Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-WDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01 PS_W02 PS_U01 |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów i Studentek z psychologią jako nauką, jej dziedzinami, podstawowymi kierunkami rozwoju, metodami badań oraz sferami funkcjonowania człowieka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
• Efekty wiedzy (PS_W01, PS_W02) Student/Studentka: W1_zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia W2_odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin W3_zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii W4_zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej) • Efekty umiejętności (PS_U01) Student/Studentka: U1_potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich U2_porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena 5 (bdb): • (efekty wiedzy W1–W4) Student/Studentka bardzo dobrze zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, precyzyjnie odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin; bardzo dobrze zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii; bardzo dobrze zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej) • (efekty umiejętności U1–U2) Student/Studentka bardzo trafnie tworzy opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich; precyzyjnie porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych - ocena 4 (db): • (efekty wiedzy W1–W4) Student/Studentka dobrze zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, prawidłowo odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin; dobrze zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii; dobrze zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej) • (efekty umiejętności U1–U2) Student/Studentka trafnie tworzy opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich; prawidłowo porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych - ocena 3 (dst): • (efekty wiedzy W1–W4) Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, prawidłowo odróżnia przedmiot zainteresowania psychologii od innych dyscyplin; w wystarczającym stopniu zna i charakteryzuje podstawowe i stosowane dziedziny psychologii; w dostateczny sposób zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej) • (efekty umiejętności U1–U2) Student/Studentka w przeciętnym stopniu tworzy opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich; w wystarczającym stopniu porządkuje i porównuje podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące różnych podejść psychologicznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos, Krzysztof Mędrzycki | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos, Krzysztof Mędrzycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot zaznajamia studentów z psychologia jako nauka oraz podstawowymi kierunkami rozwoju tej dyscypliny wiedzy. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę psychologii. Omówione zostaną : -psychologia przednaukowa, -psychologia naukowa, -kierunki rozwoju, -subdyscypliny psychologiczne, -podstawowe metody badań, -podstawowe procesy psychiczne. |
|
Literatura: |
Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP Zimbardo, P. G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. uzupełniajaca: Witkowski, T. Zakazana Psychologia cz. I i cz II |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos, Karolina Rymarczyk | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos, Karolina Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2010). Wprowadzenie do psychologii (Wyd. II poprawione i rozszerzone). Białystok: Wyd. WSAP. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom I: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom II: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Zimbardo P.G., Ruch, F.L, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2012, Literatura pomocnicza: 1. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 2. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 3. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 4.Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 5. Crisp Richard J., Turner Rhiannon N., Psychologia społeczna , PWN, Warszawa 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Radkiewicz, Karolina Rymarczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Radkiewicz, Karolina Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. Konsultacje: 10 godz. Suma godzin: 125 [125/30(25) = 5] Liczba ECTS: 5 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Radkiewicz, Karolina Rymarczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Radkiewicz, Karolina Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. Konsultacje: 10 godz. Suma godzin: 125 [125/30(25) = 5] Liczba ECTS: 5 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.