Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wspomagania rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PWR
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia wspomagania rozwoju
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM5oL2AXVHig3-iTeWKr7cgeE4pH87v8MqXi3MSOYJ-41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1846935f-7124-4c29-abbd-36393f754c91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02; PS_W03;

PS_W04; PS_W08;

PS_W09; PS_W11;

PS_W13; PS_W14;

PS_W16; PS_U03;

PS_U04; PS_U05;

PS_U11; PS_K01;

PS_K02; PS_K04;

PS_K06

Wymagania wstępne:

Ukończony kurs z psychologii rozwojowej.

Skrócony opis:

Wykład skupia się na zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju. Omawia trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Prezentuje przykładowe metody pracy z trudnościami w wybranych okresach życia człowieka.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają.

Proponowane treści zajęć:

- Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju.

- Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka.

- Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci.

- Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy.

- Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się.

- Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością.

- Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie.

- Podsumowanie wykładów

W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji.

Literatura:

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN.

Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP.

Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12.

Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia.

Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN.

Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58.

Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii wspomagania rozwoju,

EK 2; student ma uporządkowaną wiedzę na temat trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka,

EK 3; student posiada wiedzę na temat psychospołecznych uwarunkowań trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka,

EK 4; student wymienia i charakteryzuje różne metody wspomagania rozwoju, które odpowiadają na konkretne potrzeby i możliwości osoby wspomaganej,

Umiejętności:

EK 5; student potrafi zidentyfikować i opisać trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka,

EK 7; student potrafi zaproponować odpowiednie metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka,

EK 8; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła wiedzy z zakresu psychologii wspomagania rozwoju,

Kompetencje:

EK 7; student potrafi dobrać odpowiednie metody wspomagania oraz narzędzia pracy w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka,

EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

EK 9; student ma świadomość konieczności rozwijania swojej wiedzy i umiejętności psychologicznych koniecznych do pracy z klientem oraz aktywnie angażuje się w proces rozwijania swoich zawodowych kompetencji.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceny: zaliczenie na ocenę, uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć.

Kryteria oceniania:

ocena bardzo dobra (5) – student bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, bardzo dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student bardzo dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

ocena dostateczna (3) – student słabo orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, słabo identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student słabo dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

ocena niedostateczna (2) - student nie zna zagadnień związanych z psychologią wspomagania rozwoju, nie potrafi zidentyfikuje oraz scharakteryzować trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student źle dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Małkiewicz
Prowadzący grup: Monika Małkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:


udział w wykładzie: 30 godz.


przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2]


liczba ECTS: 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają.

Pełny opis:

Proponowane treści zajęć:

- Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju.

- Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka.

- Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci.

- Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy.

- Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się.

- Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością.

- Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie.

- Podsumowanie wykładów

W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji.

Literatura:

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN.

Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP.

Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12.

Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia.

Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN.

Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58.

Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania.

Wymagania wstępne:

Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Małkiewicz
Prowadzący grup: Monika Małkiewicz
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeVRJgv6pAtbGScreSZdEoQxYc92ezff2MyQjLsq8aD81%40thread.tacv2/conversations?groupId=be83448b-6cae-4b7a-9970-2c6511e536ca&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają.

Pełny opis:

Proponowane treści zajęć:

- Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju.

- Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka.

- Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci.

- Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy.

- Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się.

- Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością.

- Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie.

- Podsumowanie wykładów

W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji.

Literatura:

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN.

Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP.

Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12.

Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia.

Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN.

Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58.

Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania.

Wymagania wstępne:

Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Dubczak
Prowadzący grup: Halina Dubczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)