Praktyczne zastosowanie teorii psychologicznych – modele kompetencyjne w organizacjach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZTP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczne zastosowanie teorii psychologicznych – modele kompetencyjne w organizacjach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W14 PS_U08 PS_K02 PS_K05 |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej. Ich głównym celem będzie przedstawienie studentom możliwości aplikacyjnych wybranych teorii psychologicznych, które mogą zostać użyte podczas budowania modeli kompetencyjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały na celu przedstawienie różnych zastosowań modeli kompetencyjnych w organizacjach. Studenci będą mieli okazję przyjrzeć się procedurze tworzenia modeli kompetencyjnych oraz przeanalizować realne biznesowe przykłady. Każdy warsztat będzie realizował 3 cele. Pierwszy z nich to podniesienie umiejętności poszukiwania wiedzy przez studentów. Umiejętności te będą kształtowane przez przekazanie studentom narzędzi ułatwiających wyszukiwania i archiwizowanie artykułów naukowych oraz artykułów branżowych. Drugi z celów będzie dotyczył podniesienia umiejętności zastosowania teorii i metodologii psychologii w praktyce. Studenci na każdych warsztatach będą poznawali inny model kompetencji zaczerpnięty z przestrzeni biznesowej. Następnie ten model zostanie zanalizowany pod względem potencjalnego zastosowania oraz wskazania do jakich teorii psychologicznych się odwołuje. Trzecim celem realizowanym w trakcie zajęć będzie podniesienie umiejętności rozmów na temat kompetencji. Aby osiągnąć to założenie studenci będą na każdych zajęciach odgrywać scenki, które będą miały za zadanie imitować realne sytuacje biznesowe (case study). W trakcie tych scenek studenci będą korzystać z metod zaczerpniętych z metodyki ACDC. Efektem zajęć będzie stworzenie modelu kompetencji wraz z metodą jego walidacji. |
Literatura: |
Studenci w ramach zajęć posiądą wiedzę z zakresu modeli dotyczących takich zakresów wiedzy jak: Metacechy osobowości, Style Przywództwa, Role zespołowe oraz wartości, sposoby pomiaru zmiennych, projektowanie procesu badań psychologicznych. W ramach zajęć studenci będą mieli okazję przyjrzeć się praktycznym sposobom zastosowania psychologii oraz sami stworzyć narzędzia psychologiczne. Posiądą umiejętność przygotowania konstruktów teoretycznych będących podstaw modeli kompetencji, a następnie umiejętność ich operacjonalizacji. Kompetencje, które zdobędą podczas zajęć to: wystąpienia publiczne, zarządzanie panelem badawczym, poszukiwanie informacji (przegląd literatury). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać pozytywną ocenę umożliwiającą zaliczenie przedmiotu studenci będą zobowiązani przygotować model pomiaru kompetencji dla dowolnie wybranej przez nich grupy beneficjentów. Ocena zostanie uzależniona od następujących kryteriów: 1. Sposobu uzasadnienia wyboru teorii psychologicznej będącej podstawą do stworzonego przez studentów modelu kompetencji. 2. Doboru odpowiednich metod statystycznych umożliwiających weryfikację trafności i rzetelności zaproponowanego modelu kompetencji. 3. Potencjału aplikacji przygotowanego modelu do zaproponowanej grupy beneficjentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.