Historia filozofii 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-HF2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od nowożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
1-2. Filozofia nowożytna i współczesna jako problem. Próba periodyzacji i wskazanie na główne tendencje rozwojowe. 3-4. Zmiana paradygmatu w nowożytności (Kartezjusz). 5-6. Racjonalizm i empiryzm jako dwa główne nurty wczesnej filozofii nowożytnej (Leibniz, Spinoza, Lock, Hume). 7-8. Podstawy filozofii kantowskiej: filozofia teoretyczna (Kant). 9-10. Podstawy filozofii kantowskiej: filozofia praktyczna (Kant, Fichte). 11-12. Idealistyczne przeformułowanie filozofii nowożytnej (Hegel). 13-14. Szkoły kantowskie i neokantowskie - przejście ku współczesności. 15-16. Hermeneutyki podejrzeń na progu współczesności (Freud, Marks, Nietzsche). 17-18. Personalizm i filozofia dialogu jako filozofia człowieka. 19.20. Główne pojęcia i nurty filozofii analitycznej. 21-22. Fenomenologia jako filozofia pierwsza (Husserl). 23-24. Egzystencjalne przeformułowanie fenomenologii (Satre, Camus). 25-26. Hermeneutyka jako metoda i filozofia (Heidegger, Gadamer). 27-28. Dekonstrukcja podmiotu i upadek wielkich narracji; feminizm (Derrida, Foucault, Lyotard). 29-30. Filozofia współczesna jako pluralizm dyskursów. |
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie. 2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006. 3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003. 4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009. 5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997. 6. Coreth E., Schöndorf H., Filozofia XVII i XVIII wieku, Kęty 2005. 7. Coreth E., Ehlen P., Schmidt J., Filozofia XIX wieku, Kęty 2005. 8. Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004. 9. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011. 10. Nowaczyk A., Filozofia analityczna, Warszawa 2008. 11. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii nowożytnej i współczesnej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej w nowożytności i współczesności; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródeł KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii nowożytnej i współczesnej podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii nowożytnej i współczesnej ECTS: Udział w wykładzie – 30 godzin Lektura tekstów – 30 godzin Przygotowanie do egzaminu – 15 godzin SUMA GODZIN 75 [75 : 30 (25) = 3] LICZBA ECTS = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii nowożytnej i współczesnej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej - na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii nowożytnej i współczesnej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii nowożytnej i współczesnej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii nowożytnej i współczesnej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródeł - na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródła - na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii nowożytnej i współczesnej. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródeł KOMPETENCJE: Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii nowożytnej i współczesnej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych Metody oceniania: 1. Egzamin pisemny w formie testu wyboru w sesji egzaminacyjnej z treści prezentowanych na wykładach Na ocenę końcową składa się: Ocena z egzaminu w formie testu wyboru z treści wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.