Historia myśli psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-HMP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01 PS_W02 PS_W05 |
Skrócony opis: |
Spektrum tematycznym wykładów realizowanych w ramach tego przedmiotu, a zatem i podstawowym ich celem jest wprowadzenie studentów w podstawowe pojęcia, pytania i problemy klasycznej myśli psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznych i filozoficznych korzeni oraz kulturowego i biograficznego kontekstu powstania oraz logiki zmiany paradygmatów, w ramach których była/jest rozwijana. |
Pełny opis: |
Spektrum tematycznym wykładów realizowanych w ramach tego przedmiotu, a zatem i podstawowym ich celem jest wprowadzenie studentów w podstawowe pojęcia, pytania i problemy klasycznej myśli psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznych i filozoficznych korzeni oraz kulturowego i biograficznego kontekstu powstania oraz logiki zmiany paradygmatów, w ramach których była/jest rozwijana. Cele: Dostarczenie wiedzy na temat tła filozoficzno-historycznego i kulturowego kształtowania się przedmiotu psychologii Dostarczenie wiedzy o strukturze procesu poznania w psychologii Dyskusja kwestii specyfiki i tożsamości psychologii jako nauki Uświadomienie różnorodności metod badawczych i stylów myślowych w ramach psychologii Zapoznanie z wielkimi pytaniami oraz problemami, z którymi mierzyła i mierzy się psychologia Zrozumienie założeń nurtów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka |
Literatura: |
Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii, rozdz. 3,4,5,8,9. Gdańsk: GWP. McBurney, D. H. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa E. Boescha, rozdz. 1. WNUAM: Poznań. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kulturowej. Wydawnictwo Altermed: Katowice. Pankalla, A, Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Universitas: Kraków. Rzepa, T. i Dobroczyński, B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów współczesnych. Warszawa. Wydawnictwo Scholar. Stachowski, R. i Dobroczyński, B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych (s. 73–136). W: Strelau, J. i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: znajomość historii myśli psychologicznej, czyli głównych kierunków, nurtów i postaci psychologii naukowej oraz rozwoju jej przedmiotu zainteresowań i metod umiejętności: rozumienie proweniencji i przemian stylów myślowych w trakcie rozwoju psychologii kompetencji społecznych: uwrażliwienie na kwestie tożsamości psychologii jako nauki i specyfiki profesji psychologa W wyniku kursu student: Podejmuje refleksję nad przedmiotem i metodami oraz procesem poznania (w) psychologii Wskazuje korzenie i główne założenia podstawowych nurtów psychologicznych Potrafi wskazać kontekst historyczno-kulturowy genezy i rozwoju koncepcji psychologicznych Deszyfruje i analizuje podstawowe metafory człowieka w psychologii Rozumie główne pytania i problemy współczesnej psychologii Potrafi prowadzić dyskusję wokół statusu i tożsamości psychologii jako nauki Zna dokonania polskiej psychologii na tle psychologii światowej i europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Podstawą oceny studenta będzie test z wiedzy przeprowadzony na koniec semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Spektrum tematycznym wykładów realizowanych w ramach tego przedmiotu, a zatem i podstawowym ich celem jest wprowadzenie studentów w podstawowe pojęcia, pytania i problemy klasycznej myśli psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznych i filozoficznych korzeni oraz kulturowego i biograficznego kontekstu powstania oraz logiki zmiany paradygmatów, w ramach których była/jest rozwijana. |
|
Pełny opis: |
Spektrum tematycznym wykładów realizowanych w ramach tego przedmiotu, a zatem i podstawowym ich celem jest wprowadzenie studentów w podstawowe pojęcia, pytania i problemy klasycznej myśli psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznych i filozoficznych korzeni oraz kulturowego i biograficznego kontekstu powstania oraz logiki zmiany paradygmatów, w ramach których była/jest rozwijana. Cele: Dostarczenie wiedzy na temat tła filozoficzno-historycznego i kulturowego kształtowania się przedmiotu psychologii Dostarczenie wiedzy o strukturze procesu poznania w psychologii Dyskusja kwestii specyfiki i tożsamości psychologii jako nauki Uświadomienie różnorodności metod badawczych i stylów myślowych w ramach psychologii Zapoznanie z wielkimi pytaniami oraz problemami, z którymi mierzyła i mierzy się psychologia Zrozumienie założeń nurtów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka |
|
Literatura: |
Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii, rozdz. 3,4,5,8,9. Gdańsk: GWP. McBurney, D. H. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa E. Boescha, rozdz. 1. WNUAM: Poznań. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kulturowej. Wydawnictwo Altermed: Katowice. Pankalla, A, Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Universitas: Kraków. Rzepa, T. i Dobroczyński, B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów współczesnych. Warszawa. Wydawnictwo Scholar. Stachowski, R. i Dobroczyński, B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych (s. 73–136). W: Strelau, J. i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. |
|
Wymagania wstępne: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kornaj | |
Prowadzący grup: | Jan Kornaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.