Psychologia zdrowia i dobrostanu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZD |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia i dobrostanu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W07 PS_W13 PS_U12 PS_K04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia i psychologii dobrostanu (nazywanej także psychologią pozytywną). |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia i psychologii dobrostanu (nazywanej także psychologią pozytywną). Podczas zajęć zostaną zaprezentowane: definicje psychologii zdrowia, modele stosowane w psychologii zdrowia i modele zachowań zdrowotnych, czynniki wpływające pozytywnie na zdrowie oraz pomoc psychologiczna stosowane w obszarze psychologii zdrowia. Ponadto zostaną omówione najważniejsze odkrycia w obszarze psychologii dobrostanu. |
Literatura: |
1. Czapiński J. (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa: PWN, 2012. 2. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Heszen-Niejodek I (2000) Psychologiczne problemy chorych somatycznie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 3, s. 513-531). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Heszen-Niejodek I, Wrześniewski K (2000) Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 443-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Linley P.A., Joseph S., Psychologia pozytywna w praktyce, Warszawa: PWN, 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza -na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej i psychologii stresu. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej i psychologii stresu. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej i psychologii stresu. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej i psychologii stresu. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można rozwiązać z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. -na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej lub psychologii stresu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia i psychologii dobrostanu (nazywanej także psychologią pozytywną). |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia i psychologii dobrostanu (nazywanej także psychologią pozytywną). Podczas zajęć zostaną zaprezentowane: definicje psychologii zdrowia, modele stosowane w psychologii zdrowia i modele zachowań zdrowotnych, czynniki wpływające pozytywnie na zdrowie oraz pomoc psychologiczna stosowane w obszarze psychologii zdrowia. Ponadto zostaną omówione najważniejsze odkrycia w obszarze psychologii dobrostanu. |
|
Literatura: |
1. Czapiński J. (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa: PWN, 2012. 2. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Heszen-Niejodek I (2000) Psychologiczne problemy chorych somatycznie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 3, s. 513-531). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Heszen-Niejodek I, Wrześniewski K (2000) Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 443-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Linley P.A., Joseph S., Psychologia pozytywna w praktyce, Warszawa: PWN, 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.