Konwersatorium z metod narracyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-MN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z metod narracyjnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_W06 PS_U04 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie z metodami zaliczanymi do grupy narracyjnych i ich podstawami teoretycznymi. Student powinien posiąść wiedzę na temat podstaw teoretycznych tych metod, ich wartości, zalet i wad. Powinien też zdobyć stosowne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się wybranymi metodami narracyjnymi, interpretacji wyników i ich wykorzystania w diagnozie, poradnictwie, psychoterapii i wspieraniu rozwoju osobowości, a także w badaniach naukowych. |
Pełny opis: |
1. Miejsce metod narracyjnych w różnych subdyscyplinach psychologii; możliwe zastosowania praktyczne 2. Nurty teoretyczne stanowiące podstawę metod narracyjnych 3. Wywiad narracyjny według f. Schutze. 4. Teoria wartościowania Huberta J.M. Hermansa; Metoda Konfrontacji z Sobą jako metoda badawcza, diagnostyczna i terapeutyczna 5. Metody biograficzne Dana P. McAdamsa 6. Fenomenologiczna Analiza Interpretacyjna w jakościowych badaniach psychologicznych 7. Analiza treści jako metoda jakościowa i ilościowa 8. Analiza pól semantycznych i inne metody lingwistyczne 9. Poznawcza perspektywa w analizie narracji; schemat narracyjny w ujęciu Trzebińskiego; narracje defensywne i proaktywne 10. Na tropie narracji kulturowych - jak kultura kształtuje indywidualne opowieści? 11. Konstrukcjonistyczna perspektywa w analizie narracji 12. Terapia narracyjna i narracyjne formy wspierania rozwoju 13. Metody narracyjne w psychologii polityki i biznesu 14 i 15. Prezentacja wyników badań uzyskanych przez studentów |
Literatura: |
1. Chmielnicka-Kuter, E., Oleś, P.K., Puchalska-Wasyl, M. (2009). Metoda Konfrontacji z Sobą - 2000. Aneks do podręcznika. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 2. Creswell, W.J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. (Joanna Gilewicz: tłum.) Kraków: Wyd. UJ. 3. Hermans, H.J.M., Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje. Tworzenie znaczeń w psychoterapii. (Piotr K. Oleś: tłum.) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 4. Janusz, B., Gdowska, K., de Barbaro, B. (red.), Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Oleś, P. (1992). Metoda Konfrontacji z Sobą Huberta J.M. Hermansa. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 6. Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18 (2), 361-369. 7. Schütze, F. (1990). Presja i wina: doświadczenia młodego żołnierza niemieckiego w czasie drugiej wojny światowej i ich implikacje biograficzne. W: Włodarek, J., Ziółkowski, M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s. 325-339). Warszawa: PWN. 8. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny t. 1 Wywiad jako postępowanie badawcze oraz t.2 Wywiad jako postępowanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 9. Tokarska, U. (2010) Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwościach intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego. W: Psychologia małych i wielkich narracji. (M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.) Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia, s. 293-314. 10. Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 rozumie wagę podejścia narracyjnego w psychologii i jego specyfikę na tle innych podejść w psychologii; EK2 ma wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych podejścia narracyjnego w psychologii; EK3 ma wiedzę dotyczącą dorobku badawczego psychologii narracyjnej; EK4 zna podstawowe metody wykorzystywane w procesie badań narracyjnych i w procesie analizy danych narracyjnych Umiejętności: EK5 potrafi znaleźć zastosowanie dla metod narracyjnych w różnych projektach badawczych; EK6 potrafi posługiwać się różnymi technikami narracyjnymi i wykorzystywać je do celów badawczych i diagnostycznych; w szczególności potrafi samodzielnie przeprowadzić badania przy zastosowaniu wybranych metod narracyjnych; EK7 Potrafi przeprowadzić analizę jakościową narracji odwołując się do wybranych pojęć teoretycznych i podejść metodologicznych; EK8 Potrafi przeprowadzić analizę ilościową narracji przy zastosowaniu analiz statystycznych. EK9 Potrafi w formie prezentacji multimedialnej przedstawić wyniki uzyskanych badań EK10 Potrafi komentować uzyskane wyniki i omawiać je podczas dyskusji w grupie Kompetencje: EK11 Potrafi przyjąć postawę otwartości wobec świata znaczeń innych ludzi; zdaje sobie sprawę z roli otwartości na dialog i umiejętności kompetentnego słuchania w procesie diagnozy i procesie badawczym przy zastosowaniu metod narracyjnych EK12 Potrafi opracować schemat badań z wykorzystaniem narracji spisywanych i/lub opowiadanych, służący rozpoznaniu i rozwiązaniu określonego problemu życiowego ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (indywidualna lektura): 10 godz. przygotowanie do zajęć w formie ćwiczeń narracyjnych: 5 godz. przygotowanie i przeprowadzenie projektu badawczego: 15 godz. przygotowanie raportu i prezentacji wyników badań: 5 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia: • obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze; kolejne nieobecności muszą być usprawiedliwione i zaliczone po uzgodnieniu zasad z prowadzącym); • przygotowanie do zajęć – zapoznanie się z tekstami dotyczącymi zagadnień i metod, które będą omawiane na zajęciach; ćwiczenie umiejętności diagnostycznych przy zastosowaniu omawianych metod • przygotowanie i przeprowadzenie projektu badawczego – w parach/indywidualnie studenci będą realizować wspólny dla grupy temat, przeprowadzać badania za pomocą wskazanej metody narracyjnej (każdy uczestnik grupy będzie miał za zadanie zbadanie co najmniej jednej osoby) • napisanie raportu z badań i przedstawienie krótkiej prezentacji podczas zajęć; najlepsze raporty i prezentacje mogą stanowić podstawę publikacji i/lub referatu na konferencji Kryteria oceny: Wiedza (EK1-4) Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach. ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji; db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć; Umiejętności i Kompetencje (EK5-12) Student wykonuje na bieżąco zadania narracyjne przy wykorzystaniu omawianych na zajęciach metod badawczych. Student bierze udział w 2-osobowym zespole badawczym, realizującym projekt badawczy przy wykorzystaniu metod narracyjnych. Wspólnie z innymi studentami z zespołu przeprowadza badania, analizuje uzyskany materiał narracyjny, przygotowuje raport z badań i przedstawia uzyskane wyniki podczas zajęć podsumowujących semestr. ndst - student nie wykonuje zadań narracyjnych i nie realizuje projektu badawczego dst - Student przeprowadza badania przy zastosowaniu omawianych metod narracyjnych - wykonuje jedno zadanie narracyjne; bierze udział w projekcie badawczym jako przeprowadzający badania db - student przeprowadza badania przy zastosowaniu omawianych metod narracyjnych - wykonuje dwa zadania narracyjne; bierze aktywny udział w projekcie badawczym jako przeprowadzający badanie i współautor raportu z badań i prezentacji; bdb - student przeprowadza badania przy zastosowaniu omawianych metod narracyjnych - wykonuje trzy zadania narracyjne; bierze aktywny i twórczy udział w projekcie badawczym jako pomysłodawca, przeprowadzający badanie, współautor raportu z badań i prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska, Emilia Maria Wrocławska-Warchala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie z metodami zaliczanymi do grupy narracyjnych i ich podstawami teoretycznymi. Student powinien posiąść wiedzę na temat podstaw teoretycznych tych metod, ich wartości, zalet i wad. Powinien też zdobyć stosowne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się wybranymi metodami narracyjnymi, interpretacji wyników i ich wykorzystania w diagnozie, poradnictwie, psychoterapii i wspieraniu rozwoju osobowości, a także w badaniach naukowych. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest narracja? Miejsce metod narracyjnych w różnych subdyscyplinach psychologii; możliwe zastosowania praktyczne 2. Nurty teoretyczne stanowiące podstawę metod narracyjnych 3. Badania jakościowe, ilościowe, mieszane 4. Wywiad narracyjny według f. Schutze. 5. Teoria wartościowania Huberta J.M. Hermansa; Metoda Konfrontacji z Sobą jako metoda badawcza, diagnostyczna i terapeutyczna 6. Metody biograficzne Dana P. McAdamsa 7. Fenomenologiczna Analiza Interpretacyjna w jakościowych badaniach psychologicznych 8. Analiza treści jako metoda jakościowa i ilościowa 9. Analiza pól semantycznych i inne metody lingwistyczne 10. Na tropie narracji kulturowych - jak kultura kształtuje indywidualne opowieści? 11. Konstrukcjonistyczna perspektywa w analizie narracji 12. Terapia narracyjna i narracyjne formy wspierania rozwoju 13. Metody narracyjne w psychologii polityki i biznesu 14 i 15. Prezentacja wyników badań uzyskanych przez studentów |
|
Literatura: |
1. Chmielnicka-Kuter, E., Oleś, P.K., Puchalska-Wasyl, M. (2009). Metoda Konfrontacji z Sobą - 2000. Aneks do podręcznika. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 2. Creswell, W.J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. (Joanna Gilewicz: tłum.) Kraków: Wyd. UJ. 3. Hermans, H.J.M., Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje. Tworzenie znaczeń w psychoterapii. (Piotr K. Oleś: tłum.) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 4. Janusz, B., Gdowska, K., de Barbaro, B. (red.), Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Oleś, P. (1992). Metoda Konfrontacji z Sobą Huberta J.M. Hermansa. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 6. Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18 (2), 361-369. 7. Schütze, F. (1990). Presja i wina: doświadczenia młodego żołnierza niemieckiego w czasie drugiej wojny światowej i ich implikacje biograficzne. W: Włodarek, J., Ziółkowski, M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s. 325-339). Warszawa: PWN. 8. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny t. 1 Wywiad jako postępowanie badawcze oraz t.2 Wywiad jako postępowanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 9. Tokarska, U. (2010) Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwościach intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego. W: Psychologia małych i wielkich narracji. (M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.) Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia, s. 293-314. 10. Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.