Psychologia kliniczna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PK2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia kliniczna 1 WF-PS-N-PK1 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W12 PS_W13 PS_U04 PS_K02 PS_K04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: jak opisane w semestrze zimowym. Efekt kształcenia: Uformowanie pozytywnych terapeutycznych postaw wobec chorych psychicznie oraz zdobycie praktycznych kompetencji z zakresu psychologii klinicznej. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza odnośnie do biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowania się człowieka oraz koncepcje normy i patologii psychicznej. |
Pełny opis: |
1. Badanie fizykalne, neurologiczne, badania laboratoryjne. Współpraca z lekarzem. 2. Wywiady strukturalne, półstrukturalne, metody kwestionariuszowe, skale objawowe, testy projekcyjne cz. 1. 3. Wywiady strukturalne, półstrukturalne, metody kwestionariuszowe, skale objawowe, testy projekcyjne cz. 2. 4. Swobodne techniki diagnostyczne, wywiad rozumiejący. 5. Diagnoza rodziny. Genogram. 6. Diagnoza psychodynamiczna – PDM. 7. Diagnoza opisowa w terapii behawioralno-poznawczej, 9. Terapia grupowa. Grupy wsparcia. 10. Społeczność terapeutyczna. 11.Terapia rodziny. 12. Terapie indywidualne. 13. Profilaktyka zaburzeń psychicznych. 14. Psychoonkologia. 15. Psychoterapia a imigracja. Psychoterapia a katastrofy. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe (wykład): 1. S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka - Psychiatria t.1-3, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011, (wybrane rozdziały) 2. H. Sęk - Psychologia kliniczna, t 1-2, PWN, Warszawa 2016. 3. J, Allen, P. Fonagy, A. Bateman - Mentalizowanie w praktyce klinicznej, WUJ, Kraków,2014. 4. D. J. Siegel - Rozwój umysłu, WUJ, Kraków 2009. Aleksandrowicz J.: Zaburzenia nerwicowe. WL PZWL, Warszawa 1998. Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. Wyd. 3. uaktualnione, WN PZWL, Warszawa 2003. Sęk H.: Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar, Warszawa 2001. Sęk H. (red.): Psychologia kliniczna. T. 1-2, WN PWN, Warszawa 2005. Bizoń Z.: Społeczność lecznicza. W: H. Wardaszko-Łyskowska (red.): Terapia grupowa w psychiatrii. Wyd. 2, PZWL, Warszawa 1980, s. 358-404. Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. - Psychiatria vol.1-3, Wroclaw 2012. Bibliografia Cierpiałkowska L. (red.): Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. UAM, Poznań 2004. Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia. T. 1-3, ENETEIA, Warszawa 2005. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. UWM Vesalius – IPiN, Kraków-Warszawa 1997. Millon T., Davis R.: Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. IPZ, Warszawa 2005. Paluchowski W. J.:Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe.WN "Scholar", Warszawa 2001. Stepulak M.:Podejście systemowe we współczesnej psychologii polskiej. RW KUL, Lublin 1995. Simon F. B., Stierlin H.: Słownik terapii rodzin. GWP, Gdańsk 1998. Literatura ćwiczenia Bilikiewicz A., Psychiatria, PZWL, Warszawa 2007 Carson, R.C ,Butcher, J.Nl ,Mineka, S., Dietrich, W, Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk 2003 Meyer R. G, Psychopatologia, GWP, Gdańsk 2003 Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2003 Sęk H., Psychologia kliniczna T.1 i 2, PWN, Warszawa 2005 Sęk, H., Wprowadzenie do psychologii klinicznej, Scholar, Warszawa 2001 Stemplewska- Żakowicz, Wywiad psychologiczny, EMU, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student definiuje podstawowe metody diagnozy klinicznej. 2. Student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe narzędzia klinicznej oceny pacjenta. 3. Student potrafi dokonać wyboru podstawowych narzędzi klinicznych w ocenie schizofrenii, depresji, manii, otępienia, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, lęku, zaburzeń odżywiania się, neurotyczności. 4. Student potrafi wymienić parametry opisu w diagnozie psychodynamicznej, behawioralno-poznawczej, rodzinnej. Definiuje pojęcie genogramu i opisuje zasady jego sporządzania. 5. Student definiuje, opisuje cele i metody pracy w terapii indywidualnej, grupowej, grupach wsparcia, społeczności terapeutycznej i terapii rodzinnej. 6. Student potrafi scharakteryzować i podać przykłady profilaktyki zaburzeń psychicznych. Opisuje cele i metody psychoonkologii, psychologii katastrof i pracy z imigrantami. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) efekt kształcenia nr 1 pn. Student definiuje i opisuje podstawowe metody diagnozy klinicznej. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi nazwać podstawowych metod diagnozy klinicznej pacjenta (np. wywiad strukturalny), - na ocenę 3 (dost.): student potrafi nazwać podstawowe metody diagnozy klinicznej, błędnie definiuje niektóre z nich. - na ocenę 4 (db.): student nazywa i definiuje podstawowe metody diagnozy klinicznej, popełnia drobne błędy w ich charakterystyce. - na ocenę 5 (bdb.): Student nazywa i definiuje podstawowe metody diagnozy klinicznej, podaje właściwą ich charakterystykę i przykłady zastosowań. 2) efekt kształcenia nr 2 pn. Student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe narzędzia klinicznej oceny pacjenta. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi nazwać podstawowych narzędzi klinicznej oceny pacjenta (np. STAI, YBOCS itp.) - na ocenę 3 (dost.): Student potrafi nazwać podstawowe narzędzia klinicznej oceny pacjenta, nie zna ich charakterystyki i zastosowania, - na ocenę 4 (db.): student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe narzędzia klinicznej oceny pacjenta, w opisie robi drobne błędy, - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi nazwać i opisać podstawowe narzędzia klinicznej oceny pacjenta, 3) efekt kształcenia nr 3 pn. Student potrafi dokonać wyboru podstawowych narzędzi klinicznych w ocenie schizofrenii, depresji, manii, otępienia, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, lęku, zaburzeń odżywiania się, neurotyczności. - na ocenę 2 (nast.): student błędnie dobiera narzędzia klinicznej oceny zaburzeń, - na ocenę 3 (dost.): student popełnia błędy w doborze narzędzi klinicznej oceny zaburzeń, - na ocenę 4 (db.): student właściwe dobiera narzędzia klinicznej oceny zaburzeń, nie uwzględnia niektórych narzędzi diagnostycznych, - na ocenę 5 (bdb.): student właściwie dobiera narzędzia klinicznej oceny zaburzeń, uwzględnia szeroki zakres metod objętych programem nauczania. 4) efekt kształcenia nr 4 pn. Student potrafi wymienić parametry opisu w diagnozie psychodynamicznej, behawioralnopoznawczej, rodzinnej. Definiuje pojęcie genogramu i opisuje zasady jego sporządzania. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi wymienić parametrów opisu w wymienionych wyżej typach diagnoz, - na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić parametry opisu dwóch z czterech metod wymienionych wyżej typach diagnoz, - na ocenę 4 (db.): student wymienia parametry opisu we wszystkich 4 typach diagnoz, popełnia drobne błędy, - na ocenę 5 (bdb.): student wymienia parametry opisu we wszystkich 4 typach diagnoz, 5) efekt kształcenia nr 5 pn. Student definiuje, opisuje cele i metody pracy w terapii indywidualnej, grupowej, grupach wsparcia, społeczności terapeutycznej i terapii rodzinnej. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi zdefiniować lub/i opisać celów i metod pięciu wymienionych form oddziaływań psychoterapeutycznych, - na ocenę 3 (dost.): student potrafi zdefiniować lub/i opisać cele i metody 3 z pięciu wymienionych form oddziaływań psychoterapeutycznych, - na ocenę 4 (db.): student potrafi zdefiniować i opisać cele pięciu wymienionych oddziaływań terapeutycznych, robi drobne błędy w opisie, - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi zdefiniować i opisać cele pięciu wymienionych oddziaływań psychoterapeutycznych, 6) efekt kształcenia nr 6 pn. student potrafi scharakteryzować i podać przykłady profilaktyki zaburzeń psychicznych. Opisuje cele i metody psychoonkologii, psychologii katastrof i pracy z imigrantami. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi opisać i dyskutować metod profilaktyki zaburzeń psychicznych, psychoonkologii, psychologii katastrof i pracy z imigrantami, - na ocenę 3 (dost.): student poprawnie opisuje 2 z 4 wymienionych obszarów pracy psychologa klinicznego, - na ocenę 4 (db.): student poprawnie opisuje 4 wymienione obszary pracy psychologa klinicznego, popełnia drobne błędy - na ocenę 5 (bdb.): student poprawnie opisuje 4 wymienione obszary pracy psychologa klinicznego. Kryteria zaliczenia przedmiotu: - obecność na wykładach i ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności) - przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień z psychologii klinicznej - zaliczenie pisemne obejmujące materiał z wykładów i ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska, Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska, Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a891586c293304bd7889bfed0601d0a54%40thread.tacv2/conversations?groupId=b186099c-d1c9-4dc3-8344-8507364900c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu:Zasadniczym celem wykładów jest dostarczenie podstawowej wiedzy uwzględniającej najważniejsze współczesne osiągnięcia światowej i polskiej psychologii klinicznej, wybrane obszary jej praktycznych zastosowań, teoretyczne modele i koncepcje, relacje z psychopatologią oraz aktualne problemy i dylematy tej dziedziny psychologii. Efekt kształcenia: Uformowanie pozytywnych terapeutycznych postaw wobec chorych psychicznie oraz zdobycie praktycznych kompetencji z zakresu psychologii klinicznej. |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:Zasadniczym celem wykładów jest dostarczenie podstawowej wiedzy uwzględniającej najważniejsze współczesne osiągnięcia światowej i polskiej psychologii klinicznej, wybrane obszary jej praktycznych zastosowań, teoretyczne modele i koncepcje, relacje z psychopatologią oraz aktualne problemy i dylematy tej dziedziny psychologii. Efekt kształcenia: Uformowanie pozytywnych terapeutycznych postaw wobec chorych psychicznie oraz zdobycie praktycznych kompetencji z zakresu psychologii klinicznej. |
|
Literatura: |
1. Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. PWN. Warszawa 2. Cierpiałkowska L. (2011) Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar Łódź 3. Carson R.,Butcher j., Mineka S., (2003) Psychologia zaburzeń GWP 4. H. Sęk - Psychologia kliniczna, t 1-2, PWN, Warszawa 2016. 5. J, Allen, P. Fonagy, A. Bateman - Mentalizowanie w praktyce klinicznej, WUJ, Kraków,2014 |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne:Ogólna wiedza odnośnie do biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowania się człowieka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.