Seminarium magisterskie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-SEM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03; PS_U08; PS_U09; PS_K03; PS_K07 |
Wymagania wstępne: | Dobra znajomość języka angielskiego, samodzielność w obsłudze programu SPSS |
Skrócony opis: |
Uczestnicy seminarium zapoznają się z literaturą przedmiotu indywidualnie, adekwatnie do poszukiwanego a następnie sformułowanego problemu badawczego. Celem indywidualnych poszukiwań badawczych jest realizacja nowatorskiej i interdyscyplinarnej problematyki badawczej z zakresu psychologii klinicznej, psychosomatyki i psychologii zdrowia oraz stresu, teoretyczne ich opracowywanie oraz weryfikacja empiryczna postawionych hipotez badawczych. Ponadto, w ramach seminarium będzie prowadzona praca nad warsztatem metodologicznym oraz podnoszeniem umiejętności redagowania tekstów naukowych. |
Pełny opis: |
Uczestnicy seminarium zapoznają się z literaturą przedmiotu indywidualnie, adekwatnie do poszukiwanego a następnie sformułowanego problemu badawczego. Celem indywidualnych poszukiwań badawczych jest realizacja nowatorskiej i interdyscyplinarnej problematyki badawczej z zakresu psychologii klinicznej, psychosomatyki i psychologii zdrowia oraz stresu, teoretyczne ich opracowywanie oraz weryfikacja empiryczna postawionych hipotez badawczych. Ponadto, w ramach seminarium będzie prowadzona praca nad warsztatem metodologicznym oraz podnoszeniem umiejętności redagowania tekstów naukowych. Badania będą przeprowadzane w grupach klinicznych oraz populacji osób zdrowych z zastosowaniem standaryzowanych baterii psychologicznych i skal psychiatrycznych, czy metody eksperymentu psychologicznego. |
Literatura: |
Creswell John W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-5 . American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013. ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. ICD-11 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, 2021. Jarema Marek (redaktor naukowy). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL 2016, wyd.2. Kucharska K. (redaktor naukowy). W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022. Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2. Młodożeniec A., Jarema M. Ryzyko samobójstwa szacowane na podstawie skal oceny stanu psychicznego. Przegląd ważniejszych narzędzi badawczych. Psychiatria po Dyplom. 2010, 7(4).; 54-59. Sęk Helena. Psychologia Kliniczna tom I i II; PWN, Warszawa 2013 Talarowska Monika, Gałecki Piotr. Zaburzenia funkcji poznawczych w wybranych chorobach somatycznych. Continuo 2013. Young Jane M, Michael J Solomon. How to Critically Appraise an Article. Nat Clin Pract Gastroenterol Hepatol. 2009; 6(2):82-91. Zieliński Jarosław (e-book). Metodologia pracy naukowej. Aspra JR F.H.U 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki przygotowywanej pracy magisterskiej Umiejętności: Na podstawie analizy literatury student potrafi sformułować hipotezy badawcze do przygotowywanej pracy magisterskiej Kompetencje społeczne: Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności 1) Zapoznanie się z planem przebiegu seminarium i z formalnymi wymaganiami pracy mgr; 2) Pozyskanie wiedzy z zakresu metodologii pisania pracy naukowej; 3) Pozyskanie wiedzy z zakresu projektowania badań naukowych a także doboru adekwatnych narzędzi badań w domenie psychologii klinicznej i psychosomatyki; 4) Poszukiwanie problemu badawczego, studiowanie literatury pod kątem sformułowania problemów badawczych; 5) Sformułowanie tematu pracy, celu badań i postawienie pytań badawczych; studia literatury pod kątem sformułowania hipotez badawczych oraz planu badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ustna prezentacja tematu i problemów oraz ich uzasadnienie (wykazanie się wiedzą teoretyczną z podjętego obszaru badawczego), sformułowanie tematu pracy, celu badań i postawienie pytań badawczych oraz opracowanie hipotez badawczych; przedstawienie wstępnej metodologii badawczej i zaproponowanych metod statystycznych. Obowiązkowa obecność i czynne uczestnictwo w seminariach jak i dodatkowych konsultacjach indywidualnych (stacjonarnych/online) na prośbę studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.