WM: Dysfunkcje w rodzinie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-NDR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Dysfunkcje w rodzinie 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem wykładu jest analiza uwarunkowań dysfunkcji w rodzinie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przyczyny, przebieg, skutki, a także możliwości im zapobiegania. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z młodymi osobami, z małżeństwami, z rodzinami. Kompetencje - nabycie umiejętności potrzebnych w pracy w poradni, szczególnie ważnych w profilaktyce powstawania dysfunkcji, umiejętności pomocy poszczególnym osobom w rodzinie zagrożonym skutkami danej dysfunkcji. |
Pełny opis: |
Przyczyny dysfunkcji w małżeństwie i w rodzinie Dysfunkcyjne systemy rodzinne Rodzina nadopiekuńcza Rodzina władzy Rodzina uwikłana Rodzina chaotyczna Rodzina z problemem alkoholowym Osoba uzależniona w rodzinie Współuzależnienie Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym DDA Możliwości terapii osób uzależnionych Możliwości terapii osób współuzależnionych Możliwości terapii DDA Nieporadność życiowa, wyuczona bezradność, ubóstwo w rodzinie, Niewłaściwe wykonywanie obowiązków rodzicielskich Niewłaściwe postawy rodzicielskie Nieobecny ojciec Eurosieroctwo Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży Przestępczość dzieci i młodzieży Kryzysy w rodzinie Przyczyny kryzysów Interwencja kryzysowa Rozwody i separacje |
Literatura: |
Baran-Furga H., Steinbarth-Chmielewska K. (1999). Uzależnienia. Obraz kliniczny i leczenie, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Cierpiałkowska L. (2000), Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Gaś Z. (1993). Rodzina a uzależnienia. Lublin: UMCS. Kinney J., Leaton G. (1996), Zrozumieć alkohol. Warszawa: PARPA. Krahe, B. (2005), Agresja. Gdańsk: GWP. Ostoja-Zawadzka K. (1999), Mity rodzinne. /w:/ B. De Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, s. 91-97, Kraków: Wyd. UJ. Poraj G., Rostowski J. (red.) (2003), Zagrożenia życia rodzinnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Pospiszyl I. (1994), Przemoc w rodzinie, Warszawa: WSiP. Ryś M. (2014), Rodzina z problemem alkoholowym. Metody badań relacji interpersonalnych w dysfunkcyjnych systemach rodzinnych. Warszawa: MCPS. Twerski A.J. (2001), Uzależnione myślenie. Analiza samooszukiwania. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Woronowicz B.T. (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: PARPA-MEDIA. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student posiada wiedzę o dysfunkcyjnych systemach rodzinnych, potrafi określić przyczyny dysfunkcji, ich przebieg i uwarunkowania, potrafi wskazać źródła kryzysów w rodzinie, zna problematykę dotyczącą agresji i przemocy w rodzinie, zna problematykę uzależnień i współuzależnień w rodzinie. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu dysfunkcjami. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować przyczyny dysfunkcji w rodzinie, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki powstawania dysfunkcji, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z dysfunkcjami, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze różnego typu dysfunkcji, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom dysfunkcyjnym. KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie uwarunkowań dysfunkcji rodzinnych. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite podejścia i ujęcia dysfunkcji, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką dysfunkcji w rodzinie, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 110 LICZBA ECTS – 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych dysfunkcji, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom. - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi wskazać przyczyny poszczególnych dysfunkcji, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom. - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać dysfunkcje w rodzinie i wskazać na ich przyczyny, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.