Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium: Psychologia reklamy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium: Psychologia reklamy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_K03

Skrócony opis:

Seminarium służy zapoznaniu się ze specyficznymi badaniami mechanizmów psychologicznych w reklamie. Na zajęciach będą prezentowane treści dotyczące m.in.:

- uwarunkowań skuteczności komunikacji perswazyjnej;

- zmiany postaw za pomocą reklamy;

- technik wywierania wpływu na ludzi w reklamie;

- etyki w reklamie.

Pełny opis:

Z1. Część 1 - reklama i jej rola w strategii marketingowej

Z2. Psychologia marki

Z3. Odbiorca reklamy

Z4. Wgląd konsumencki

Z5. Podsumowanie części 1 - brief strategiczny

Z6. Część 2 - reklama jako komunikat perswazyjny

Z7. Percepcja reklamy

Z8. Odbiór automatyczny vs kontrolowany

Z9. Nadawca reklamy

Z10. Informacje vs emocje w reklamie

Z11. Kiedy hasła reklamowe są skuteczne? Retoryka w reklamie

Z12. Analogia, metafora, prowokacja.

Z13. Techniki wywierania społecznego wpływu.

Z14. Zmiana postaw jawnych vs utajonych za pomocą reklamy.

Z15. Etyka w reklamie.

Literatura:

Ajzen, I. i Sexton, J. (1999). Depth of Processing, Belief Congruence and Attitude Behavior Correspondence, [w:] S. Chaiken i Y. Trope (red.), Dual processes theories in social psychology (s. 117-138). New York: Guilford.

Albin, K. (2000). Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN

Böhner G., Wänke M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP. Wybrane fragmenty.

Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP

Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP.

Doliński, D., Ciszek, M., Godlewski, K., Zawadzki, M. (2001). Huśtawka emocjonalna, bezrefleksyjność i deficit zasobów poznawczych. Przegląd Psychologiczny, 44, 159-174.

Doliński, D., Nawrat, R. (1994). Huśtawka emocji jako nowa technika manipulacji społecznej. Przegląd Psychologiczny, 34, 27-50.

Fazio, R.H., Powell, M.C. i Carol, J.W. (1989). The Role of Attitude Accessibility in the Attitude-to-Behavior Process. Journal of Consumer Research, December, 16, 280-288.

Fazio, R.H. i Towles-Schwen, T. (1999). The Mode Model of Attitude-Behavior Processes, [w:] S. Chaiken i Y. Trope (red.). Dual process theories in social psychology (s. 97-116). New York: Guilford Press.

Goban-Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: PWN.

Kall, J. (2002). Reklama. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna.

Kwarciak, B. (1997). Co trzeba wiedzieć o reklamie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu

Maison, D. (2004). Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania

metody IAT. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Maliszewski, N. (2005). Regulacyjna rola utajonej postawy. Warszawa: Wydawnictwa UW

Maliszewski, N. i Maison, D. (2006 – w druku). Postawa utajona po dekadzie badań egulacyjna rola utajonej postawy. PEIS, numer specjalny

Osterhouse, R.A., Brock T.C.(1970). Distraction increases yielding to propaganda by inhibiting counterarguing. Journal of Personality & Social Psychology, 15, 4, 344-358.

Petty, R.E. i Cacioppo, J.T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion, (w:) L. Berkowitz (red.), Advances in experimental social psychology (vol. 19, s. 123-205). San Diego, CA: Academic Press.

Petty, R.E. i Wegener, D.T. (1999). The Elaboration Likelihood Model: Current Status and Controversies, (w:) S. Chaiken I Y. Trope (red.), Dual process theories in social psychology (s. 41-72). New York: Guilford Press

Ries, A. i Trout, J. (2001). Positioning. The battle for your mind. McGraw-Hill

Russel, J.T. i Lane, W.R. (1996). Reklama. Warszawa: Felberg SJA.

Shiv, B. i Fedorikhin, A. (1999). Heart and mind in conflict: the interplay of affect and cognition in consumer decision making. Journal of Consumer Research. 26, 278-292.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W01 teorie naukowe z zakresu marketingu, psychologii marki, komunikacji

W02 właściwości i kierunki rozwoju narzędzi w psychologii reklamy

W03 zaawansowaną metodologię badań stosowanych w psychologii reklamy

U01 zidentyfikować problem marketingowy, zaplanować jego badanie, zinterpretować jego rezultaty i zaaplikować w działaniach komunikacyjnych

U02 zaplanować strategię komunikacji

K03 Odpowiedzialnego pełnienia roli osoby zajmującej się komunikacją, przy zachowaniu zasad etycznych, rozwijając dorobek zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Ocena - prace wykonywane w ramach zajęć

Kryteria: poprawność, kreatywność, zaangażowanie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)