Kompetencje psychologa praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje psychologa praktyka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W12 K_W17 K_W19 K_U19 K_K01 K_K02 K_K05 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie tematyką praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej w różnych obszarach życia. |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest zaprezentowanie studentom najnowszych doniesień z zakresu praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej. |
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest zaprezentowanie studentom najnowszych doniesień z zakresu praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej. Studentom zostaną przedstawione informacje dotyczące wykorzystania wiedzy psychologicznej w psychoterapii, prawie (m.in. zawód biegłego sądowego), procesie rekrutacji, służbie zdrowia, mediach, biznesie, polityce, ochronie środowiska, a ponadto szczególna uwaga będzie poświęcona kwestiom etycznym wykonywania zawodu psychologa-praktyka. |
Literatura: |
1. Allen, J.G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Bollas C. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Bollas C. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament. 4. Brantley J., Wood J.C., McKay M. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Campbell D., Hale R. (2023). Pracując w ciemnościach. Jak zrozumieć przedsamobójczy stan umysłu. Gdańsk: Imago. 6. Chyrowicz B., Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M.,Toeplitz Z. (2019). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN. 7. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 8. Davis M., Fanning P., McKay M. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. 9. Davis R., Millon T. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. 10. Deciu V. (2021). Psychological Factors in Recruitment. Psychology, 12, 1933-1943, https://www.scirp.org/journal/psych. 11. Drążkowska-Zielińska E., Drat-Ruszczak K. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS. 12. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie: Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów. Poznań: Zysk i S-ka. 13. Eichstaedt K., Gałecki P., Depko A. (2022). Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa, w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń. Warszawa: Wolters Kluwer. 14. Frankl V. (2019). Człowiek w poszukwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca. 15. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago. 16. Granholm E., McQuaid J. (2018). Schizofrenia. Poznawczo-behawioralny trening umiejętności społecznych. Praktyczny przewodnik. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 17. Hayes S.C., Strosahl K.D., Wilson K.G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 18. Knapp H. (2005). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN. 19. Kottler J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP. 20. Laufer M.E., Laufer M. (2023). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna Ingenium. 21. Leahy R.L. (2019), Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 22. McDougall J. (2014). Teatry ciała. Psychoanalityczne podejście do chorób psychosomatycznych. Warszawa: Oficyna Ingenium. 23. Preißmann C. (2021). Asperger. Życie w dwóch światach. Gdańsk: GWP. 24. Prizant B.M., Fields-Meyer T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 25. Ringel E. (1992). Nerwica a samozniszczenie. Warszawa: PWN. 26. Rosińska P., Starzomska M. (2018). Sprawozdanie PFRON dotyczące pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Materiały własne. 27. Rothschild B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 28. Rothschild B. (2021). Ciało pamięta. Tom 2. Rewolucja w terapii traumy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 29. Sawicka M., Kucharska K., Wilkos E. (2013). Trening społecznego poznania i neuropoznania. Warszawa: IPiN 30. Starzomska M. (2019). Tendencyjność uwagi u kobiet z zaburzeniami odżywiania. Warszawa: Liberi Libri. 31. Steward J. (red.) (2005). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. 32. Strus W. (2011). Wypalenie – kryzys zawodowy. W: Jankowska M., Starzomska M. (red.) Kryzys. Pułapka czy szansa? (s. 257-268). Kraków: Akapit. 33. Tedeschi R. G., Calhoun L. G. (2004). Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1): 1-18. 34. Witkowski T. (2018). Psychoterapia bez makijażu. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski. 35. Yapko M. (2002). Kiedy życie boli. Dyrektywy w leczeniu depresji. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W12 Zna w pogłębionym stopniu metody udzielania pomocy psychologicznej. Zna założenia i praktyczne zastosowanie wybranych nurtów psychoterapii, interwencji kryzysowej, psychoedukacji, poradnictwa i rewalidacji, terapii pedagogicznej. Zna psychiatryczne metody leczenia zaburzeń psychicznych. Zna w pogłębionym stopniu zasady budowania kontaktu i relacji pomagania w różnych kontekstach społecznych i rodzajach działań pomocowych i ich praktyczne zastosowanie. K_W17 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą etyki, a w szczególności etyki zawodowej psychologa. Zna standardy etyczne wykonywania zawodu psychologa-praktyka oraz psychologa-badacza, określone w regulacjach krajowych i międzynarodowych. Zna wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiednie dla psychologii pracy. Zna zastosowania wiedzy psychologicznej w organizacjach i instytucjach. K_W19 Zna społeczne i prawne uwarunkowania związane z działalnością zawodową w zakresie opieki psychologicznej i psychiatrycznej. K_U18 Potrafi zaplanować strategię interwencji adekwatnie do konkretnego przypadku. Umie zastosować wybrane metody pomocy psychologicznej oraz podejmować działania w zakresie psychoedukacji i promocji zdrowia. K_U19 Ma rozwinięte umiejętności interpersonalne. Potrafi nawiązywać kontakt na tematy specjalistyczne z osobami w różnych kontekstach społecznych, stosując język dostosowany do rozmówcy. K_K01 Jest gotów do podjęcia praktyki psychologicznej zachowując się profesjonalnie, z szacunkiem do klientów ,uwzględniając ich zmieniające się potrzeby, kierując się dobrem klienta oraz zasadami etyki zawodowej. Jest gotów do działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej. K_K02 Jest gotów w działalności zawodowej do uwzględniania jej etycznych i moralnych aspektów, stosując się do zasad współpracy w środowisku zawodowym. K_K05 Ma świadomość własnych predyspozycji i sposobu funkcjonowania psychicznego oraz wpływu swoich działań na różne środowiska społeczne. Jest gotów w tej aktywności do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza -na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej do pracy w takich obszarach, jak: psychoterapia, prawo (m.in. zawód biegłego sądowego), proces rekrutacji, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska) oraz na temat kwestii etycznych wykonywania zawodu psychologa-praktyka. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość obszerną wiedzę na temat praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej do pracy w takich obszarach, jak: psychoterapia, prawo (m.in. zawód biegłego sądowego), proces rekrutacji, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska) oraz na temat kwestii etycznych wykonywania zawodu psychologa-praktyka. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej do pracy w takich obszarach, jak: psychoterapia, prawo (m.in. zawód biegłego sądowego), proces rekrutacji, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska) oraz na temat kwestii etycznych wykonywania zawodu psychologa-praktyka. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej do pracy w takich obszarach, jak: psychoterapia, prawo (m.in. zawód biegłego sądowego), proces rekrutacji, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska) oraz na temat kwestii etycznych wykonywania zawodu psychologa-praktyka. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w różnych obszarach takich, jak: psychoterapia, prawo (zwłaszcza jeśli chodzi o zawód biegłego sądowego), rekrutacja, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska oraz będzie potrafił ocenić ryzyko kontrowersji etycznych w wymienionych wyżej obszarach. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w różnych obszarach takich, jak: psychoterapia, prawo (zwłaszcza jeśli chodzi o zawód biegłego sądowego), rekrutacja, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska oraz będzie potrafił ocenić ryzyko kontrowersji etycznych w wymienionych wyżej obszarach. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w różnych obszarach takich, jak: psychoterapia, prawo (zwłaszcza jeśli chodzi o zawód biegłego sądowego), rekrutacja, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska oraz będzie potrafił ocenić ryzyko kontrowersji etycznych w wymienionych wyżej obszarach. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w różnych obszarach takich, jak: psychoterapia, prawo (zwłaszcza jeśli chodzi o zawód biegłego sądowego), rekrutacja, służba zdrowia, media, biznes, polityka, ochrona środowiska oraz będzie potrafił ocenić ryzyko kontrowersji etycznych w wymienionych wyżej obszarach. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w różnych sytuacjach życiowych oraz w wykonywanym zawodzie psychologa. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w różnych sytuacjach życiowych oraz w wykonywanym zawodzie psychologa. -na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w różnych sytuacjach życiowych oraz w wykonywanym zawodzie psychologa. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w różnych sytuacjach życiowych oraz w wykonywanym zawodzie psychologa. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska, Paulina Rosińska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska, Paulina Rosińska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 ha - wykład 30 ha - praca własna - przygotowanie się do egzaminu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest zaprezentowanie studentom najnowszych doniesień z zakresu praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej. |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest zaprezentowanie studentom najnowszych doniesień z zakresu praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej. Studentom zostaną przedstawione informacje dotyczące wykorzystania wiedzy psychologicznej w psychoterapii, prawie (m.in. zawód biegłego sądowego), procesie rekrutacji, służbie zdrowia, mediach, biznesie, polityce, ochronie środowiska, a ponadto szczególna uwaga będzie poświęcona kwestiom etycznym wykonywania zawodu psychologa-praktyka. |
|
Literatura: |
1. Allen, J.G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Bollas C. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Bollas C. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament. 4. Brantley J., Wood J.C., McKay M. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Campbell D., Hale R. (2023). Pracując w ciemnościach. Jak zrozumieć przedsamobójczy stan umysłu. Gdańsk: Imago. 6. Chyrowicz B., Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M.,Toeplitz Z. (2019). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN. 7. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 8. Davis M., Fanning P., McKay M. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. 9. Davis R., Millon T. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. 10. Deciu V. (2021). Psychological Factors in Recruitment. Psychology, 12, 1933-1943, https://www.scirp.org/journal/psych. 11. Drążkowska-Zielińska E., Drat-Ruszczak K. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS. 12. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie: Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów. Poznań: Zysk i S-ka. 13. Eichstaedt K., Gałecki P., Depko A. (2022). Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa, w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń. Warszawa: Wolters Kluwer. 14. Frankl V. (2019). Człowiek w poszukwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca. 15. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago. 16. Granholm E., McQuaid J. (2018). Schizofrenia. Poznawczo-behawioralny trening umiejętności społecznych. Praktyczny przewodnik. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 17. Hayes S.C., Strosahl K.D., Wilson K.G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 18. Knapp H. (2005). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN. 19. Kottler J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP. 20. Laufer M.E., Laufer M. (2023). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna Ingenium. 21. Leahy R.L. (2019), Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 22. McDougall J. (2014). Teatry ciała. Psychoanalityczne podejście do chorób psychosomatycznych. Warszawa: Oficyna Ingenium. 23. Preißmann C. (2021). Asperger. Życie w dwóch światach. Gdańsk: GWP. 24. Prizant B.M., Fields-Meyer T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 25. Ringel E. (1992). Nerwica a samozniszczenie. Warszawa: PWN. 26. Rosińska P., Starzomska M. (2018). Sprawozdanie PFRON dotyczące pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Materiały własne. 27. Rothschild B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 28. Rothschild B. (2021). Ciało pamięta. Tom 2. Rewolucja w terapii traumy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 29. Sawicka M., Kucharska K., Wilkos E. (2013). Trening społecznego poznania i neuropoznania. Warszawa: IPiN 30. Starzomska M. (2019). Tendencyjność uwagi u kobiet z zaburzeniami odżywiania. Warszawa: Liberi Libri. 31. Steward J. (red.) (2005). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. 32. Strus W. (2011). Wypalenie – kryzys zawodowy. W: Jankowska M., Starzomska M. (red.) Kryzys. Pułapka czy szansa? (s. 257-268). Kraków: Akapit. 33. Tedeschi R. G., Calhoun L. G. (2004). Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1): 1-18. 34. Witkowski T. (2018). Psychoterapia bez makijażu. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski. 35. Yapko M. (2002). Kiedy życie boli. Dyrektywy w leczeniu depresji. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
nieużywanie telefonów komórkowych na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska, Paulina Rosińska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska, Paulina Rosińska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest zaprezentowanie studentom najnowszych doniesień z zakresu praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej. |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest zaprezentowanie studentom najnowszych doniesień z zakresu praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej. Studentom zostaną przedstawione informacje dotyczące wykorzystania wiedzy psychologicznej w psychoterapii, prawie (m.in. zawód biegłego sądowego), procesie rekrutacji, służbie zdrowia, mediach, biznesie, polityce, ochronie środowiska, a ponadto szczególna uwaga będzie poświęcona kwestiom etycznym wykonywania zawodu psychologa-praktyka. |
|
Literatura: |
1. Allen, J.G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Bollas C. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Bollas C. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament. 4. Brantley J., Wood J.C., McKay M. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.