Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wartości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PSW
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wartości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W12

PS_W18

PS_U04

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy. Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii ogólnej, rozwojowej.

Cel przedmiotu: poznanie podstawowych koncepcji wartości w literaturze przedmiotu oraz wyników badań nad wartościami.

Pełny opis:

Treści programowe:

1 - Interdyscyplinarne ujęcie wartości.

2 - Przegląd różnych koncepcji wartości w psychologii np:

a - Psychologia wartości u Allporta.

b - Psychologia wartości według Maslowa.

c - Psychologia wartości w ujęciu Rokeacha.

d - Psychologia wartości u Schwartza.

e - Psychologia wartości według Frankla.

f - Psychologia wartości w ujęciu egzystencjalistów.

3 - Definicje wartości.

4 - Struktura i funkcje wartości.

5 - System wartości na różnych etapach rozwoju człowieka.

6 - Kryzys wartości.

7 - Poczucie własnej wartości.

Literatura:

Brzozowski, P. (2005) Uniwersalna hierarchia wartości - fakt czy fikcja?. Przegląd Psychologiczny, Tom 48, Nr 3, s. 261-276.

Cieciuch, J. (2013) Kształtowanie się systemu wartości. Warszawa: Liberi Libri.

Matusewicz, Cz. (1975) Psychologia wartości. Poznań: PWN.

Oleś, P. (1994) Kryzys wartości. Wykłady z Psychologii KUL: Tom 7, s. 85-100: Lublin.

Oleś, P. (1989) Wartościowanie a osobowość, psychologiczne badania empiryczne. Lublin. KUL.

Ostrowska, K. (2004) W poszukiwaniu wartości. Kraków. Rubikon.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: zapoznanie się z psychologią wartości oraz znaczeniem wartości w życiu człowieka.

Umiejętności: wykorzystanie wiedzy w interpretacji postaw, zachowań i relacji interpersonalnych.

Kompetencje społeczne: student nabędzie kompetencje oceny w zakresie systemu wartości w cyklu rozwojowym człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna wykładów.

Warunkiem zaliczenia: obecność na wykładach i zaliczenie na podstawie testu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)