Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia 1 (ćwiczenia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PATO1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia 1 (ćwiczenia)
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W13

PS_W17

PS_U04

PS_U11

PS_K04

Wymagania wstępne:

Równoległy lub wcześniejszy udział w wykładzie z psychopatologii.

Pełny opis:

Ćwiczenia mają na celu ugruntowanie wiedzy zdobytej na wykładzie z psychopatologii poprzez odniesienie wiedzy do praktycznych przykładów związanych z objawami zaburzeń oraz studium przypadku. W ramach ćwiczeń analizowane będą badania na temat epidemiologii zaburzeń, ćwiczona umiejętność posługiwania się klasyfikacjami zaburzeń i kryteriami diagnostycznymi. Istotnym elementem będzie także ćwiczenie kreatywności oraz umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w celu prezentowania wybranych zagadnień związanych z problematyką zaburzeń psychicznych.

Literatura:
Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

W1. Student rozumie etiologię zaburzeń psychicznych (w tym stres, kryzysy, konflikty w życiu człowieka), uwzględniając perspektywę biologiczną, psychologiczną i społeczną.

W2. Student zna typologię zaburzeń psychicznych, w tym symptomatologię oraz klasyfikację zaburzeń psychicznych. Orientuje się także w ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, epidemiologii zaburzeń psychicznych oraz posługuje się specjalistyczną terminologią.

Umiejętności:

U1. Student potrafi odróżnić podstawowe objawy psychopatologiczne, potrzebne do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości oraz sprawności innych funkcji psychicznych oraz oceny zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych.

U2. Student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazać adekwatne formy pomocy.

Kompetencje:

K1. Student jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi.

K2. Student, pracując samodzielnie oraz w zespole, przygotowuje i prezentuje problematykę wybranych problemów psychologicznych, a zwłaszcza zaburzeń psychicznych, ich etiologii, przebiegu i sposobów leczenia.

Metody i kryteria oceniania:

W1-W2:

Na ocenę bardzo dobrą:

- student bezbłędnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student w większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

U1-U2:

Na ocenę bardzo dobrą:

- student bezbłędnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student w zdecydowanej większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student w większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

K1:

Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:

- student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi)

K2:

Na ocenę bardzo dobrą:

- student (a) w pełni rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, (b) w pełni wykazuje się umiejętnością efektywnej pracy samodzielnej i w grupie, (c) w pełni samodzielnie, kreatywnie i komunikatywnie prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi

Na ocenę dobrą:

- student (a) w większości rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, (b) w większości wykazuje się umiejętnością efektywnej pracy samodzielnej i w grupie, (c) w większości samodzielnie, kreatywnie i komunikatywnie prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi

Na ocenę dostateczną:

- student (a) rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, choć zdarzają mu się drobne błędy i uchybienia (b) wykazuje się umiejętnością pracy samodzielnej i w grupie w stopniu wystarczającym do podejmowania pracy samodzielnej i grupowej, (c) prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi w stopniu komunikatywnym, korzystając z pomocy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Jastrzębski, Dorota Parnowska
Prowadzący grup: Maria Cichocka, Jolanta Jafernik-Hubert, Daryna Mileuskaya, Irena Musiałkiewicz, Agata Olesiewicz, Irena Staszczyszyn, Aneta Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kłosowski
Prowadzący grup: Marcin Kłosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podstawowym celem ćwiczeń jest zdobycie wiedzy na temat oraz umiejętności praktycznych w zakresie podjęcia i nawiązania kontaktu w procesie diagnostycznym, dokonywania podstawowej oceny i opisu stanu psychicznego, wykorzystania wiedzę dotyczącą zaburzeń i formułowania hipotez diagnostycznych, argumentowania swojego stanowiska w oparciu o kryteria diagnostyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kłosowski
Prowadzący grup: Marcin Kłosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:




udział w ćwiczeniach: 30 godz.



studium literatury, przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.



suma godzin: 60 [60/30(25)=2]



liczba ECTS: 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kłosowski
Prowadzący grup: Marcin Kłosowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w ćwiczeniach: 30 godz.

samodzielne studium literatury, przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz.

konsultacje: 5 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godz. (1 ECTS)



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)