WM: Psychologia twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PTW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Psychologia twórczości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Aby mieć możliwość złożenia pisemnej pracy/diagnozy na zaliczenie wykładu należy wykazać się uczestnictwem w co najmniej połowie zajęć. |
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest przybliżenie problematyki związanej z twórczością oraz zdolnościami twórczymi. Słuchacze mają możliwość zapoznania się z obecnym stanem badań nad twórczością. Przybliżone zostaną także klasyczne i współczesne teorie dotyczące twórczości. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów prezentowane są następujące zagadnienia: - twórczość z perspektywy różnych koncepcji psychologicznych człowieka. - psychologiczne modele i koncepcje zdolności twórczych - cechy myślenia twórczego i umiejętności rozwiązywania problemów - twórcze myślenie i organizacja twórczego działania. - strategie w procesie twórczym. - twórczość z perspektywy poznawczej (znaczenie pamięci, uwagi, myślenia, wglądu, intuicji w procesie twórczym) - znaczenie emocji i motywacji dla twórczości . - aktywność twórcza a motywacja - czynniki sprzyjające rozwojowi twórczego potencjału (geny vs środowisko rozwoju) - czynniki hamujące rozwój twórczych zdolności i aktywności (zewnętrzne bariery aktywności twórczej i przeszkody wewnętrzne) - stymulowanie rozwoju zdolności twórczych - tworzenie innowacji - zespół wirtualny i efektywna grupa inwentywna - osobowość twórcza a zagadnienie samorealizacji - zainteresowania osobiste a osiągnięcia twórcze - twórczość wybitna i artystyczna - analiza biografii jako źródło poznania cechy osób twórczych - metody badania zdolności twórczych - praktyczne implikacje psychologii twórczości dla pracy psychologa: rozwijanie zdolności twórczych, trening twórczości, twórczość a inteligencja, twórczość a mądrość, twórcze rozwiązywanie problemów w organizacjach, edukacja dla twórczości, pokonywanie psychologicznych i społecznych barier twórczości w organizacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Nęcka, E. (1992). Struktura operacji intelektualnych a twórczość W: red. M. Materska, T. Tyszka, Psychologia i poznanie. PWN. Nęcka, E. (1994). TROP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Wydawnictwo UJ. Nęcka, E. (2000). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 783-807). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości, W: red. K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski, Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu (s. 45-50). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca Adair, J. (2008). Sztuka twórczego myślenia. Źródła innowacji i świetnych pomysłów. Wolters Kluwer Polska. Alder, H. (2003). Inteligencja kreatywna. Wydawnictwo Amber. Birch, P., Clegg, B. (1996). Techniki twórczego myślenia w biznesie. Wydawnictwo M7A. Bono, de E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Oficyna Wydawnicza „PRIMA”. Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSiP. Chruszczewski, M. (2002). Uzdolnienia podmiotowym wyznacznikiem aktywności twórczej, W: K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu (s. 69-83). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Clegg, B., Birch, P. (2007). Przyspieszony kurs kreatywności. Wydawnictwo Helion. Csikszentmihalyi M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Wydawnictwo Studio EMKA. Davis, P. (2004). Eureka! Jak rodzą się błyskotliwe pomysły. Wydawnictwo Amber. De Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie. Wydawnictwo PRIMA. De Bono, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Medium. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Wydawnictwo Studio EMKA. Dobrołowicz, W. (red.) (2003). Twórczość – wyzwanie XX1 wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Dobrołowicz, W., Karwowski, M. (red.) (2002). W stronę kreatywności. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Dyrda, B. (2004). Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Wyd. Impuls. Góralski, A. (1980). Twórcze rozwiązywanie zadań. PWN. Góralski, A. (1990). Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. PWN. Góralski, A. (1998). Wzorce twórczości. Wyd. Naukowe SCHOLAR. Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne, odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Górniewicz, J., Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Karwowski, M. (2003). Twórcze przewodzenie. Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności. Kelley, T. (2003). Sztuka innowacji. Wydawnictwo MT Biznes. Klinkosz, W. (2016). Motywacji osiągnięć osób aktywnych zawodowo. RW KUL. Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Kożusznik, B. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Chowanna, 2, 35. Wyd. UŚ. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (2005). Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości, W: red. A. Tokarz, W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości (s. 93-123). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Limont, W., Nielek-Zawadzka, K. (2006) (red.). Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Łukaszewicz, R., Leksicka, K. (2003). W osiemdziesiąt światów dookoła edukacji, W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku, W. Dobrołowicz (red.), Twórczość – wyzwanie XX1 wieku (s. 91-95). Oficyna Wydawnicza “Impuls”. Matczak, A., Jaworska, A., Stańczyk, J. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia TCT-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. McRunyan, W. (1992). Historie życia a psychobiografia. Badania teorii metody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Mőnks, F.J. (2004). Zdolności a twórczość, W: W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych (s. 19-30). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Mróz, B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Wydawnictwo Scholar. Nalaskowski, A. (2005). Szkoła – katalizator i inhibitor zdolności twórczych, W: W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, tom 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju (s. 155-173). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Noelke, M. (2008). Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły. Flashbook.pl. Nosal, Cz. (red). (1992). Twórcze przetwarzanie informacji. Ujęcie poznawcze. Wyd. UWr. Nowaczyk, Cz. (1982). Kształcenie zdolności. Wydawnictwo WSP. Olczak, M. (2009). Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. PZWS. Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (red.) (1996). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Wydawnictwo UMCS. Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Gebethner & S-ka. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. GWP. Rzepa, T. (1993) (red.). O biografii i metodzie biograficznej. Wydawnictwo „Nakom”. Sękowski, A., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L.V. Shavinina (red.), International Handbook on Giftedness, s. 467-485. Springer Verlag. Sloane, P. (2005). Twórcze myślenie w zarządzaniu.GWP. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Ossolineum. Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Wydawnictwo UKSW. Tokarz, A. (red.) (2005). W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Wydawnictwo UJ. Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia. Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Wyd. Naukowe PWN. Wheeler, J. (2001). Moc innowacyjnego myślenia. Amber. Wojtczuk-Turek, A. (2008). Rozwijanie kompetencji twórczych. SGH. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1) Identyfikuje podstawowe koncepcje zdolności twórczych (PS_W07). 2) Charakteryzuje nowe koncepcje psychologii twórczości (PS_W07). 3) Wyjaśnia znaczenie twórczej postawy w funkcjonowaniu człowieka (PS_W04). 4) Rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy zdolności twórczych (PS_W08). 5) Zna podstawowe testy badające zdolności twórcze i postawy twórczej (PS_W05). 6) Rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów (PS_W10). Umiejętności: 1) Umie przeprowadzić badanie wybranymi testami zdolności twórczych i postawy twórczej (PS_U01). 2) Potrafi zinterpretować wyniki z badań wybranymi testami zdolności twórczych i postawy twórczej (PS_U03). 3) Potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy osobowości twórczej (PS_U04). 4) Potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania testowego (PS_U05). Kompetencje: 1) Wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności postaw twórczych (PS_K01). 2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne (PS_K02). 3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów (PS_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywny udział w zajęciach. - Aby mieć możliwość złożenia pisemnej pracy/diagnozy na zaliczenie wykładu należy wykazać się uczestnictwem w co najmniej połowie zajęć. - Weryfikacja efektów uczenia zostanie dokonana na podstawie przeprowadzonego badania Rysunkowym Testem Myślenia Twórczego TCP-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena oraz Kwestionariuszem Postawy Twórczej KANH-3 St. Popka oraz poziomu kompetencji przygotowanej diagnozy psychologicznej. - Obie diagnozy (zdolności twórczych oraz postawy twórczej) należy oddać (przesłać) w dniu ostatnich zajęć - zgodnie z harmonogramem roku akademickiego). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Klinkosz | |
Prowadzący grup: | Waldemar Klinkosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Klinkosz | |
Prowadzący grup: | Waldemar Klinkosz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3akpxuhG3hXj9C-ZXy14ruKxLeGliA7E3WDCtYaDiE1Jo1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=841a2e12-d137-48db-8149-f2825fb9dc5d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest przybliżenie problematyki związanej z twórczością oraz zdolnościami twórczymi. Słuchacze mają możliwość zapoznania się z obecnym stanem badań nad twórczością. Przybliżone zostaną także klasyczne i współczesne teorie dotyczące twórczości. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów prezentowane są następujące zagadnienia: - twórczość z perspektywy różnych koncepcji psychologicznych człowieka. - psychologiczne modele i koncepcje zdolności twórczych - cechy myślenia twórczego i umiejętności rozwiązywania problemów - twórcze myślenie i organizacja twórczego działania. - strategie w procesie twórczym. - twórczość z perspektywy poznawczej (znaczenie pamięci, uwagi, myślenia, wglądu, intuicji w procesie twórczym) - znaczenie emocji i motywacji dla twórczości . - aktywność twórcza a motywacja - czynniki sprzyjające rozwojowi twórczego potencjału (geny vs środowisko rozwoju) - czynniki hamujące rozwój twórczych zdolności i aktywności (zewnętrzne bariery aktywności twórczej i przeszkody wewnętrzne) - stymulowanie rozwoju zdolności twórczych - tworzenie innowacji - zespół wirtualny i efektywna grupa inwentywna - osobowość twórcza a zagadnienie samorealizacji - zainteresowania osobiste a osiągnięcia twórcze - twórczość wybitna i artystyczna - analiza biografii jako źródło poznania cechy osób twórczych - metody badania zdolności twórczych - praktyczne implikacje psychologii twórczości dla pracy psychologa: rozwijanie zdolności twórczych, trening twórczości, twórczość a inteligencja, twórczość a mądrość, twórcze rozwiązywanie problemów w organizacjach, edukacja dla twórczości, pokonywanie psychologicznych i społecznych barier twórczości w organizacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Nęcka, E. (1992). Struktura operacji intelektualnych a twórczość W: red. M. Materska, T. Tyszka, Psychologia i poznanie, Warszawa. Nęcka, E. (1994). TROP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Wydawnictwo UJ. Nęcka, E. (2000). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 783-807). Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości. W: red. K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski, Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu, s. 45-50. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca Adair, J. (2008). Sztuka twórczego myślenia. Źródła innowacji i świetnych pomysłów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Alder, H. (2003). Inteligencja kreatywna. Warszawa: Wydawnictwo Amber. Birch, P., Clegg, B. (1996). Techniki twórczego myślenia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo M7A. Bono, de E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „PRIMA”. Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP. Chruszczewski, M. (2002). Uzdolnienia podmiotowym wyznacznikiem aktywności twórczej, W: K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 69-83. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Clegg, B., Birch, P. (2007). Przyspieszony kurs kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Csikszentmihalyi M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA. Davis, P. (2004). Eureka! Jak rodzą się błyskotliwe pomysły. Warszawa: Wydawnictwo Amber. De Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Wydawnictwo PRIMA. De Bono, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Warszawa: Medium. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Wydawnictwo Studio EMKA. Dobrołowicz, W. (red.) (2003). Twórczość – wyzwanie XX1 wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Dobrołowicz, W., Karwowski M. (red.) (2002). W stronę kreatywności. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Dyrda, B. (2004). Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Kraków: Wyd. Impuls. Góralski, A. (1980). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN. Góralski, A. (1990). Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. Warszawa: PWN. Góralski, A. (1998). Wzorce twórczości. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR. Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne, odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Górniewicz, J., Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Karwowski, M. (2003). Twórcze przewodzenie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności. Kelley, T. (2003). Sztuka innowacji. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes. Klinkosz, W. (2016). Motywacji osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Lublin: RW KUL. Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kożusznik, B. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Chowanna, 2, 35. Katowice: Wyd. UŚ. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (2005). Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości, W: red. A. Tokarz, W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 93-123. Limont, W., Nielek-Zawadzka, K. (2006) (red.). Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Łukaszewicz, R., Leksicka, K. (2003). W osiemdziesiąt światów dookoła edukacji, W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku, W. Dobrołowicz (red.), Twórczość – wyzwanie XX1 wieku, s. 91-95. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”. Matczak, A., Jaworska, A., Stańczyk, J. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia TCT-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. McRunyan, W. (1992). Historie życia a psychobiografia. Badania teorii metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mőnks, F.J. (2004). Zdolności a twórczość. W: W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 19-30. Mróz, B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Nalaskowski, A. (2005). Szkoła – katalizator i inhibitor zdolności twórczych. W: W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, tom 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 155-173. Noelke, M. (2008). Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły. Warszawa: Flashbook.pl. Nosal, Cz. (red). (1992). Twórcze przetwarzanie informacji. Ujęcie poznawcze. Wrocław. Nowaczyk, Cz. (1982). Kształcenie zdolności. Zielona Góra: Wydawnictwo WSP. Olczak, M. (2009). Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. Warszawa: PZWS. Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (red.) (1996). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Warszawa: Gebethner & S-ka. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk: GWP. Rzepa, T. (1993) (red.). O biografii i metodzie biograficznej. Poznań: Wydawnictwo „Nakom”. Sękowski, A., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L.V. Shavinina (red.), International Handbook on Giftedness, s. 467-485. New York: Springer Verlag. Sloane, P. (2005). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: GWP. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Ossolineum. Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Wydawnictwo UKSW. Tokarz, A. (red.) (2005). W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo UJ. Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Wheeler, J. (2001). Moc innowacyjnego myślenia. Warszawa: Amber. Wojtczuk-Turek, A. (2008). Rozwijanie kompetencji twórczych. Warszawa: SGH. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Klinkosz | |
Prowadzący grup: | Waldemar Klinkosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest przybliżenie problematyki związanej z twórczością oraz zdolnościami twórczymi. Słuchacze mają możliwość zapoznania się z obecnym stanem badań nad twórczością. Przybliżone zostaną także klasyczne i współczesne teorie dotyczące twórczości. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów prezentowane są następujące zagadnienia: - twórczość z perspektywy różnych koncepcji psychologicznych człowieka. - psychologiczne modele i koncepcje zdolności twórczych - cechy myślenia twórczego i umiejętności rozwiązywania problemów - twórcze myślenie i organizacja twórczego działania. - strategie w procesie twórczym. - twórczość z perspektywy poznawczej (znaczenie pamięci, uwagi, myślenia, wglądu, intuicji w procesie twórczym) - znaczenie emocji i motywacji dla twórczości . - aktywność twórcza a motywacja - czynniki sprzyjające rozwojowi twórczego potencjału (geny vs środowisko rozwoju) - czynniki hamujące rozwój twórczych zdolności i aktywności (zewnętrzne bariery aktywności twórczej i przeszkody wewnętrzne) - stymulowanie rozwoju zdolności twórczych - tworzenie innowacji - zespół wirtualny i efektywna grupa inwentywna - osobowość twórcza a zagadnienie samorealizacji - zainteresowania osobiste a osiągnięcia twórcze - twórczość wybitna i artystyczna - analiza biografii jako źródło poznania cechy osób twórczych - metody badania zdolności twórczych - praktyczne implikacje psychologii twórczości dla pracy psychologa: rozwijanie zdolności twórczych, trening twórczości, twórczość a inteligencja, twórczość a mądrość, twórcze rozwiązywanie problemów w organizacjach, edukacja dla twórczości, pokonywanie psychologicznych i społecznych barier twórczości w organizacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Nęcka, E. (1992). Struktura operacji intelektualnych a twórczość W: red. M. Materska, T. Tyszka, Psychologia i poznanie, Warszawa. Nęcka, E. (1994). TROP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Wydawnictwo UJ. Nęcka, E. (2000). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 783-807). Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości. W: red. K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski, Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu, s. 45-50. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca Adair, J. (2008). Sztuka twórczego myślenia. Źródła innowacji i świetnych pomysłów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Alder, H. (2003). Inteligencja kreatywna. Warszawa: Wydawnictwo Amber. Birch, P., Clegg, B. (1996). Techniki twórczego myślenia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo M7A. Bono, de E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „PRIMA”. Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP. Chruszczewski, M. (2002). Uzdolnienia podmiotowym wyznacznikiem aktywności twórczej, W: K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 69-83. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Clegg, B., Birch, P. (2007). Przyspieszony kurs kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Csikszentmihalyi M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA. Davis, P. (2004). Eureka! Jak rodzą się błyskotliwe pomysły. Warszawa: Wydawnictwo Amber. De Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Wydawnictwo PRIMA. De Bono, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Warszawa: Medium. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Wydawnictwo Studio EMKA. Dobrołowicz, W. (red.) (2003). Twórczość – wyzwanie XX1 wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Dobrołowicz, W., Karwowski M. (red.) (2002). W stronę kreatywności. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Dyrda, B. (2004). Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Kraków: Wyd. Impuls. Góralski, A. (1980). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN. Góralski, A. (1990). Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. Warszawa: PWN. Góralski, A. (1998). Wzorce twórczości. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR. Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne, odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Górniewicz, J., Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Karwowski, M. (2003). Twórcze przewodzenie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności. Kelley, T. (2003). Sztuka innowacji. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes. Klinkosz, W. (2016). Motywacji osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Lublin: RW KUL. Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kożusznik, B. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Chowanna, 2, 35. Katowice: Wyd. UŚ. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (2005). Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości, W: red. A. Tokarz, W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 93-123. Limont, W., Nielek-Zawadzka, K. (2006) (red.). Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Łukaszewicz, R., Leksicka, K. (2003). W osiemdziesiąt światów dookoła edukacji, W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku, W. Dobrołowicz (red.), Twórczość – wyzwanie XX1 wieku, s. 91-95. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”. Matczak, A., Jaworska, A., Stańczyk, J. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia TCT-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. McRunyan, W. (1992). Historie życia a psychobiografia. Badania teorii metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mőnks, F.J. (2004). Zdolności a twórczość. W: W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 19-30. Mróz, B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Nalaskowski, A. (2005). Szkoła – katalizator i inhibitor zdolności twórczych. W: W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, tom 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 155-173. Noelke, M. (2008). Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły. Warszawa: Flashbook.pl. Nosal, Cz. (red). (1992). Twórcze przetwarzanie informacji. Ujęcie poznawcze. Wrocław. Nowaczyk, Cz. (1982). Kształcenie zdolności. Zielona Góra: Wydawnictwo WSP. Olczak, M. (2009). Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. Warszawa: PZWS. Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (red.) (1996). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Warszawa: Gebethner & S-ka. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk: GWP. Rzepa, T. (1993) (red.). O biografii i metodzie biograficznej. Poznań: Wydawnictwo „Nakom”. Sękowski, A., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L.V. Shavinina (red.), International Handbook on Giftedness, s. 467-485. New York: Springer Verlag. Sloane, P. (2005). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: GWP. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Ossolineum. Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Wydawnictwo UKSW. Tokarz, A. (red.) (2005). W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo UJ. Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Wheeler, J. (2001). Moc innowacyjnego myślenia. Warszawa: Amber. Wojtczuk-Turek, A. (2008). Rozwijanie kompetencji twórczych. Warszawa: SGH. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Klinkosz | |
Prowadzący grup: | Waldemar Klinkosz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AWr6npgOEoWL3hIsw1e65tD-ZsYhXIwa_hmcVl1F3l_01%40thread.tacv2/conversations?groupId=18357876-f7e9-4279-b599-987bcf4ccf00&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest przybliżenie problematyki związanej z twórczością oraz zdolnościami twórczymi. Słuchacze mają możliwość zapoznania się z obecnym stanem badań nad twórczością. Przybliżone zostaną także klasyczne i współczesne teorie dotyczące twórczości. Kod do zespołu: qs3rsrt |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów prezentowane są następujące zagadnienia: - twórczość z perspektywy różnych koncepcji psychologicznych człowieka. - psychologiczne modele i koncepcje zdolności twórczych - cechy myślenia twórczego i umiejętności rozwiązywania problemów - twórcze myślenie i organizacja twórczego działania. - strategie w procesie twórczym. - twórczość z perspektywy poznawczej (znaczenie pamięci, uwagi, myślenia, wglądu, intuicji w procesie twórczym) - znaczenie emocji i motywacji dla twórczości . - aktywność twórcza a motywacja - czynniki sprzyjające rozwojowi twórczego potencjału (geny vs środowisko rozwoju) - czynniki hamujące rozwój twórczych zdolności i aktywności (zewnętrzne bariery aktywności twórczej i przeszkody wewnętrzne) - stymulowanie rozwoju zdolności twórczych - tworzenie innowacji - zespół wirtualny i efektywna grupa inwentywna - osobowość twórcza a zagadnienie samorealizacji - zainteresowania osobiste a osiągnięcia twórcze - twórczość wybitna i artystyczna - analiza biografii jako źródło poznania cechy osób twórczych - metody badania zdolności twórczych - praktyczne implikacje psychologii twórczości dla pracy psychologa: rozwijanie zdolności twórczych, trening twórczości, twórczość a inteligencja, twórczość a mądrość, twórcze rozwiązywanie problemów w organizacjach, edukacja dla twórczości, pokonywanie psychologicznych i społecznych barier twórczości w organizacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Nęcka, E. (1992). Struktura operacji intelektualnych a twórczość W: red. M. Materska, T. Tyszka, Psychologia i poznanie. PWN. Nęcka, E. (1994). TROP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Wydawnictwo UJ. Nęcka, E. (2000). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 783-807). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości, W: red. K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski, Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu (s. 45-50). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca Adair, J. (2008). Sztuka twórczego myślenia. Źródła innowacji i świetnych pomysłów. Wolters Kluwer Polska. Alder, H. (2003). Inteligencja kreatywna. Wydawnictwo Amber. Birch, P., Clegg, B. (1996). Techniki twórczego myślenia w biznesie. Wydawnictwo M7A. Bono, de E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Oficyna Wydawnicza „PRIMA”. Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSiP. Chruszczewski, M. (2002). Uzdolnienia podmiotowym wyznacznikiem aktywności twórczej, W: K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu (s. 69-83). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Clegg, B., Birch, P. (2007). Przyspieszony kurs kreatywności. Wydawnictwo Helion. Csikszentmihalyi M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Wydawnictwo Studio EMKA. Davis, P. (2004). Eureka! Jak rodzą się błyskotliwe pomysły. Wydawnictwo Amber. De Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie. Wydawnictwo PRIMA. De Bono, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Medium. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Wydawnictwo Studio EMKA. Dobrołowicz, W. (red.) (2003). Twórczość – wyzwanie XX1 wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Dobrołowicz, W., Karwowski, M. (red.) (2002). W stronę kreatywności. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Dyrda, B. (2004). Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Wyd. Impuls. Góralski, A. (1980). Twórcze rozwiązywanie zadań. PWN. Góralski, A. (1990). Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. PWN. Góralski, A. (1998). Wzorce twórczości. Wyd. Naukowe SCHOLAR. Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne, odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Górniewicz, J., Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Karwowski, M. (2003). Twórcze przewodzenie. Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności. Kelley, T. (2003). Sztuka innowacji. Wydawnictwo MT Biznes. Klinkosz, W. (2016). Motywacji osiągnięć osób aktywnych zawodowo. RW KUL. Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Kożusznik, B. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Chowanna, 2, 35. Wyd. UŚ. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Limont, W. (2005). Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości, W: red. A. Tokarz, W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości (s. 93-123). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Limont, W., Nielek-Zawadzka, K. (2006) (red.). Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Łukaszewicz, R., Leksicka, K. (2003). W osiemdziesiąt światów dookoła edukacji, W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku, W. Dobrołowicz (red.), Twórczość – wyzwanie XX1 wieku (s. 91-95). Oficyna Wydawnicza “Impuls”. Matczak, A., Jaworska, A., Stańczyk, J. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia TCT-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. McRunyan, W. (1992). Historie życia a psychobiografia. Badania teorii metody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Mőnks, F.J. (2004). Zdolności a twórczość, W: W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych (s. 19-30). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Mróz, B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Wydawnictwo Scholar. Nalaskowski, A. (2005). Szkoła – katalizator i inhibitor zdolności twórczych, W: W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, tom 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju (s. 155-173). Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Noelke, M. (2008). Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły. Flashbook.pl. Nosal, Cz. (red). (1992). Twórcze przetwarzanie informacji. Ujęcie poznawcze. Wyd. UWr. Nowaczyk, Cz. (1982). Kształcenie zdolności. Wydawnictwo WSP. Olczak, M. (2009). Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”. Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. PZWS. Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Wydawnictwo UMCS. Popek, S. (red.) (1996). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Wydawnictwo UMCS. Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Gebethner & S-ka. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. GWP. Rzepa, T. (1993) (red.). O biografii i metodzie biograficznej. Wydawnictwo „Nakom”. Sękowski, A., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L.V. Shavinina (red.), International Handbook on Giftedness, s. 467-485. Springer Verlag. Sloane, P. (2005). Twórcze myślenie w zarządzaniu.GWP. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Ossolineum. Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Wydawnictwo UKSW. Tokarz, A. (red.) (2005). W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Wydawnictwo UJ. Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia. Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Wyd. Naukowe PWN. Wheeler, J. (2001). Moc innowacyjnego myślenia. Amber. Wojtczuk-Turek, A. (2008). Rozwijanie kompetencji twórczych. SGH. |
|
Wymagania wstępne: |
- Activity on the leactures. - In order to have the opportunity to submit a written paper/diagnosis for lecture credit, you must show attendance at at least half of the class. - The verification of the learning outcomes will be made on the basis of the TCP-DP K.K. Creative Thinking Drawing Test. Urban and H.G. Jellen and the KANH St. Popek and the level of competence in the prepared psychological diagnosis. - Both diagnoses (creative ability and creative regulation) should be taken into account (sent) on the day of the last arrangements - according to the schedule of the academic year). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.