Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PSM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W06 PS_U05 PS_U06 PS_U08 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi konstrukcji, adaptacji oraz stosowania testów psychologicznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot „Psychometria" realizowany jest w postaci 30 godzin wykładu oraz 30 godzin ćwiczeń. W czasie zajęć Studenci są zapoznawani z różnymi rodzajami testów psychologicznych, sposobami ich konstruowania oraz metodami charakterystyki ich własności psychometrycznych. Poznają również podstawy teorii pomiaru w psychologii, w szczególności klasyczną teorię pomiaru. Po ukończeniu kursu studenci powinni potrafić: ocenić poprawność użytych w dowolnym badaniu psychologicznym narzędzi psychologicznych (takich jak testy psychologiczne), dokonać krytycznej oceny metodologicznej jakości badań publikowanych w literaturze psychologicznej z perspektywy doboru i własności psychometrycznych narzędzi, dokonać samodzielnej konstrukcji lub adaptacji narzędzia psychometrycznego. |
Literatura: |
Podstawową literaturę do kursu stanowią poniższe podręczniki. Szczegółowy zakres lektury obowiązkowej i dodatkowej – podawany jest na bieżąco na zajęciach. Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice (2007), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta, które służą następującym, ogólnym efektom kształcenia, określonych w efektach kształcenia dla programu kształcenia dla kierunku Psychologia dla jednolitych studiów magisterskich. Zgodnie z nimi absolwent: - posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (PS_W06) - potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami dobadania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim (PS_U05) - umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych (PS_U06) - potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie psychologiczne narzędzia badawcze (PS_U08) Punkty ECTS: Udział w wykładzie – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Przygotowanie do wykładu / lektura tekstów / zadania e-learningowe – 45 godzin Przygotowanie do ćwiczeń / lektura tekstów / prace domowe – 45 godzin Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godzin (180 godzin / 30 = 6 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
Szczegółowe metody oceniania określone są osobno dla wykładu i dla ćwiczeń. Egzamin końcowy obejmuje materiał zarówno wykładu jak i ćwiczeń. Ogólne kryteria oceny: Na ocenę niedostateczną (2): Student opanował mniej niż 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Podawane przez niego definicje są błędne lub niekompletne, nie potrafi wykorzystać wiedzy w zadaniach sprawdzających umiejętności. Na ocenę dostateczną (3): Student opanował minimum 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Operuje wiedzą ze zrozumieniem i potrafi ją wykorzystać w zadaniach sprawdzających umiejętności. Na ocenę dobrą (4): Student operuje ze zrozumieniem minimum 80% wiedzy, objętej tokiem nauczania. Potrafi wykorzystać tę wiedzę w zadaniach sprawdzających umiejętności. Na ocenę bardzo dobrą (5): Student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy i umiejętności, objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę psychometryczną, wykorzystuje ją poprawnie w zadaniach sprawdzających umiejętności i wykazuje się krytycznym podejściem do problemów psychometrycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mynarska | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch, Monika Mynarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.