Psychometria 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PSYM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychometria 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychometria 1 WF-PS-N-PSYM1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W06 PS_U05 PS_U06 PS_U08 |
Wymagania wstępne: | Ukończenie kursu Psychometria 1 |
Skrócony opis: |
Podczas trwania kursu Studenci poznają teoretyczne podstawy oraz praktyczne aspekty pomiaru psychologicznego. Dowiedzą się, jak ocenić własności psychometryczne testu oraz jak skonstruować kwestionariusz do pomiaru cech psychologicznych. Kurs składa się z wykładu oraz ćwiczeń. W semestrze zimowym (Psychometria 1) realizowany jest wykład (30 godzin) i ćwiczenia (30 godzin). W semestrze letnim (Psychometria 2) realizowane są ćwiczenia (30 godzin) |
Pełny opis: |
W czasie zajęć Studenci są poznają podstawy teorii pomiaru w psychologii (w szczególności, klasyczną teorię pomiaru) oraz zasady konstruowania testów psychologicznych. Dowiedzą się w jaki sposób należy oceniać dobroć (rzetelność i trafność) pomiaru testem psychologicznym. W trakcie ćwiczeń Studenci będą ćwiczyć tworzenie własnego testu psychologicznego do pomiaru wybranej zmiennej i zapoznają się z praktycznymi aspektami weryfikacji własności psychometrycznych testu. Po ukończeniu kursu Studenci powinni potrafić dokonać krytycznej oceny badań publikowanych w literaturze psychologicznej z perspektywy doboru i własności psychometrycznych zastosowanych narzędzi (testów psychologicznych). Studenci powinni także dysponować wiedzą i umiejętnościami, aby dokonać samodzielnej konstrukcji lub adaptacji narzędzia psychometrycznego i aby ocenić jego własności psychometryczne oraz znać podstawy posługiwania się testem psychologicznym. |
Literatura: |
Podstawową literaturę do kursu stanowią poniższe podręczniki. Szczegółowy zakres lektury obowiązkowej i dodatkowej – podawany będzie na bieżąco na zajęciach. Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Magnusson D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji Studenta, które służą następującym, ogólnym efektom kształcenia, określonych w efektach kształcenia dla programu kształcenia dla kierunku Psychologia dla jednolitych studiów magisterskich. Zgodnie z nimi Absolwent: - posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (PS_W06) - potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami dobadania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim (PS_U05) - umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych (PS_U06) - potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie psychologiczne narzędzia badawcze (PS_U08) Punkty ECTS – semestr letni (ćwiczenia): Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń / lektura tekstów / prace domowe – 15 godzin Przygotowanie do kolokwium/przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin (60 godzin/30 = 2 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności) Szczegółowe metody i kryteria oceniania określone są osobno dla wykładu i dla ćwiczeń. Ogólne kryteria oceny: Metoda oceny: praca pisemna pisana podczas zajęć, stanowiąca 80% oceny końcowej z ćwiczeń. Praca pisemna stanowi weryfikację wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych podczas zajęć. 20% oceny stanowi aktywność podczas ćwiczeń. Oceniana aktywność obejmuje stopień przygotowania do ćwiczeń oraz krytyczne refleksje na temat omawianego tematu. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). Ocena wiedzy (W1-W6): Na ocenę bardzo dobrą: Student bardzo dobrze orientuje się w pojęciach teoretycznych omawianych na ćwiczeniach, posiada wiedzę na temat metod weryfikacji własności psychometrycznych testu, podstawowych pojęć psychometrycznych, sposobu korzystania z narzędzi pomiarowych i podręczników, metodach analiz oraz interpretacji wskaźników psychometrycznych. Na ocenę dobrą: Student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach, tj. dość dobrze orientuje się w pojęciach teoretycznych z zakresu psychometrii oraz w zakresie metod weryfikacji własności psychometrycznych testów psychologicznych, zna i rozumie większość podstawowych pojęć psychometrycznych, metod analiz i metod interpretacji wskaźników psychometrycznych. Na ocenę dostateczną: Student dysponuje min. 60% wiedzy przekazanej na ćwiczeniach, częściowo orientuje się w pojęciach teoretycznych z zakresu psychometrii, jednak niekiedy myli te pojęcia, zna wystarczającą liczbę metod weryfikacji własności psychometrycznych testu, jednak z niektórymi metodami ma problem, zwłaszcza, gdy chodzi o interpretację wyników. Na ocenę niedostateczną: Student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach, bardzo słabo orientuje się w pojęciach teoretycznych związanych z psychometrią, nie zna sposobów weryfikacji własności psychometrycznych testu, ani nie potrafi ich interpretować. Ocena umiejętności (U1-U5): Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi zastosować w praktyce wiedzę zdobytą na zajęciach, potrafi posługiwać się narzędziami psychometrycznymi, ocenić własności psychometryczne testu na podstawie dostępnych danych, umie dopasować metody statystyczne do weryfikacji własności psychometrycznych testu. Na ocenę dobrą: Student potrafi zastosować w praktyce wiedzę zdobytą na zajęciach, potrafi (z bardzo drobnymi błędami) ocenić własności psychometryczne testu na podstawie dostępnych danych, w większości przypadków potrafi adekwatnie dopasować metody statystyczne do weryfikacji parametrów psychometrycznych testu. Na ocenę dostateczną: Student stosuje w praktyce wiedzę zdobytą na zajęciach, popełniając jednak pewne błędy, nie będące błędami kardynalnymi. Orientuje się we własnościach psychometrycznych na tyle, by ocenić parametry psychometryczne testu, jednak ma problem z obliczeniem niektórych z tych właściwości, jeśli musi to zrobić samodzielnie. Na ocenę niedostateczną: Student nie jest w stanie zastosować zdobytej wiedzy w praktyce. Nie orientuje się we własnościach psychometrycznych testu na tyle, aby adekwatnie dopasować metody statystyczne do weryfikacji własności psychometrycznych testu, nie potrafi skonstruować samodzielnie pozycji testowych ani narzędzia badawczego. Ocena kompetencji (K1-K4) Kompetencje oceniane są głównie poprzez ocenę aktywności podczas ćwiczeń. Brana pod uwagę jest wrażliwość na ograniczenia testów psychologicznych, krytycyzm wobec prezentowanych metod, ostrożność w ocenie jakości psychometrycznej istniejących narzędzi, zdolność do wzięcia pod uwagę różnych uwarunkowań i świadomość konieczności ochrony narzędzi testowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Karaś | |
Prowadzący grup: | Dominika Karaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas trwania kursu Studenci poznają teoretyczne podstawy oraz praktyczne aspekty pomiaru psychologicznego. Dowiedzą się jak ocenić własności psychometryczne testu oraz jak skonstruować kwestionariusz do pomiaru cech psychologicznych. Kurs składa się z wykładu oraz ćwiczeń. W semestrze zimowym (Psychometria 1) realizowany jest wykład (30 godzin) i ćwiczenia (30 godzin). W semestrze letnim (Psychometria 2) realizowane są ćwiczenia (30 godzin) |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć Studenci są poznają podstawy teorii pomiaru w psychologii (w szczególności, klasyczną teorię pomiaru) oraz zasady konstruowania testów psychologicznych. Dowiedzą się w jaki sposób należy oceniać dobroć (rzetelność i trafność) pomiaru testem psychologicznym. W trakcie ćwiczeń Studenci będą mieli szansę stworzyć własny test psychologiczny do pomiaru wybranej zmiennej i zapoznają się z praktycznymi aspektami weryfikacji własności psychometrycznych testu. Po ukończeniu kursu Studenci powinni potrafić dokonać krytycznej oceny badań publikowanych w literaturze psychologicznej z perspektywy doboru i własności psychometrycznych zastosowanych narzędzi (testów psychologicznych). Studenci powinni także dysponować wiedzą i umiejętnościami, aby dokonać samodzielnej konstrukcji lub adaptacji narzędzia psychometrycznego i aby ocenić jego własności psychometryczne. |
|
Literatura: |
Podstawową literaturę do kursu stanowią poniższe podręczniki. Szczegółowy zakres lektury obowiązkowej i dodatkowej – podawany będzie na bieżąco na zajęciach. American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Magnusson D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Karaś | |
Prowadzący grup: | Dominika Karaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS – semestr letni (ćwiczenia): Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń / lektura tekstów / prace domowe – 15 godzin Przygotowanie do kolokwium/przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin (60 godzin/30 = 2 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas trwania kursu Studenci poznają teoretyczne podstawy oraz praktyczne aspekty pomiaru psychologicznego. Dowiedzą się, jak ocenić własności psychometryczne testu oraz jak skonstruować kwestionariusz do pomiaru cech psychologicznych. Kurs składa się z wykładu oraz ćwiczeń. W semestrze zimowym (Psychometria 1) realizowany jest wykład (30 godzin) i ćwiczenia (30 godzin). W semestrze letnim (Psychometria 2) realizowane są ćwiczenia (30 godzin) |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć Studenci są poznają podstawy teorii pomiaru w psychologii (w szczególności, klasyczną teorię pomiaru) oraz zasady konstruowania testów psychologicznych. Dowiedzą się w jaki sposób należy oceniać dobroć (rzetelność i trafność) pomiaru testem psychologicznym. W trakcie ćwiczeń Studenci będą ćwiczyć tworzenie własnego testu psychologicznego do pomiaru wybranej zmiennej i zapoznają się z praktycznymi aspektami weryfikacji własności psychometrycznych testu. Po ukończeniu kursu Studenci powinni potrafić dokonać krytycznej oceny badań publikowanych w literaturze psychologicznej z perspektywy doboru i własności psychometrycznych zastosowanych narzędzi (testów psychologicznych). Studenci powinni także dysponować wiedzą i umiejętnościami, aby dokonać samodzielnej konstrukcji lub adaptacji narzędzia psychometrycznego i aby ocenić jego własności psychometryczne oraz znać podstawy posługiwania się testem psychologicznym. |
|
Literatura: |
Podstawową literaturę do kursu stanowią poniższe podręczniki. Szczegółowy zakres lektury obowiązkowej i dodatkowej – podawany będzie na bieżąco na zajęciach. Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Magnusson D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Karaś | |
Prowadzący grup: | Dominika Karaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.