Praca grupowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praca grupowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_K01; PS_K07 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza z wybranych umiejętności psychospołecznych oraz doświadczenie pracy grupowej w realnej grupie warsztatowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej. Zwieńczeniem zajęć będzie superwizja, czyli możliwość refleksji nad odbytym doświadczeniem i odpowiedzi na powstałe pytania. Zakres tematów: 1. Zajęcia wprowadzające i organizacyjne: cele i zakres kursu, warunki zaliczenia, podział prowadzących i szkół, wstępne zapoznanie ze scenariuszem. 2. Przedstawienie podstawowych zasad pracy z grupą i konstruowania scenariusza. Omówienie scenariusza zajęć pracy grupowej. 3 – 7. Prowadzenie zajęć wybranej szkole. Konsultacje on-line z prowadzącym zajęcia. 8. Zajęcia podsumowujące: superwizja. Metody podające: - mini wykłady. Metody samodzielnego uczenia się: - ćwiczeniowo-praktyczne. - dyskusje. Zasady komunikacji: Na zajęciach obowiązuje netykieta oraz zasady komunikacji ustalone z prowadzącym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń oracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność. Literatura uzupełniająca: 1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy 2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus. 8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus. 9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP. 10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność. 12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. 14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W obszarze wiedzy: - student zna podstawowe zasady pracy z grupą metodami warsztatowymi; - student zna różne metody pracy z grupą. W obszarze umiejętności: - student potrafi przygotować scenariusz pracy grupowej dla dzieci i młodzieży z obszaru psychoedukacji; - student potrafi dobrać metody pracy z grupą odpowiednio do grupy. W obszarze kompetencji: - student jest otwarty na samodzielnie prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o metody warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1.Obecność na zajęciach w Instytucie nie jest obowiązkowa. - zajęcia nr 1 i nr 2: wprowadzające i przygotowujące do pracy z grupą - zajęcia nr 8: podsumowujące, superwizyjne. Brak obecności na tych zajęciach wpływa na ocenę końcową. Każdorazowy brak obecności na w/w zajęciach wpływa na obniżenie oceny o 0,5 stopnia. Przykładowo: osoba obecna na dwóch spotkaniach i spełniająca pozostałe warunki zaliczenia - ocena końcowa: 4.5. Brak obecności na wszystkich spotkaniach - ocena końcowa: 3,5. Ważne: nie ma możliwości zmiany grupy. Obowiązują listy obecności z usos. 2.Przeprowadzenie w trakcie semestru zajęć warsztatowych z obszaru psychoedukacji we wskazanej przez prowadzącego szkole na podstawie scenariusza omówionego na zajęciach. Warsztat trwa jednorazowo w jednej klasie 5 godz. lekcyjnych (+ przerwy). Ważne: warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku, głównie w szkołach spoza Warszawy (do 150 km). 3.Napisanie raportu z przeprowadzonych w szkole zajęć - wg. wytycznych podanych na zajęciach (forma, treść, termin) i na przesłanym wzorze. 4.Przesłanie w podanym terminie zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego przeprowadzenie zajęć. Ważne: nie ma możliwości zaliczenia zajęć bez przeprowadzenia warsztatów w szkole oraz przesłania raportu i zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego odbyte zajęcia. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach. Ogólnie: na obniżenie oceny mają wpływ: - obecność lub nieobecność na zajęciach 1, 2 i 8 - kwestie organizacyjne tj. przesłanie wymaganych do zaliczenia dokumentów po terminie, nie skontaktowanie się ze szkołą w podanym terminie lub skarga ze strony szkoły na kontakt i współpracę ze studentami. Uzupełnienie: W przypadku zajęć realizowanych on-line, gdy warunkiem uznania obecności na zajęciach jest zalogowanie się do wskazanego classroomu oraz włączenie kamery. W przypadku braku możliwości połączenia się i/lub braku kamery proszę o zgłoszenie się minimum dwa dni wcześniej do prowadzącego w celu zgłoszenia na uczelni konieczność przygotowania stanowiska do pracy zdalnej na terenie Instytutu. Zajęcia są realizowane on-line jedynie w przypadku zamknięci Instytutu ze względu na zaistniałe zagrożenie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.