku człowieka 3,1-5.14-15), w: Angelologia i jej sucastne intepretacie, red. A. Adam, Badin 2009, s. 101-114. 7. A. Świeżyński, "Czy baranek zjadł różę?" Próba biblijno-symbolicznej interpretacji "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery, Studia Gdańskie 21(2007), s. 79-100. 8. A. Świeżyński, Samotność "Adama" - próba interpretacji symbolicznej, w: Samotność człowieka w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności, red. T. Dyk, B. Mroczek, Szczecin - Barlinek 2015, s. 87-101. 9. A. Świeżyński, Genezyjski „owoc” (Rdz 3,6). Próba interpretacyjnego odsłonięcia, w: Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk 2015, s. 245-262. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: - udział w wykładzie i przygotowanie do zajęć - lektura tekstów: 0-30 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godz. Suma godzin (średnio): 45 [45/30(25)=1,5] Liczba ECTS: 1 Wiedza: 1. posiada wiedzę dotyczącą znaczenia zachowań religijnych i duchowości oraz systemów wartości w rozwoju człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena za obecność na zajęciach (obecność każdorazowo potwierdzona podpisem na liście obecności) wg skali: 15-14 obecności - 5 13 obecności - 4,5 12-11 obecności - 4 10 obecności - 3,5 9-7 obecności - 3 6-0 obecności - 2 (w przypadku innej łącznej liczby zajęć, skala ocen zostanie zmodyfikowana na koniec semestru) 2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie pisemnej lub ustnej własnej interpretacji wybranego fragmentu biblijnego. Wymagania dotyczące interpretacji: - należy wybrać dowolny fragment biblijny - inny niż omawiane na zajęciach (max. 20 wersów) - należy zastosować metodę interpretacji zaprezentowaną w trakcie zajęć - forma pisemna: w postaci przesłanego elektronicznie pliku tekstowego (format: doc lub rtf) o objętości 4500-6000 znaków bez spacji; należy opatrzyć tekst własnym tytułem i namiarami biblijnymi dotyczącymi interpretowanego fragmentu biblijnego; przekazanie tekstu interpretacji prowadzącemu zajęcia w nieprzekraczalnym terminie: 14-27 stycznia 2019 (grupa w sem. zimowym); 27 maja - 09 czerwca 2019 (grupa w sem. letnim) - w przypadku prezentacji ustnej należy umówić się na termin zaliczenia w okresie sesji egzaminacyjnej (propozycje terminów zaliczeń ustnych zostaną podane pod koniec każdego semestru) Inne szczegółowe informacje dotyczące pracy zaliczeniowej zostaną przekazane w trakcie zajęć. Ocena końcowa jest sumą ważoną ocen z p. 1 (1/3) i p. 2. (2/3). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.