Podstawowe umiejętności psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PUP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności psychologiczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W02; PS_U01; PS_K01; PS_K07 |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się i rozwijanie podstawowych umiejętności interpersonalnych koniecznych do nawiązywania relacji, komunikowania się z innymi ludźmi oraz efektywnej współpracy. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji interpersonalnych służących nawiązaniu i budowania kontaktu z drugim człowiekiem opartego na zaufaniu i bezpieczeństwie. W ramach zajęć studenci będą ćwiczyć i rozwijać następujące umiejętności: aktywne słuchanie, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych oraz rozpoznawanie i wyrażanie własnych emocji. Zakres tematów: 1. Zajęcia organizacyjne: plan zajęć, warunki zaliczenia, forma zajęć, wstępne zapoznanie i integracja. 2. Budowanie efektywnej sytuacji edukacyjnej: ustalenie zasad współpracy, warunki bezpieczeństwa psychologicznego, integracja - kontynuacja. 3. Zajęcia integracyjne: pogłębienie wzajemnych relacji, budowanie więzi z wykorzystaniem kart psychologicznych. 4. Wprowadzenie w temat komunikacji interpersonalnej: indywidualna ocena własnych umiejętności i obszarów do rozwoju. Zasady efektywnej komunikacji. 5. Aktywne słuchanie: co sprzyja byciu dobrym słuchaczem. Mini wykład i dyskusja. 6. Ćwiczenia praktyczne: parafrazy i klaryfikacje. 7. Ćwiczenia praktyczne: pytania otwarte i zamknięte. 8. Ćwiczenia praktyczne: aktywne słuchanie (całość) 9. Konstruktywna i niekonstruktywna informacja zwrotna: różnice między komunikatem „ja” i komunikatem „ty”. 10. Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu komunikatu „ja”: rozwijanie umiejętności. 11. Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu komunikatu „ja”: rozwijanie umiejętności. 12. Ćwiczenia praktyczne dotyczące wszystkich poznanych umiejętności komunikacyjnych. Integracja wiedzy i umiejętności. Przygotowanie do kolokwium. 13. Kolokwium. 14. Omówienie wyników kolokwium. Podsumowanie zajęć. 15. Poprawa kolokwium. Metody dydaktyczne: Metody podające: - mini wykłady. Metody samodzielnego uczenia się: - ćwiczeniowo - praktyczne. - dyskusje. Zasady komunikacji: Na zajęciach obowiązuje netykieta oraz zasady komunikacji ustalone z prowadzącym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Sujak, E. (2021). ABC psychologii komunikacji. Kraków: Wydawnictwo WAM. 2. Krzysztofowicz, J. (2017). Czasem trudne, zawsze dobre. Jak zrozumieć i pokochać własne emocje. Poznań: Wydawnictwo Charaktery. 3. Von Thun, F. S .(2002). Sztuka rozmawiania.Tom: 1-4. Kraków: Wydawnictwo WAM. 4. Rosenberg, M.B. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W obszarze wiedzy: - student ma wiedzę na temat swoich mocnych i słabych stron w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji interpersonalnych; - student ma wiedzą nt. budowaniu efektywnego kontaktu z drugim człowiekiem; - student zna narzędzia aktywnego słuchania; - student wie jak wygląda komunikat "ja" i komunikat „ty”. W obszarze umiejętności: - student potrafi spostrzegać i lepiej rozumieć siebie i innych ludzi w relacjach międzyludzkich; - student potrafi nawiązywać konstruktywne relacje interpersonalne; - student potrafi stosować podstawowe zasady komunikacyjne, szczególnie związane z otrzymywaniem i udzielaniem informacji zwrotnych; - student potrafi rozpoznawać przeżywane emocje; - student rozumie swoje reakcje i przeżycia doświadczane w relacjach z innymi; - student potrafi określić i zmienić swoje zachowania czy nawyki, które są niepożądane i nie sprzyjają w budowaniu kontaktów z innymi ludźmi. W obszarze kompetencji: - student ma świadomość własnych umiejętności komunikacyjnych; - student wykazuje odpowiedzialność za przebieg procesu nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy; - student dąży do pracy nad własnym warsztatem umiejętności komunikacyjnych; - student jest otwarty na pracę nad sobą; - student chętnie podejmie się rozwoju w obszarze pogłębiania samoświadomości dotyczącej przeżywanych uczuć i wyrażania ich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1.Kolokwium (6 pytań). Za każde pytanie można otrzymać 1 pkt. pod warunkiem, że odpowiedź jest w 100% poprawna. Za niepełną lub cząstkową odpowiedź na pytanie student otrzymuje 0 pkt. Kryteria oceny kolokwium: 6 pkt. - ocena bdb (5) 5 pkt. - ocena db (4) 4 pkt. - ocena dst (3) 1-3 pkt. – ocena ndst. (2) Osoby, których nie będzie na kolokwium (nieobecność nieusprawiedliwiona) otrzymują ocenę ndst (2) i piszą kolokwium w terminie poprawkowym. Osoby, których nie będzie na kolokwium (nieobecność usprawiedliwiona – zwolnienie lekarskie) piszą kolokwium w terminie kolokwium poprawkowego. Kolokwium poprawkowe jest wyłącznie dla osób, które otrzymały ocenę ndst (2). Kryteria oceny kolokwium poprawkowego: 6 pkt. - ocena bdb (5); ocena końcowa: 3,5 5 pkt. - ocena db (4); ocena końcowa: 3 4 pkt. - ocena dst (3); ocena końcowa: 2.5 1 - 3 pkt. – ocena ndst. (2); ocena końcowa: 2 Ocena końcowa jest średnią z oceny z kolokwium i kolokwium poprawkowego. Osoby, które otrzymają ocenę ndst (2) nie zaliczają zajęć. Inne/ważne: Ważne: nie ma możliwości zmiany grupy. Obowiązują listy obecności z usos. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR WAR
WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gregorczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.