Konwersatorium: Psychologia reklamy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium: Psychologia reklamy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_K03 |
Skrócony opis: |
Seminarium służy zapoznaniu się ze specyficznymi badaniami mechanizmów psychologicznych w reklamie. Na zajęciach będą prezentowane treści dotyczące m.in.: - uwarunkowań skuteczności komunikacji perswazyjnej; - zmiany postaw za pomocą reklamy; - technik wywierania wpływu na ludzi w reklamie; - etyki w reklamie. |
Pełny opis: |
Z1. Część 1 - reklama i jej rola w strategii marketingowej Z2. Psychologia marki Z3. Odbiorca reklamy Z4. Wgląd konsumencki Z5. Podsumowanie części 1 - brief strategiczny Z6. Część 2 - reklama jako komunikat perswazyjny Z7. Percepcja reklamy Z8. Odbiór automatyczny vs kontrolowany Z9. Nadawca reklamy Z10. Informacje vs emocje w reklamie Z11. Kiedy hasła reklamowe są skuteczne? Retoryka w reklamie Z12. Analogia, metafora, prowokacja. Z13. Techniki wywierania społecznego wpływu. Z14. Zmiana postaw jawnych vs utajonych za pomocą reklamy. Z15. Etyka w reklamie. |
Literatura: |
Ajzen, I. i Sexton, J. (1999). Depth of Processing, Belief Congruence and Attitude Behavior Correspondence, [w:] S. Chaiken i Y. Trope (red.), Dual processes theories in social psychology (s. 117-138). New York: Guilford. Albin, K. (2000). Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN Böhner G., Wänke M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP. Wybrane fragmenty. Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP. Doliński, D., Ciszek, M., Godlewski, K., Zawadzki, M. (2001). Huśtawka emocjonalna, bezrefleksyjność i deficit zasobów poznawczych. Przegląd Psychologiczny, 44, 159-174. Doliński, D., Nawrat, R. (1994). Huśtawka emocji jako nowa technika manipulacji społecznej. Przegląd Psychologiczny, 34, 27-50. Fazio, R.H., Powell, M.C. i Carol, J.W. (1989). The Role of Attitude Accessibility in the Attitude-to-Behavior Process. Journal of Consumer Research, December, 16, 280-288. Fazio, R.H. i Towles-Schwen, T. (1999). The Mode Model of Attitude-Behavior Processes, [w:] S. Chaiken i Y. Trope (red.). Dual process theories in social psychology (s. 97-116). New York: Guilford Press. Goban-Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: PWN. Kall, J. (2002). Reklama. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna. Kwarciak, B. (1997). Co trzeba wiedzieć o reklamie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu Maison, D. (2004). Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Maliszewski, N. (2005). Regulacyjna rola utajonej postawy. Warszawa: Wydawnictwa UW Maliszewski, N. i Maison, D. (2006 – w druku). Postawa utajona po dekadzie badań egulacyjna rola utajonej postawy. PEIS, numer specjalny Osterhouse, R.A., Brock T.C.(1970). Distraction increases yielding to propaganda by inhibiting counterarguing. Journal of Personality & Social Psychology, 15, 4, 344-358. Petty, R.E. i Cacioppo, J.T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion, (w:) L. Berkowitz (red.), Advances in experimental social psychology (vol. 19, s. 123-205). San Diego, CA: Academic Press. Petty, R.E. i Wegener, D.T. (1999). The Elaboration Likelihood Model: Current Status and Controversies, (w:) S. Chaiken I Y. Trope (red.), Dual process theories in social psychology (s. 41-72). New York: Guilford Press Ries, A. i Trout, J. (2001). Positioning. The battle for your mind. McGraw-Hill Russel, J.T. i Lane, W.R. (1996). Reklama. Warszawa: Felberg SJA. Shiv, B. i Fedorikhin, A. (1999). Heart and mind in conflict: the interplay of affect and cognition in consumer decision making. Journal of Consumer Research. 26, 278-292. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W01 teorie naukowe z zakresu marketingu, psychologii marki, komunikacji W02 właściwości i kierunki rozwoju narzędzi w psychologii reklamy W03 zaawansowaną metodologię badań stosowanych w psychologii reklamy U01 zidentyfikować problem marketingowy, zaplanować jego badanie, zinterpretować jego rezultaty i zaaplikować w działaniach komunikacyjnych U02 zaplanować strategię komunikacji K03 Odpowiedzialnego pełnienia roli osoby zajmującej się komunikacją, przy zachowaniu zasad etycznych, rozwijając dorobek zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena - prace wykonywane w ramach zajęć Kryteria: poprawność, kreatywność, zaangażowanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.