Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-HF2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W05

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od nowożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju.

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

1-2. Filozofia nowożytna i współczesna jako problem. Próba periodyzacji i wskazanie na główne tendencje rozwojowe.

3-4. Zmiana paradygmatu w nowożytności (Kartezjusz).

5-6. Racjonalizm i empiryzm jako dwa główne nurty wczesnej filozofii nowożytnej (Leibniz, Spinoza, Lock, Hume).

7-8. Podstawy filozofii kantowskiej: filozofia teoretyczna (Kant).

9-10. Podstawy filozofii kantowskiej: filozofia praktyczna (Kant, Fichte).

11-12. Idealistyczne przeformułowanie filozofii nowożytnej (Hegel).

13-14. Szkoły kantowskie i neokantowskie - przejście ku współczesności.

15-16. Hermeneutyki podejrzeń na progu współczesności (Freud, Marks, Nietzsche).

17-18. Personalizm i filozofia dialogu jako filozofia człowieka.

19.20. Główne pojęcia i nurty filozofii analitycznej.

21-22. Fenomenologia jako filozofia pierwsza (Husserl).

23-24. Egzystencjalne przeformułowanie fenomenologii (Satre, Camus).

25-26. Hermeneutyka jako metoda i filozofia (Heidegger, Gadamer).

27-28. Dekonstrukcja podmiotu i upadek wielkich narracji; feminizm (Derrida, Foucault, Lyotard).

29-30. Filozofia współczesna jako pluralizm dyskursów.

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie.

2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006.

3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.

4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009.

5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997.

6. Coreth E., Schöndorf H., Filozofia XVII i XVIII wieku, Kęty 2005.

7. Coreth E., Ehlen P., Schmidt J., Filozofia XIX wieku, Kęty 2005.

8. Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004.

9. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.

10. Nowaczyk A., Filozofia analityczna, Warszawa 2008.

11. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii nowożytnej i współczesnej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej w nowożytności i współczesności; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii

UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródeł

KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii nowożytnej i współczesnej podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii nowożytnej i współczesnej

ECTS:

Udział w wykładzie – 30 godzin

Lektura tekstów – 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu – 15 godzin

SUMA GODZIN 75 [75 : 30 (25) = 3]

LICZBA ECTS = 3

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii nowożytnej i współczesnej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej

- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii nowożytnej i współczesnej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii nowożytnej i współczesnej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii nowożytnej i współczesnej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną

UMIEJĘTNOŚCI:

- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródeł

- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródła

- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii nowożytnej i współczesnej.

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej ich źródeł

KOMPETENCJE:

Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii nowożytnej i współczesnej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych

Metody oceniania:

1. Egzamin pisemny w formie testu wyboru w sesji egzaminacyjnej z treści prezentowanych na wykładach

Na ocenę końcową składa się:

Ocena z egzaminu w formie testu wyboru z treści wykładu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)