Psychoterapia Gestalt w warunkach izolacji więziennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PGW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia Gestalt w warunkach izolacji więziennej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ps_W12, Ps_W13, Ps_U12, Ps_K04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie zasad, etapów psychoterapii Gestalt, a następnie ukazanie możliwości stosowania tej terapii w izolacji penitencjarnej. Celem praktycznym jest zachęta do poszukiwania form terapeutycznych dostosowanych do pracy z więźniami. |
Pełny opis: |
Założenia i cele Cele poznawcze przedmiotu to poznanie zasad i etapów terapii Gestalt. Cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności prowadzenia terapii (w tym terapii Gestalt) indywidualnej czy grupowej wśród więźniów i wychowanków zakładów poprawczych, a cel wychowawczy to zachęta do otwartości terapeutycznej na świat izolacji zakładowej. Forma zaliczenia: przygotowanie pracy pisemnej na podany temat. Treści programowe 1. Terapia Gestalt – cel terapii, teoria (postać, figura). 2. Możliwy wpływ mechanizmów z zakresu psychologii tłumu i psychomanipulacji na skuteczność psychoterapii Gestalt. 3. Fazy terapii – świadomość, odpowiedzialność, eksperymentowanie, konsolidacja. 4. Metody pokrewne (pomocnicze) mogące być stosowane razem z psychoterapią Gestalt. 5. Niezaburzone funkcje organizmu w terapii Gestalt. 6. Zaburzone funkcje organizmu w terapii Gestalt. 7. Mechanizmy obronne w terapii Gestalt – introjekcja, projekcja, retrofleksja, konfluencja. 8. Odniesienie psychoterapii Gestalt do warunków izolacji penitencjarnej (zakładowej). |
Literatura: |
Sills, Ch., Fish, S., Lapworth (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia - Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Dawidson, I.(1996). Tu i Teraz - Uzdrowienie chrześcijańskie a terapia Gestalt. Kraków: Wydawnictwo m. Zinker, J. (1992). Twórczy proces myślenia w terapii Gestalt. Warszawa: J. Santorski & Co. AGENCJA WYDAWNICZA. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1. Student po zakończeniu zajęć będzie potrafił wyjaśnić istotę i omówić najważniejsze elementy psychoterapii w ogóle. EK2. Student po zakończonych zajęciach będzie umiał scharakteryzować najważniejsze różnice między terapią a profilaktyką. EK3. Student po zakończonych zajęciach będzie znał podstawowe formuły Gestaltu. EK4. Student po zakończonych zajęciach będzie znał etapy terapii Gestalt EK5. Student po zakończonych zajęciach będzie umiał ukazać „postaci” Gestaltu u różnych kategorii więźniów (wychowanków zakładów poprawczych). |
Metody i kryteria oceniania: |
F: ocena formująca obejmuje informacje zwrotne dla studenta od prowadzącego w trakcie zajęć, odnoszące się do: F1 – przygotowanego wcześniej materiału i zaprezentowanego przez studenta na zajęciach; F2 – wypowiedzi studenta świadczących o zrozumieniu bądź brakach w zrozumieniu treści omawianych podczas zajęć; F3 – pytań zadawanych przez studenta świadczących o poziomie wiedzy i zainteresowania poruszaną problematyką; F4 – aktywności poznawczej studenta podczas zajęć (znajomości literatury przedmiotu, dokonywania porównań, samodzielnego wyciągania wniosków itp.). P: ocena podsumowująca umożliwiająca zaliczenie przedmiotu wystawiana jest na zakończenie zajęć i obejmuje: P1 – ocenę aktywności studenta podczas zajęć (uwzględniana jest też obecność na zajęciach); P2 – ocenę samodzielnie przygotowanego i zaprezentowanego podczas zajęć tematu; P3 – ocenę z egzaminu ustnego (to jest zasadniczy element końcowej oceny). W przypadku egzaminu ustnego ocena bardzo dobra oznacza bardzo dobrą znajomość treści wykładu i zadanej literatury, wraz ze wskazaniami praktycznymi, ocena dobra oznacza dobrą znajomość treści wykładu i zadanej literatury, ocena dostateczna oznacza podstawową orientację w treści przedmiotu, ocena niedostateczna oznacza brak podstawowej orientacji w treści przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność na platformie MS Teams - 30 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W celu zrozumienia przebiegu psychoterapii Gestalt w warunkach izolacji zakładowej, pomocne są: 1. podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwoju, osobowości; 2. podstawowa wiedza z zakresu psychologii penitencjarnej; 3. podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej; 4. podstawowa wiedza z zakresu systemów penitencjarnych; 5. umiejętność wyszukiwania informacji w literaturze przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w wykładzie na uczelni - 30 godzin (1 p. ECTS). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W celu zrozumienia przebiegu psychoterapii Gestalt w warunkach izolacji zakładowej, pomocne są: 1. podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwoju, osobowości; 2. podstawowa wiedza z zakresu psychologii penitencjarnej; 3. podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej; 4. podstawowa wiedza z zakresu systemów penitencjarnych; 5. umiejętność wyszukiwania informacji w literaturze przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w wykładzie na uczelni - 30 godzin (1 p. ECTS). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W celu zrozumienia przebiegu psychoterapii Gestalt w warunkach izolacji zakładowej, pomocne są: 1. podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwoju, osobowości; 2. podstawowa wiedza z zakresu psychologii penitencjarnej; 3. podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej; 4. podstawowa wiedza z zakresu systemów penitencjarnych; 5. umiejętność wyszukiwania informacji w literaturze przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.