Psychologia stresu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PSTR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W07 PS_W11 PS_W13 PS_U04 PS_K04 |
Skrócony opis: |
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klsyfikacją żródeł stresu. Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności w diagnozie źródeł stresu oraz przyswojenie teoretycznych pojęć opisujących stres. Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji i motywacji. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu. Metody oceny cz. 1 wykładu: zaliczenie za obecność na zajęciach. Wykład obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe: 1) Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu; 3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu; 4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu; 5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej; 6). Klasyfikacja źródeł stresu. 7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu. 8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące); 10) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość); 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. 1 (rytmy okołodobowe i sezonowe). 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2. (nagła zmiana strefy czasu); 12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna); 13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne); 14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu. 15) Podsumowanie wykładów |
Literatura: |
Literatura: Lektura obowiązkowa: 1.Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. 2.Terelak, J.F. (2005). Stres organizacyjny. Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG: Warszawa. 3.Terelak, J.F. Człowiek i stres: Koncepcje - źródła. (2008). Oficyna Wyd. BRANTA: Bydgoszcz. Bibliografia: 1. Fink, G. (Ed) (2007). Encyklopedia of Stress. Second edition, Four volume set. Academic Press, Elsevier. 2. Pull, H. (2006). 150 twarzy stresu. Warszawa: Wyd. KDC. Selye, H. (1979). Stres okiełznany. Warszawa: PIW. 3. Terelak, J.F. (1997). Studia z psychologii stresu: Radzenie sobie ze stresem: uwarunkowania i strategie. Wyd. ATK: Warszawa. 4.Terelak, J.F. (red.) (1999). Źródła stresu:Teoria i badania. Wyd. ATK. Warszawa. 5.Terelak, J.F. (red) (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Wydawnictwo UKSW: Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. Kompetencje: EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. przygotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: egzamin, praca pisemna, obecność na wykładzie obowiązkowa. Szczegóły podane są przy odpowiednich grupach w cyklach dydaktycznych. Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny i prezentacje Kryteria oceny: Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student ma w sposób bardzo dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student posiada szeroką wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii zarządzania,student bardzo dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii zarządzania, student bardzo dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii zarządzania. student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena dobra: student dobrze zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student ma w sposób dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. student dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii stresu,student dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu, student dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. student dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię z psychologii stresu; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii stresu,student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowej terminologię z psychologii stresu; student nie ma uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z psychologii stresu; student nie posiada wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii stresu,student nie formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu, student nie znajduje i nie wykorzystuje źródeł informacji z zakresu psychologii stresu. student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwagi krytyczne. Do zaliczenia pracy pisemnej należy podać w piśmiennictwie co najmniej 10 artykułów naukowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Małkiewicz, Jan Terelak | |
Prowadzący grup: | Monika Małkiewicz, Jan Terelak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klsyfikacją żródeł stresu. Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności w diagnozie źródeł stresu oraz przyswojenie teoretycznych pojęć opisujących stres. Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji i motywacji. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu. Metody oceny cz. 1 wykładu: zaliczenie za obecność na zajęciach. Wykład obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe: 1) Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu; 3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu; 4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu; 5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej; 6). Klasyfikacja źródeł stresu. 7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu. 8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące); 10) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość); 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. 1 (rytmy okołodobowe i sezonowe). 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2. (nagła zmiana strefy czasu); 12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna); 13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne); 14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu. 15) Podsumowanie wykładów |
|
Literatura: |
Literatura: Lektura obowiązkowa: 1.Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. 2.Terelak, J.F. (2005). Stres organizacyjny. Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG: Warszawa. 3.Terelak, J.F. Człowiek i stres: Koncepcje - źródła. (2008). Oficyna Wyd. BRANTA: Bydgoszcz. Bibliografia: 1. Fink, G. (Ed) (2007). Encyklopedia of Stress. Second edition, Four volume set. Academic Press, Elsevier. 2. Pull, H. (2006). 150 twarzy stresu. Warszawa: Wyd. KDC. Selye, H. (1979). Stres okiełznany. Warszawa: PIW. 3. Terelak, J.F. (1997). Studia z psychologii stresu: Radzenie sobie ze stresem: uwarunkowania i strategie. Wyd. ATK: Warszawa. 4.Terelak, J.F. (red.) (1999). Źródła stresu:Teoria i badania. Wyd. ATK. Warszawa. 5.Terelak, J.F. (red) (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Wydawnictwo UKSW: Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.