Psychologia sądowa i penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sądowa i penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04 PS_W08 PS_U03 PS_U11 PS_K02 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Typologia zabójstw - kontekst psychologiczny. 4. Stalking - kontekst psychologiczny. 5. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 6. Przyczyny niedostosowania społecznego. 7. Rodzaje niedostosowania społecznego. 8. Przejawy niedostosowania społecznego. 9. Teorie przestępczości. 10.. Biologiczne teorie przestępczości. 11. Społeczne teorie przestępczości. 12. Psychologiczne teorie przestępczości. 13. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 14. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 15. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 16. Problematyka kłamstwa. 17. Badania poligraficzne. 18. Kara kryminalna. 19. Rozwój instytucji więziennej. 20. System penitencjarny w Polsce. 21. Prizonizacja. 22.. Procesy zachodzące w izolacji więziennej. |
Literatura: |
Literatura: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - student wie jak interpretować podstawowe treści z zakresu psychologii sadowej i penitencjarnej; - zna metody badań psychologicznych stosowanych przez biegłego sądowego psychologa; - zna sposoby interwencji psychologicznej w środowisku więźniów. Umiejętności - student potrafi dobierać odpowiednie metody do badań sprawców przestępstw. Kompetencje - student posiada podstawowe kompetencje w zakresie sprawowania funkcji biegłego sądowego oraz funkcji psychologa penitencjarnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe (obecność i aktywność na zajęciach, dopuszcza się 4 godziny dydaktyczne nieobecności). Zaliczenie przedmiotu ma formę - przygotowania pracy pisemnej na zadany temat. Na ocenę bardzo dobrą student w pracy pisemnej przedstawia analizę pogłębioną tematu, potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Na ocenę dobrą student poprawnie analizuje temat. Na ocenę dostateczną student orientuje się w temacie, ale nie potrafi łączyć zagadnień ze sobą oraz z praktyką. W przypadku oceny niedostatecznej student przedstawia analizę nie łączącą się w całości z zadanym tematem i niespełniającą formalnych założeń podanych na zajęciach.. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Ocenianie ciągłe (obecność i aktywność na zajęciach). Egzamin ustny. Na ocenę bardzo dobrą student nie tylko zna materiał, ale przede wszystkim potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Na ocenę dobrą student dobrze zna materiał przedmiotu. Na ocenę dostateczną student orientuje się w materiale, ale nie potrafi łączyć zagadnień ze sobą oraz z praktyką. W przypadku oceny niedostatecznej student nie zna materiału. Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 8. Problematyka kłamstwa. 9. Badania poligraficzne. 10. System penitencjarny w Polsce. 11. Prizonizacja. 12. Aglutynacja psychiczna. 13. Tatuaże więzienne - wymowa psychologiczna. 14. Twórczość więżniów - psychologiczne tło. 15. Funkcje, zasady i metody resocjalizacji penitencjarnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pospiszyl K. (2006): Przestępstwa selsualne, APS - PWN, Warszawa. 4. Stanik J. M., Przybyła H. (1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich, U.Śl, Katowice. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akYTWP4p2Pvh74i8JrdZOewYlzzfi8ELS0OX4aXEn0aA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6933a74f-f1cd-4830-ac21-05943dff15c1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: - aktywność na platformie e-learningowej (MS Teams) - 30 godzin; - przygotowanie do zajęć (praca domowa) - 15 godzin; - napisanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 8. Problematyka kłamstwa. 9. Badania poligraficzne. 10. Kara kryminalna. 11. Rozwój instytucji więziennej. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Procesy zachodzące w izolacji więziennej. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akYTWP4p2Pvh74i8JrdZOewYlzzfi8ELS0OX4aXEn0aA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6933a74f-f1cd-4830-ac21-05943dff15c1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (2p.): - uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin; - przygotowanie do zajęć (praca domowa) - 15 godzin; - napisanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 8. Problematyka kłamstwa. 9. Badania poligraficzne. 10. Kara kryminalna. 11. Rozwój instytucji więziennej. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Procesy zachodzące w izolacji więziennej. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (2p.): - uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin; - przygotowanie do zajęć (praca domowa) - 15 godzin; - napisanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 8. Problematyka kłamstwa. 9. Badania poligraficzne. 10. Kara kryminalna. 11. Rozwój instytucji więziennej. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Procesy zachodzące w izolacji więziennej. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pisząc pracę zaliczeniową student sam dobiera sobie literaturę, w miarę możliwości jak najnowszą. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.