Psychologia religijności i duchowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRiD | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia religijności i duchowości | ||
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W12; PS_U01; PS_U04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Romuald Jaworski | |
Prowadzący grup: | Romuald Jaworski, Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: zaprezentowanie bogatej problematyki psychicznych kontekstów życia religijnego, prezentacja dorobku współczesnych psychologów religii i wyników badan psychologicznych dotyczących religijności, prezentacja metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie. Efekty kształcenia: osiągnięcie kompetencji w zakresie psychologicznej interpretacji doświadczeń religijnych oraz zdolnośc różnicowania szczytowych przeżyć religijnych oraz zjawisk patologicznych w religijności indywidualnej i zbiorowej. Wymagania wstępne: Znajomość podstaw psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej. | |
Pełny opis: |
Założenia i cele: Wykłady z psychologii religii pomagają studentom w przyswojeniu wiedzy dotyczącej genezy, struktury i funkcji przeżyć religijnych. Szczególny akcent położony jest na specyfikę doświadczeń religijnych związanych z modlitwa, medytacja, asceza, kontemplacja. Uwzględniane są także społeczne konteksty przeżyć i zachowań religijnych oraz ich zniekształcenia w sektach. Znaczna cześć wykładów poświęcona jest rozwojowi religijności, kryteriom dojrzałości postaw religijnych, ujawniającym sie kryzysom religijnym oraz zjawiskom konwersji i apostazji. Zajęcia z psychologii religii maja obok celu poznawczego charakter kształceniowy. Umożliwiają bowiem studentowi wypracowanie własnej postawy religijnej na bazie solidnej wiedzy dotyczącej aspektów przeżyciowych związanych z Rzeczywistością Transcendentalną. Stanowią też okazję do dyskusji na temat postaw religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i zachowań religijnych. Zajęcia umożliwiają zaprezentowanie bogatej literatury przedmiotu oraz prowokują do licznych dyskusji dotyczących religijności jednostek i grup społecznych. Treści programowe: 1. Antropologiczne i metodologiczne założenia pozasystemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne) w badaniach psychologii religii: 2. Doświadczenie religijne. 3. Przejawy religijności: asceza, 4. Przejawy religijności modlitwa, medytacja. 5. Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałosci religijnej. 6. Religijność w sytuacjach trudnych: kryzysy religijne, nawrócenia, apostazja i ateizm. 7. Ruchy i małe grupy religijne: psychospołeczne funkcjonowanie grup i ruchów religijnych, charakterystyka psychologiczna głównych ruchów religijnych w Polsce, 8. Szanse i zagrożenia związane z przynależnością do ruchów religijnych. 9. Grupy pseudoreligijne, sekty: definicja i podział sekt, 10. Destrukcyjne funkcjonowanie sekt, profilaktyka i terapia. 11.New Age. 12. Psychopatologia a życie religijne: zaburzenia zycia religijnego, zycie religijne osób z zaburzeniami psychicznymi. 13.Typologizacja religijności. 14.Metody badan religijności. 15.Badania międzykulturowe i międzywyznaniowe nad religijnością. | |
Literatura: |
Chlewiński, Z. (red.)(1982). Psychologia religii. Lublin: TN KUL. Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM. Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM. Grzymała-Moszczynska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ. Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijnosci personalnej. Lublin: RW KUL. Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego. Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijnosci czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL. Wulff, D.(1999). Psychologia religii. Warszawa: WSiP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.