WM: Neurobiologia dla klinicystów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-NPA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Neurobiologia dla klinicystów |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów poświęcony psychologii neuroafektywnej. Obejmuje zagadnienia dotyczące neuronanatomii emocji w mózgu, hierarchicznej struktury emocjonalnego mózgu, neurobiologicznych podstaw systemów emocjonalnych, mentalizacji, psychoterapii poznawczej i psychodynamicznej oraz neurobiologii afektu w wybranych zaburzeniach psychicznych. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą neuroafaktywnej struktury osobowości, zaburzeń psychicznych i psychoterapii. |
Pełny opis: |
1. Neuronauka a praktyka kliniczna. 2. Geny i środowisko w kształtowaniu się obwodów neuronalnych w mózgu. 3. Hierarchiczna struktura ośrodkowego układu nerwowego. 4. Teoria podstawowych systemów emocjonalnych Jaaka Pankseppa. 5. System "Poszukiwania" jako podstawowy system motywacyjny. 6. Neurobiologiczne podłoże doświadczenia miłości. 7. Neurobiologia gniewu. 8. Neurobiologia przywiązania. 9. Neurobiologia zabawy. 10.Neurobiologia lęku. 11. Uzależnienie ode substancji i uzależnienia behawioralne w świetle neuronauki. 12. Neurobiologiczne podstawy zaburzeń odżywiania się. 13. Neurobiologiczne podłoże zaburzeń ze spektrum autyzmu. 14. Neurobiologiczne podłoże psychoz i zaburzeń osobowości borderline. 15. Neurobiologia a psychoterapia. |
Literatura: |
1. Hart S. - Brain, Attachment,Personality. Karnac Books Ltd., London 2008. 2. Panksepp J., Biven L. - Archeology of Mind. Neuroevolutionary Origins of Human Emotions, W.W. Norton and Company, London/New York, 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student potrafi opisać podstawowe systemy emocjonalne mózgu. 2. Student potrafi zna podstawowe struktury mózgu odpowiadające za przetwarzanie i regulację emocji. 3. Student rozumie rolę genów i środowiska w kształtowaniu obowodów neuronalnych w mózgu. 4. Student potrafi opisać neuroafektywne podłoże wybranych zaburzenie psychicznych. 5. Student potrafi opisać neuroafektywne podstawy psychoterapii. 6. Student zna podstawowe narzędzia badania neuroafaktywnego podłoza osobowości. 7. Student potrafi opisać neuroafaktywne podłoże mentalizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca zaliczeniowa, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.