Warsztat rozwoju kompetencji badawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-WRKB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat rozwoju kompetencji badawczych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W06 PS_U06 PS_K02 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności i kompetencji, ułatwiających i wspierających pracę badawczą. Zaliczamy do nich umiejętności i kompetencje związane z planowaniem badań, wyszukiwaniem i syntezą informacji (danych, literatury), praktycznymi aspektami prowadzenia badań naukowych oraz prezentowaniem wyników badań dla różnych grup odbiorców. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Szczegółowe efekty kształcenia: Umiejętność zarządzania projektem badawczym, od etapu przygotowywania jego planu, przez realizację, po prezentację jego wyników. W szczególności w trakcie kursu będą kształcone następujące umiejętności i kompetencje: definiowania problemów badawczych i stawiania pytań badawczych; wyszukiwania i syntezy informacji (literatury oraz danych); dopasowania metody analizy danych do postawionego pytania badawczego; umiejętności związane z praktycznymi aspektami prowadzenia badań; przygotowania raportu z badań oraz komunikowania wyników badań do różnych grup odbiorców. ECTS: Udział w warsztatach - 30 godzin Prace domowe - 25 godzin Indywidualne konsultacje, omówienie prac domowych - 5 godzin Razem: 60 godzin = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest obecność i aktywność w tracie zajęć oraz poprawne wykonanie prac domowych, zadanych w toku semestru. Obecność na zajęciach: Ze względu na zblokowany i warsztatowy charakter zajęć, dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze; w przypadku większej liczby nieobecności, konieczne będzie wykonanie dodatkowej pracy domowej, związanej z tematyką opuszczonych zajęć. Prace domowe: W takcie semestru Studenci otrzymają trzy prace domowe, w których powinni wykazać się następującymi umiejętnościami i kompetencjami: - Umiejętność definiowania i uzasadniania problemu badawczego i stawiania pytań badawczych; - Umiejętność doboru odpowiednich metod statystycznych analizy danych; - Umiejętność odpowiedniej prezentacji danych i wyników badań empirycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konsultacje, 8 godzin
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mynarska | |
Prowadzący grup: | Monika Mynarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Warsztaty mają na celu rozwinięcie umiejętności i kompetencji niezbędnych w całym procesie badawczym, począwszy od odpowiedniego sformułowania problemu badawczego i przygotowania planu badań – a skończywszy na przygotowaniu prezentacji wyników badania w sposób odpowiedni dla różnych odbiorców. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość. Zajęcia będą odbywały się na platformie MS Teams, od Uczestników wymagane jest połączenie audio-video. |
|
Pełny opis: |
W toku studiów psychologicznych, studenci odbywają zajęcia z metodologii badań, analizy danych oraz – w ramach seminariów przedmiotowych – podejmują pierwsze próby prowadzenia własnych badań empirycznych. Warsztat z rozwoju kompetencji badacza kładzie z kolei nacisk na wiedzę i umiejętności, wspierające proces badawczy. Są to umiejętności pomocne w przygotowywaniu pracy magisterskiej (prezentującej wyniki badań empirycznych) oraz niezbędne dla osób, które swoją przyszłość zawodową łączą z badaniami – naukowymi lub komercyjnymi. Warsztaty będą miały na celu rozwinięcie umiejętności i kompetencji niezbędnych w całym procesie badawczym, począwszy od odpowiedniego sformułowania problemu badawczego i przygotowania planu badań – a skończywszy na przygotowaniu prezentacji wyników badania w sposób odpowiedni dla różnych odbiorców. Spis tematów: 1. Proces badawczy, struktura projektu badawczego; 2. Definiowanie problemu badawczego, stawianie pytań badawczych; 3. Przegląd literatury, programy wspierające przeszukiwanie baz bibliotecznych i zarządzanie literaturą (np. Mendeley, Zotero); 4. Pierwotne i wtórne źródła danych, dostępność danych wtórnych, dane ogólnodostępne (np. Diagnoza Społeczna, Generalny Sondaż Społeczny, European Value Survey i in.); 5. Techniki gromadzenia danych pierwotnych, aspekty praktyczne, prawne i etyczne badań psychologicznych i społecznych; 6. Badania naukowe a badania komercyjne, źródła finansowania badań; 7. Przygotowywanie raportu z badań oraz publikacji naukowych; wymogi formalne, standardy APA; 8. Przedstawianie wyników badań dla różnych odbiorców, wystąpienia, prezentacje. |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN Nęcka, E., Stocki, R. (2011). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Wydanie IV. Kraków: TAiWPN Universitas. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.