Psychopatologia 1 (ćwiczenia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PATO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia 1 (ćwiczenia) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13 PS_W17 PS_U04 PS_U11 PS_K04 |
Wymagania wstępne: | Równoległy lub wcześniejszy udział w wykładzie z psychopatologii. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu ugruntowanie wiedzy zdobytej na wykładzie z psychopatologii poprzez odniesienie wiedzy do praktycznych przykładów związanych z objawami zaburzeń oraz studium przypadku. W ramach ćwiczeń analizowane będą badania na temat epidemiologii zaburzeń, ćwiczona umiejętność posługiwania się klasyfikacjami zaburzeń i kryteriami diagnostycznymi. Istotnym elementem będzie także ćwiczenie kreatywności oraz umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w celu prezentowania wybranych zagadnień związanych z problematyką zaburzeń psychicznych. |
Literatura: | |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W1. Student rozumie etiologię zaburzeń psychicznych (w tym stres, kryzysy, konflikty w życiu człowieka), uwzględniając perspektywę biologiczną, psychologiczną i społeczną. W2. Student zna typologię zaburzeń psychicznych, w tym symptomatologię oraz klasyfikację zaburzeń psychicznych. Orientuje się także w ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, epidemiologii zaburzeń psychicznych oraz posługuje się specjalistyczną terminologią. Umiejętności: U1. Student potrafi odróżnić podstawowe objawy psychopatologiczne, potrzebne do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości oraz sprawności innych funkcji psychicznych oraz oceny zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych. U2. Student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazać adekwatne formy pomocy. Kompetencje: K1. Student jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi. K2. Student, pracując samodzielnie oraz w zespole, przygotowuje i prezentuje problematykę wybranych problemów psychologicznych, a zwłaszcza zaburzeń psychicznych, ich etiologii, przebiegu i sposobów leczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
W1-W2: Na ocenę bardzo dobrą: - student bezbłędnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%) Na ocenę dobrą: - student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej) Na ocenę dostateczną: - student w większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej) U1-U2: Na ocenę bardzo dobrą: - student bezbłędnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%) Na ocenę dobrą: - student w zdecydowanej większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej) Na ocenę dostateczną: - student w większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej) K1: Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną: - student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi) K2: Na ocenę bardzo dobrą: - student (a) w pełni rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, (b) w pełni wykazuje się umiejętnością efektywnej pracy samodzielnej i w grupie, (c) w pełni samodzielnie, kreatywnie i komunikatywnie prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi Na ocenę dobrą: - student (a) w większości rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, (b) w większości wykazuje się umiejętnością efektywnej pracy samodzielnej i w grupie, (c) w większości samodzielnie, kreatywnie i komunikatywnie prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi Na ocenę dostateczną: - student (a) rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, choć zdarzają mu się drobne błędy i uchybienia (b) wykazuje się umiejętnością pracy samodzielnej i w grupie w stopniu wystarczającym do podejmowania pracy samodzielnej i grupowej, (c) prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi w stopniu komunikatywnym, korzystając z pomocy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Dorota Parnowska | |
Prowadzący grup: | Maria Cichocka, Jolanta Jafernik-Hubert, Daryna Mileuskaya, Irena Musiałkiewicz, Agata Olesiewicz, Irena Staszczyszyn, Aneta Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem ćwiczeń jest zdobycie wiedzy na temat oraz umiejętności praktycznych w zakresie podjęcia i nawiązania kontaktu w procesie diagnostycznym, dokonywania podstawowej oceny i opisu stanu psychicznego, wykorzystania wiedzę dotyczącą zaburzeń i formułowania hipotez diagnostycznych, argumentowania swojego stanowiska w oparciu o kryteria diagnostyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. studium literatury, przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. samodzielne studium literatury, przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz. konsultacje: 5 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godz. (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.