Analiza danych empirycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-ADM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza danych empirycznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W06 PS_U06 |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie Studenta/Studentki do samodzielnego przeprowadzenia podstawowych analiz statystycznych w pakiecie SPSS i ich interpretacji. Zdobyta wiedza i umiejętności są konieczne do rozumienia empirycznych raportów z badań w literaturze psychologicznej. Zajęcia są warsztatowe, odbywają się przy komputerach z oprogramowaniem SPSS. Analizowane są rzeczywiste dane z opublikowanych artykułów naukowych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
• Efekty wiedzy (PS_W06) Student/Studentka: W1_zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii W2_zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej • Efekty umiejętności (PS_U06) Student/Studentka: U1_potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do weryfikacji hipotez badawczych U2_potrafi interpretować uzyskane wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych U3_potrafi ocenić wartość stosowanych technik badawczych U4_potrafi krytycznie spojrzeć na uzyskane wyniki analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena 5 (bdb): • (efekty wiedzy W1–W2) Student/Studentka bardzo dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; bardzo dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii • (efekty umiejętności U1–U4) Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia; precyzyjnie stosuje terminologię statystyczną podczas przedstawiania otrzymanych rozwiązań; rzadko podejmuje błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; bardzo dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników - ocena 4 (db): • (efekty wiedzy W1–W2) Student/Studentka dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii • (efekty umiejętności U1–U4) Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając większość dostępnych informacji i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu większości zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu/jej się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia; otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej; potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników - ocena 3 (dst): • (efekty wiedzy W1–W2) Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; w wystarczającym stopniu zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii • (efekty umiejętności U1–U4) Student/Studentka potrafi w dostateczny sposób dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając niektóre dostępne informacje i częściowo uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; w przeciętnym stopniu zwraca uwagę na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować, choć potrzebuje wsparcia prowadzącej; potrafi dostatecznie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne; prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną; w dostatecznym stopniu potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dostatecznie formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Harasimczuk, Karolina Rymarczyk | |
Prowadzący grup: | Justyna Harasimczuk, Karolina Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Rymarczyk, Ewa Topolewska-Siedzik | |
Prowadzący grup: | Karolina Rymarczyk, Ewa Topolewska-Siedzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie Studenta do samodzielnego przeprowadzenia podstawowych analiz statystycznych w pakiecie SPSS i ich interpretacji. Zdobyta wiedza i umiejętności są konieczne do rozumienia empirycznych raportów z badań w literaturze psychologicznej. Zajęcia są warsztatowe, odbywają się przy komputerach z oprogramowaniem SPSS. Analizowane są rzeczywiste dane z opublikowanych artykułów naukowych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Statystyki opisowe: m.in. średnia, odchylenie standardowe, skośność, kurtoza 3–4. Analiza korelacji 5–6. Średnia i odchylenie standardowe w podziale na płeć, test t dla różnic międzygrupowych oraz miara wielkości efektu, test t dla prób zależnych 7–8. Jednoczynnikowa analiza wariancji 9–10. Analiza regresji liniowej 11. Analiza spójności wewnętrznej 12–13. Eksploracyjna analiza czynnikowa 14. Powtórzenie wiadomości 15. Kolokwium |
|
Literatura: |
● Literatura podstawowa Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). SAGE Publications. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.). (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty (t. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN. ● Artykuły z bazami danych, które będą analizowane podczas zajęć Jauk, E., Knodler, M., Frenzel, J., Kanske, P. (2022). Do highly sensitive persons display hypersensitive narcissism? Similarities and differences in the nomological networks of sensory processing sensitivity and vulnerable narcissism. Journal of Clinical Psychology. https://doi.org/10.1002/jclp.23406 Leicht, C., Sharp, C. A., LaBouff, J. P., Zarzeczna, N., Esldon-Baker, F. (2021). Content Matters: Perceptions of the Science-Religion Relationship. The International Journal for the Psychology of Religion, 32(3), 232–255. https://doi.org/10.1080/10508619.2021.2003111 Vesper, D., Konig, C. J. (2022). Ever thought about strikes? Development of a scale to assess attitudes and behavioral reactions to strikes. Journal of Business and Psychology. https://doi.org/10.1007/s10869-022-09801-7 Zajenkowski, M. (2021). How do teenagers perceive their intelligence? Narcissism, intellect, well-being and gender as correlates of self-assessed intelligence among adolescents. Personality and Individual Differences, 169, artykuł 109978. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109978 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Rymarczyk, Ewa Topolewska-Siedzik | |
Prowadzący grup: | Karolina Rymarczyk, Ewa Topolewska-Siedzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz. Przygotowanie do kolokwium: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Suma godzin: 120 [120/30(25) = 4] Liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.