Psychologia religijności i duchowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRiD |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia religijności i duchowości |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W12; PS_U01; PS_U04 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z podstaw psychologii: różnic indywidualnych, emocji i motywacji, rozwojowej, poznawczej. Umiejętność tworzenia opinii na temat różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań religijnych/duchowych. Osoba jest gotowa do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest: Zapoznanie studenta z problematyką psychicznych kontekstów życia religijnego/duchowego, dorobkiem współczesnych psychologów religijności i duchowości, wynikami badań empirycznych dotyczących religijności i duchowości, metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie. Nabycie kompetencji w zakresie psychologicznej interpretacji doświadczeń religijnych/duchowych oraz zdolność różnicowania szczytowych przeżyć religijnych oraz zjawisk patologicznych w religijności indywidualnej i zbiorowej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia WIEDZA: PS_W01 - zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny i czym się one szczegółowo zajmują. 1. Objaśnia przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje religijność i duchowość. 2. Charakteryzuje historię studiów nad religijnością i duchowością. PS_W12 - zna i rozumie znaczenie zachowań religijnych i duchowości oraz systemów wartości w rozwoju człowieka. 3. Definiuje sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych. 4. Objaśnia różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń. 5. Objaśnia rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków. 6. Definiuje doświadczenie duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego. 7. Charakteryzuje zaburzoną religijność, 8. Charakteryzuje doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego. 9. Charakteryzuje uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. UMIEJĘTNOŚCI: PS_U01 - potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich. PS_U04 - potrafi dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje wartości, postawy religijne, i in.), zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych. 1. Porządkuje przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości. 2. Klasyfikuje elementy historii studiów nad religijnością i duchowością. 3. Porządkuje sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych. 4. Poddaje krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń. 5. Porządkuje rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków. 6. Klasyfikuje doświadczenie duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego. 6. Ocenia zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy. 7. Klasyfikuje doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego. 8. Poddaje krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. KOMPETENCJE: PS_K01 - jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami. PS_K03 - jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian. 1. Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii. 2. Pracuje w zespole. 3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy. 4. Wykazuje zrozumienie i i tolerancję wobec różnorodności. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, dyskusja, debata, burza mózgów a weryfikowane egzaminem na koniec semestru. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: PS_W01, PS_W12: - na ocenę 5 (bdb.): Objaśnia samodzielnie przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje religijność i duchowość, charakteryzuje historię studiów nad religijnością i duchowością, wymienia i definiuje wszystkie sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, objaśnia bardzo szeroko różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, objaśnia wszystkie terminy i techniki dotyczące roli inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, definiuje wszystkie terminy, teorie związane z doświadczeniem duchowym/religijnym w nurcie psychologii psychodynamicznej; w pełni charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, wymienia i charakteryzuje zaburzoną religijność, charakteryzuje i wymienia wszystkie zagadnienia dotyczące doświadczenia kryzysu religijnego/duchowego, charakteryzuje i wymienia wszystkie kwestie związane z uwzględnianiem religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. - na ocenę 4 (db.): Objaśnia samodzielnie cześciowo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje religijność i duchowość, charakteryzuje większość historii studiów nad religijnością i duchowością, wymienia i definiuje większość sposobów wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, objaśnia szeroko różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, objaśnia większość terminów i technik dotyczące roli inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, definiuje większość terminów, teorii związanych z doświadczeniem duchowym/religijnym w nurcie psychologii psychodynamicznej; częściowo charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, wymienia i charakteryzuje zaburzoną religijność, charakteryzuje i wymienia większość zagadnień dotyczących doświadczenia kryzysu religijnego/duchowego, charakteryzuje i wymienia większość kwestii związanych z uwzględnianiem religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. - na ocenę 3 (dst.): Objaśnia wybiórczo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje wybiórczo religijność i duchowość, charakteryzuje podstawy z historii studiów nad religijnością i duchowością, wymienia i definiuje niektóre sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, objaśnia wybiórczo różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, objaśnia niektóre terminy i techniki dotyczące roli inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, definiuje niektóre terminy, teorii związanych z doświadczeniem duchowym/religijnym w nurcie psychologii psychodynamicznej; wybiórczo charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, wymienia i charakteryzuje wybiórczo zaburzoną religijność, charakteryzuje i wymienia niektóre zagadnienia dotyczące doświadczenia kryzysu religijnego/duchowego, charakteryzuje i wymienia niektóre kwestie związane z uwzględnianiem religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. PS_U01, PS_U04: - na ocenę 5 (bdb.): Porządkuje całościowo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości, klasyfikuje wszystkie elementy historii studiów nad religijnością i duchowością, porządkuje wszystkie sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, poddaje bardzo precyzyjnie krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, porządkuje wszechstronnie rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, klasyfikuje wszystkie doświadczenie duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje całościowo teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, ocenia bardzo precyzyjnie zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy, klasyfikuje wszechstronnie doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego, poddaje całościowo krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. - na ocenę 4 (db.): Porządkuje częściowo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości, klasyfikuje większość elementów historii studiów nad religijnością i duchowością, porządkuje większość sposobów wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, poddaje precyzyjnie krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, porządkuje częściowo rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, klasyfikuje większość doświadczeń duchowych/religijnych w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje częściowo teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, ocenia precyzyjnie zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy, klasyfikuje precyzyjnie doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego, poddaje częściowo krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. - na ocenę 3 (dst.): Porządkuje wybiórczo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości, klasyfikuje wybiórczo elementy historii studiów nad religijnością i duchowością, porządkuje wybiórczo sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, poddaje wybiórczo krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, porządkuje wybiórczo rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, klasyfikuje wybiórczo doświadczenia duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje wybiórczo teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, ocenia nieprecyzyjnie zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy, klasyfikuje nieprecyzyjnie doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego, poddaje wybiórczo krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym. Kompetencje (Postawy): Dyskutuje nad poruszanymi zagadnieniami z zakresu religijności/duchowości, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, wykazuje się odpowiedzialnością za wypowiadane słowo, zachowuje otwartość na różne formy życia religijnego/duchowego. Warunkiem zaliczenia wykładu będzie: 1. Zaliczenie ćwiczeń z psychologii religijności i duchowości. 2. Aktywny udział w zajęciach. 3. Zaliczenie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (35 pkt.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Jaworski | |
Prowadzący grup: | Romuald Jaworski, Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: zaprezentowanie bogatej problematyki psychicznych kontekstów życia religijnego, prezentacja dorobku współczesnych psychologów religii i wyników badan psychologicznych dotyczących religijności, prezentacja metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie. Efekty kształcenia: osiągnięcie kompetencji w zakresie psychologicznej interpretacji doświadczeń religijnych oraz zdolnośc różnicowania szczytowych przeżyć religijnych oraz zjawisk patologicznych w religijności indywidualnej i zbiorowej. Wymagania wstępne: Znajomość podstaw psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej. |
|
Pełny opis: |
Założenia i cele: Wykłady z psychologii religii pomagają studentom w przyswojeniu wiedzy dotyczącej genezy, struktury i funkcji przeżyć religijnych. Szczególny akcent położony jest na specyfikę doświadczeń religijnych związanych z modlitwa, medytacja, asceza, kontemplacja. Uwzględniane są także społeczne konteksty przeżyć i zachowań religijnych oraz ich zniekształcenia w sektach. Znaczna cześć wykładów poświęcona jest rozwojowi religijności, kryteriom dojrzałości postaw religijnych, ujawniającym sie kryzysom religijnym oraz zjawiskom konwersji i apostazji. Zajęcia z psychologii religii maja obok celu poznawczego charakter kształceniowy. Umożliwiają bowiem studentowi wypracowanie własnej postawy religijnej na bazie solidnej wiedzy dotyczącej aspektów przeżyciowych związanych z Rzeczywistością Transcendentalną. Stanowią też okazję do dyskusji na temat postaw religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i zachowań religijnych. Zajęcia umożliwiają zaprezentowanie bogatej literatury przedmiotu oraz prowokują do licznych dyskusji dotyczących religijności jednostek i grup społecznych. Treści programowe: 1. Antropologiczne i metodologiczne założenia pozasystemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne) w badaniach psychologii religii: 2. Doświadczenie religijne. 3. Przejawy religijności: asceza, 4. Przejawy religijności modlitwa, medytacja. 5. Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałosci religijnej. 6. Religijność w sytuacjach trudnych: kryzysy religijne, nawrócenia, apostazja i ateizm. 7. Ruchy i małe grupy religijne: psychospołeczne funkcjonowanie grup i ruchów religijnych, charakterystyka psychologiczna głównych ruchów religijnych w Polsce, 8. Szanse i zagrożenia związane z przynależnością do ruchów religijnych. 9. Grupy pseudoreligijne, sekty: definicja i podział sekt, 10. Destrukcyjne funkcjonowanie sekt, profilaktyka i terapia. 11.New Age. 12. Psychopatologia a życie religijne: zaburzenia zycia religijnego, zycie religijne osób z zaburzeniami psychicznymi. 13.Typologizacja religijności. 14.Metody badan religijności. 15.Badania międzykulturowe i międzywyznaniowe nad religijnością. |
|
Literatura: |
Chlewiński, Z. (red.)(1982). Psychologia religii. Lublin: TN KUL. Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM. Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM. Grzymała-Moszczynska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ. Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijnosci personalnej. Lublin: RW KUL. Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego. Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijnosci czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL. Wulff, D.(1999). Psychologia religii. Warszawa: WSiP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szydłowski, Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szydłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szydłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.