Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychodynamiczne rozumienie zdrowia i choroby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PRZC
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychodynamiczne rozumienie zdrowia i choroby
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_W13

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie psychoanalizą

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie idei i podstawowych pojęć podejścia psychoanalitycznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne.

Literatura:

1. Bollas Ch. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament.

2. Bollas Ch. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Britton R. (2010). Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

4. Dudek, Z. W. (2019). Psychologia chłopca według Junga. Na początku była nieświadomość. Warszawa: Eneteia.

5. Eglé, L.M., Moses, L. (2013). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

6. Freud, S. (2012). Życie seksualne. Dzieła Freud Sigmund. Tom 5. Warszawa: Wydawnictwo KR.

7. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.

8. Steiner J. (2017). Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.

9. Waddell, M. (2015). Światy wewnętrzne. Psychoanaliza i rozwój osobowości. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

10. Welldon, E. (2016). Matka, madonna, d……a. Idealizacja i poniżenie macierzyństwa. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

oraz materiały dostarczone przez prowadzącego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_W02 student zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo społecznej, humanistycznej).

PS_W03 student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać szczegółowo analiza i interpretacja różnych procesów psychicznych z różnych perspektyw teoretycznych.

PS_W13 student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

-na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.

-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.

-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.

-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych.

Umiejętności

-na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.

-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.

-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.

-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej.

Kompetencje

-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.

-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.

-na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.

-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie idei i podstawowych pojęć podejścia psychoanalitycznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne.

Literatura:

1. Bollas Ch., Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego, Warszawa: Wydawnictwo Fundament, 2021.

2.Bollas Ch., Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna, Warszawa: Oficyna INGENIUM, 2010.

3.Britton R. Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie, Warszawa: Oficyna INGENIUM, 2010.

4.Davenhill R., Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM, 2021.

5.Glen G., Wilkinson S. Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline, Warszawa: Wydawnictwo Imago, 2012.

6.McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, Gdańsk, GWP, 2021.

7.Steiner J., Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline, Warszawa, Wydawnictwo Imago, 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie idei i podstawowych pojęć podejścia psychodynamicznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne.

Literatura:

1. Bollas Ch. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament.

2. Bollas Ch. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Britton R. (2010). Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

4. Dudek, Z. W. (2019). Psychologia chłopca według Junga. Na początku była nieświadomość. Warszawa: Eneteia.

5. Eglé, L.M., Moses, L. (2013). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

6. Freud, S. (2012). Życie seksualne. Dzieła Freud Sigmund. Tom 5. Warszawa: Wydawnictwo KR.

7. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.

8. Steiner J. (2017). Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.

9. Waddell, M. (2015). Światy wewnętrzne. Psychoanaliza i rozwój osobowości. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

10. Welldon, E. (2016). Matka, madonna, d……a. Idealizacja i poniżenie macierzyństwa. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

oraz materiały dostarczone przez prowadzącego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)