WM: Umacnianie "ja": samoocena, narcyzm, roszczeniowość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-UJA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Umacnianie "ja": samoocena, narcyzm, roszczeniowość |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Na zajęciach przedstawiona zostanie współczesna wiedza dotycząca umacniania ja i jego przejawów. Dokładnie omówione zostaną zjawiska samooceny, roszczeniowości i narcyzmu. Nacisk położony zostanie na badania eksperymentalne i międzykulturowe w tym zakresie. |
Pełny opis: |
1. Umacnianie „ja”: definicja, formy, przejawy 2. Overclaiming i efekt bycia lepszym niż przeciętnie 3. Samoocena jako cecha, stan i motyw. Formy samooceny. Samoocena ogólna i specyficzna, jawna i utajona, indywidualna, interpersonalna i grupowa. Międzykulturowe badania nad samooceną 4. Funkcje samooceny: teorie socjometru, opanowywania trwogi, realizacji celów 5. Zniekształcenia samooceny i sposoby jej podnoszenia. Model utrzymywania samooceny. Homeostatyczna natura samooceny i jej zaburzenia 6. Narcyzm: definicja, historia pojęcia. Narcyzm jako zaburzenie osobowości. Związek narcyzmu z innymi zaburzeniami osobowości 7. Narcyzm w ujęciu społeczno-osobowościowym. Formy narcyzmu: nadwrażliwy i wielkościowy, sprawczy i podatny na zranienie. Podejścia badawcze 8. Narcyzm kolektywny. „Ciemna triada” osobowości 9. Funkcjonowanie osób narcystycznych: dobrostan, funkcjonowanie w związkach, pro- i antyspołeczność 10. Narcyzm w perspektywie międzykulturowej 11. Roszczeniowość: definicja i formy. Modele roszczeniowości 12. Przyczyny i skutki wysokiej roszczeniowości 13. Funkcjonowanie społeczne osób roszczeniowych. Roszczeniowość w związkach, roszczeniowość w pracy 14. Roszczeniowość jako składnik kultury narzekania. Badania międzykulturowe nad zjawiskiem roszczeniowości 15. Autoprezentacja jako umacnianie „ja”. Asertywne i obronne techniki autoprezentacji jako promocja self i ochrona self. Samoutrudnianie |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: 1. rozumie podstawowe zjawiska powiązane z umacnianiem ja 2. zna podstawowe teorie dotyczące samooceny, roszczeniowości i narcyzmu 3. rozumie znaczenie samooceny, roszczeniowości i narcyzmu dla funkcjonowania intrapsychicznego i społecznego jednostki umiejętności 1. Czyta ze zrozumieniem artykuły odnoszące się do umacniania ja 2. Identyfikuje przejawy umacniania ja u siebie i w swoim otoczeniu 3. Projektuje proste badania dotyczące umacniania ja kompetencje 1. Jest wrażliwy na niesprawiedliwość społeczną 2. Potrafi asertywnie dyskutować 3. Docenia poglądy innych 4. Jest otwarty na odmienne od własnych opinie |
Metody i kryteria oceniania: |
test końcowy Ocena zależna od zdobytej punktacji: 0-25: ndst 26-30: dst 31-35: dst+ 36-40: db 41:45: db+ 46-50: bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.