Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PAT1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W13

PS_W17

PS_U04

PS_U11

PS_K04

PS_K06

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z anatomii i biologicznych podstaw zachowania oraz prawidłowości związanych z rozwojem poznawczym, emocjonalnym, psychofizycznym.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami terminami psychopatologii ogólnej i szczegółowej oraz nabycie umiejętności rozróżniania pojedynczych objawów, jak i zaburzeń psychicznych, w oparciu o obowiązujące systemy klasyfikacyjne. Przedstawione zostaną kluczowe symptomy zaburzeń związanych z procesami poznawczymi, emocjonalnymi, motywacyjnymi, psychofizycznymi oraz świadomości, tożsamości i osobowości człowieka. Program wykładów obejmuje także zapoznanie studentów z rozwojem poglądów na temat zaburzeń psychicznych na przestrzeni dziejów, jak i etiologią oraz epidemiologią zaburzeń psychicznych współcześnie.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

W1. Student rozumie etiologię zaburzeń psychicznych (w tym stres, kryzysy, konflikty w życiu człowieka), uwzględniając perspektywę biologiczną, psychologiczną i społeczną.

W2. Student zna typologię zaburzeń psychicznych, w tym symptomatologię oraz klasyfikację zaburzeń psychicznych. Orientuje się także w ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, epidemiologii zaburzeń psychicznych oraz posługuje się specjalistyczną terminologią.

Umiejętności:

U1. Student potrafi odróżnić podstawowe objawy psychopatologiczne, potrzebne do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości oraz sprawności innych funkcji psychicznych oraz oceny zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych.

U2. Student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazać adekwatne formy pomocy.

Kompetencje:

K1. Student jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi.

Metody i kryteria oceniania:

W1-W2:

Na ocenę bardzo dobrą:

- student bezbłędnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student w większości poprawnie: ((a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

U1-U2:

Na ocenę bardzo dobrą:

- student bezbłędnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student w zdecydowanej większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student w większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

K1:

Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:

- student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mosiołek
Prowadzący grup: Anna Mosiołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kłosowski
Prowadzący grup: Marcin Kłosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Usystematyzowane przedstawienie zagadnień psychopatologii ogólnej i szczegółowej, w tym zapoznanie z objawami chorób zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji, etiologii i sposobów leczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kłosowski
Prowadzący grup: Marcin Kłosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:



udział w wykładzie: 30 godz.


studium literatury, przygotowanie do egzaminu: 30 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2]


liczba ECTS: 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Usystematyzowane przedstawienie zagadnień psychopatologii ogólnej i szczegółowej, w tym zapoznanie z objawami chorób zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji, etiologii i sposobów leczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kłosowski
Prowadzący grup: Marcin Kłosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.

samodzielne studium literatury: 18 godz.

przygotowanie do egzaminu: 15 godz.

konsultacje: 2 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 32 godz. (1 ECTS)


liczba ECTS: 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)