Psychologia wspomagania rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PWR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wspomagania rozwoju |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM5oL2AXVHig3-iTeWKr7cgeE4pH87v8MqXi3MSOYJ-41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1846935f-7124-4c29-abbd-36393f754c91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_W03; PS_W04; PS_W08; PS_W09; PS_W11; PS_W13; PS_W14; PS_W16; PS_U03; PS_U04; PS_U05; PS_U11; PS_K01; PS_K02; PS_K04; PS_K06 |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs z psychologii rozwojowej. |
Skrócony opis: |
Wykład skupia się na zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju. Omawia trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Prezentuje przykładowe metody pracy z trudnościami w wybranych okresach życia człowieka. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają. Proponowane treści zajęć: - Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju. - Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka. - Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. - Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy. - Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. - Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością. - Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie. - Podsumowanie wykładów W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji. |
Literatura: |
Literatura: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola. Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN. Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP. Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12. Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN. Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58. Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii wspomagania rozwoju, EK 2; student ma uporządkowaną wiedzę na temat trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka, EK 3; student posiada wiedzę na temat psychospołecznych uwarunkowań trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka, EK 4; student wymienia i charakteryzuje różne metody wspomagania rozwoju, które odpowiadają na konkretne potrzeby i możliwości osoby wspomaganej, Umiejętności: EK 5; student potrafi zidentyfikować i opisać trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka, EK 7; student potrafi zaproponować odpowiednie metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka, EK 8; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła wiedzy z zakresu psychologii wspomagania rozwoju, Kompetencje: EK 7; student potrafi dobrać odpowiednie metody wspomagania oraz narzędzia pracy w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne EK 9; student ma świadomość konieczności rozwijania swojej wiedzy i umiejętności psychologicznych koniecznych do pracy z klientem oraz aktywnie angażuje się w proces rozwijania swoich zawodowych kompetencji. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: zaliczenie na ocenę, uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceniania: ocena bardzo dobra (5) – student bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, bardzo dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student bardzo dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. ocena dostateczna (3) – student słabo orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, słabo identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student słabo dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. ocena niedostateczna (2) - student nie zna zagadnień związanych z psychologią wspomagania rozwoju, nie potrafi zidentyfikuje oraz scharakteryzować trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student źle dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Małkiewicz | |
Prowadzący grup: | Monika Małkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają. |
|
Pełny opis: |
Proponowane treści zajęć: - Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju. - Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka. - Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. - Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy. - Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. - Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością. - Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie. - Podsumowanie wykładów W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji. |
|
Literatura: |
Literatura: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola. Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN. Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP. Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12. Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN. Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58. Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania. |
|
Wymagania wstępne: |
Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Małkiewicz | |
Prowadzący grup: | Monika Małkiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeVRJgv6pAtbGScreSZdEoQxYc92ezff2MyQjLsq8aD81%40thread.tacv2/conversations?groupId=be83448b-6cae-4b7a-9970-2c6511e536ca&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają. |
|
Pełny opis: |
Proponowane treści zajęć: - Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju. - Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka. - Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. - Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy. - Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. - Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością. - Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie. - Podsumowanie wykładów W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji. |
|
Literatura: |
Literatura: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola. Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN. Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP. Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12. Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN. Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58. Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania. |
|
Wymagania wstępne: |
Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Halina Dubczak | |
Prowadzący grup: | Halina Dubczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Halina Dubczak | |
Prowadzący grup: | Halina Dubczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.