Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stres, zdrowie i dobrostan w organizacji - różne perspektywy teoretyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-SZDO
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Stres, zdrowie i dobrostan w organizacji - różne perspektywy teoretyczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W13, PS_W14, PS_W16, PS_U07, PS_K02

Wymagania wstępne:

Kurs zakłada zrozumienie przez studentów struktur organizacyjnych, procesów zarządzania oraz funkcjonowania instytucji, aby móc lepiej analizować wpływ stresu i dobrostanu w środowisku pracy. Dodatkowo trzeba wykazywać zainteresowanie tematyką zdrowia psychicznego i dobrostanu . Studenci powinni także być otwarci na zgłębianie problematyki zdrowia psychicznego w miejscu pracy, a także mieć chęć poznania teorii i praktyk zarządzania stresem i dobrostanem.

Skrócony opis:

Kurs ten skupia się na omówieniu różnych teorii i podejść związanych ze stresem, zdrowiem i dobrostanem pracowników w organizacjach. Celem kursu jest zapoznanie studentów z przyczynami stresu zawodowego, jego skutkami oraz narzędziami do skutecznego radzenia sobie z nim, zarówno na poziomie jednostki, jak i organizacji.

Kurs dostarcza kompleksowej wiedzy na temat wpływu stresu na zdrowie psychiczne i fizyczne, takich jak wypalenie zawodowe, zaburzenia lękowe itp. Ponadto, omawia strategie przeciwdziałania tym negatywnym skutkom, np. poprzez programy wsparcia dla pracowników (Employee Assistance Programs), rozwijanie zdrowych nawyków pracy czy techniki radzenia sobie ze stresem (np. mindfulness).

Pełny opis:

Wprowadzenie do problematyki stresu, zdrowia i dobrostanu w pracy

Teorie stresu zawodowego – klasyczne podejścia

Teoria Lazarusa i Folkman – stres jako transakcja

Teoria Karaska – Model Wymagań-Kontroli

Model Wysiłek-Nagroda Siegrista (Effort-Reward Imbalance)

Psychologiczne konsekwencje stresu zawodowego (PTSD, wypalenie zawodowe)

Stres organizacyjny a kultura organizacyjna

Work-life balance – równowaga między pracą a życiem prywatnym

Strategie zarządzania stresem na poziomie indywidualnym

Strategie organizacyjne przeciwdziałania stresowi

Programy wsparcia pracowników (Employee Assistance Programs, EAP): Dobrostan pracownika – podejście pozytywne

PERMA (pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, znaczenie, osiągnięcia) według Seligmana

Praca zdalna i jej wpływ na stres oraz dobrostan

Rola lidera w zarządzaniu stresem i dobrostanem pracowników

Podsumowanie i przegląd najlepszych praktyk

Literatura:

Cooper, C. L., & Quick, J. C. (2017). The Handbook of Stress and Health. Wiley

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328.

Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress. American Psychologist, 44(3), 513–524.

Kahn, R. L., Byosiere, P., & Dunnette, M. D. (1992). Stress in organizations. In L. M. Hough (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology, Vol. 3 (pp. 571-650). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.

Maslach C, Leiter MP. (2016) Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry. Jun;15(2):103-11.

Quick, J. C., & Tetrick, L. E. (2003). Handbook of Occupational Health Psychology. American Psychological Association

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Free Press.

Siegrist, J. (2002) Effort-reward imbalance at work and health. In: Perrewe, P.L. and Ganster, D.C., Eds., Historical and current perspectives on stress and health, Elsevier, Amsterdam, 261-291.

Sonnentag, S., & Frese, M. (2003). Stress in Organizations. In Borman, W. C., Ilgen, D. R., & Klimoski, R. J. (Eds.), Handbook of Psychology: Industrial and Organizational Psychology. Wiley.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anita Gębska-Kuczerowska
Prowadzący grup: Anita Gębska-Kuczerowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Olaf Truszczyński
Prowadzący grup: Olaf Truszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)