Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie psychospołecznymi warunkami pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-ZPWP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie psychospołecznymi warunkami pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W13, PS_U05, PS_K02, PS_K04, PS_K06

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu zarządzania psychospołecznymi warunkami pracy. Studenci podczas zajęć otrzymają wiedzę z zakresu projektowania działań diagnostycznych, których rezultaty zostaną wykorzystane do opracowania działań interwencyjnych. Główną osią przedmiotu będzie nauczenie studentów wykorzystania podejścia Evidenced Based w różnych środowiskach pracy.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają główne teorie stresu wykorzystywane do opisu zjawisk związanych z psychospołecznymi warunkami pracy. Zostanie również poddane analizie sposoby projektowania badań nad psychospołecznymi warunkami pracy w oparciu o podejście Evidence Based. Finalnie studenci będą mieli możliwość zaprojektowania własnego badania, które zostanie poddane krytycznej analizie. Głównym efektem uzyskanym podczas przedmiotu będzie nauczenie w jaki sposób wiedza teoretyczna może zostać zaaplikowana i na bazie wyników wykorzystana do praktycznych implikacji.

Literatura:

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands‐Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309–328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands–resources theory: Taking stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273–285. https://doi.org/10.1037/ocp0000056

Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and Work Engagement: The JD–R Approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 389–411. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091235

Dudek, B., Koniarek, J., & Szymczak, W. (2007). Stres Związany Z Pracą a Teoria Zachowania Zasobów Stevana Hobfolla. Medycyna Pracy, 58(4), 317–325. http://medpr.imp.lodz.pl

Hobfoll, S. E. (2012). Teoria zachowania zasosbów i jej implikacje dla problematyki stresu, zdrowia i odporności. W D. B. Bielawska-Batorowicz Eleonora (Red.), Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla (ss. 17–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Juczyński, Z. (1999). Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Przegląd Psychologiczny, 42(4), 43–56. http://www.kul.pl/files/714/media/4.42.1999.art.2.pdf.pdf

Leka, S., Jain, A., Widerszal-Bazyl, M., Żołnierczyk-Zreda, D., & Zwetsloot, G. (2011). Developing a standard for psychosocial risk management: PAS 1010. Safety Science, 49(7), 1047–1057. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2011.02.003

Orlak, K., Gołuch, D., & Stolarski, M. (2019). Polish Adaptation of the Copenhagen Psychosocial Questionnaire II (Copsoq II) in Polish Prison Service Staff - a Tool for Psychosocial Risk Assessment At the Workplace. The Polish Journal of Aviation Medicine, Bioengineering and Psychology, 25(1), 5–18. https://doi.org/10.13174/pjambp.07.12.2020.01

Orlak, K., & Tylka, J. (2017). Temperament risk factor for mental health disturbances in the judiciary staff. Medycyna Pracy, 68(3), 375–390. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00522

Potocka, A., & Waszkowska, M. (2013). Zastosowanie Modelu „Wymagania Pracy – Zasoby” Do Badania Związku Między Satysfakcją Zawodową , Zasobami Pracy, Zasobami Osobistymi Pracowników. Medycyna Pracy, 64(2), 217–225.

Schulte, P. A., Delclos, G., Felknor, S. A., & Chosewood, L. C. (2019). Toward an expanded focus for occupational safety and health: A commentary. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24). https://doi.org/10.3390/IJERPH16244946

Schulte, P. A., Iavicoli, I., Fontana, L., Leka, S., Dollard, M. F., Salmen-Navarro, A., Salles, F. J., Olympio, K. P. K., Lucchini, R., Fingerhut, M., Violante, F. S., Seneviratne, M., Oakman, J., Lo, O., Alfredo, C. H., Bandini, M., Silva-Junior, J. S., Martinez, M. C., Cotrim, T., … Fischer, F. M. (2022). Occupational Safety and Health Staging Framework for Decent Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 10842. https://doi.org/10.3390/ijerph191710842

Terelak, J. F. (2011). Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

von Eye, A., & Bogat, G. A. (2006). Person-oriented and variable-oriented research: Concepts, results, and development. Merrill-Palmer Quarterly (1982-), 390–420.

Widerszal-Bazyl, M. (2009). Pojęcie ryzyka psychospołecznego w pracy. Bezpieczeństwo Pracy : nauka i praktyka, 453(6), 6–8.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student będzie posiadała wiedzę z zakresu psychologii stresu, psychologii zdrowia, psychologii dobrostanu, która umożliwi mu swobodne poruszanie się w dziedzinie psychospołecznych warunków pracy

Umiejętności: student będzie posiadał umiejętność projektowania badań z zakresu psychospołecznych warunków pracy w oparciu o podejściu evidence based

Postawy: student będzie potrafił odróżnić rzetelne źródła informacji dotyczące psychospołecznych warunków pracy od popularnonaukowych. Będzie posiadała umiejętność prezentowania wyników badań w sposób jasny i czytelny dla odbiorcy

Metody i kryteria oceniania:

Studenci zostaną podzieleni na 3 osobowe zespoły które aby uzyskać zaliczenie będą zobowiązane do przygotowania:

1. Prasówki – streszczenie artykułu według podanego wzoru (przynajmniej 10)

2. Prezentacji projektu badawczego dla wybranej grupy pracowniczej dotyczącego diagnozy psychospołecznych warunków pracy – prezentacja zostanie oceniona pod kontem:

a. Trafności i rzetelności analizy literatury dla wybranej grupy

b. Trafności postawionego pytania badawczego

c. Wyboru metod pomiarowych

d. Opisu potencjalnego efektu wdrożeniowego przeprowadzonych badań

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Stolarski
Prowadzący grup: Mikołaj Stolarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Wiedza:

PS_W13 - student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom,


Umiejętności

PS_U05 - student potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi umożliwiającymi ocenę poziomu rozwoju jednostkowego oraz różnic pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi,


Kompetencje społeczne:

PS_K02 - student jest gotów do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych,

PS_K04 - student jest gotów do organizowania szkoleń prezentujących problemy psychologiczne oraz analizowania praktycznych zagadnień psychologicznych,

PS_K06 - student jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu zarządzania psychospołecznymi warunkami pracy. Studenci podczas zajęć otrzymają wiedzę z zakresu projektowania działań diagnostycznych, których rezultaty zostaną wykorzystane do opracowania działań interwencyjnych. Główną osią przedmiotu będzie nauczenie studentów wykorzystania podejścia Evidenced Based w różnych środowiskach pracy.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają główne teorie stresu wykorzystywane do opisu zjawisk związanych z psychospołecznymi warunkami pracy. Zostanie również poddane analizie sposoby projektowania badań nad psychospołecznymi warunkami pracy w oparciu o podejście Evidence Based. Finalnie studenci będą mieli możliwość zaprojektowania własnego badania, które zostanie poddane krytycznej analizie. Głównym efektem uzyskanym podczas przedmiotu będzie nauczenie w jaki sposób wiedza teoretyczna może zostać zaaplikowana i na bazie wyników wykorzystana do praktycznych implikacji.

Literatura:

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands‐Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309–328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands–resources theory: Taking stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273–285. https://doi.org/10.1037/ocp0000056

Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and Work Engagement: The JD–R Approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 389–411. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091235

Dudek, B., Koniarek, J., & Szymczak, W. (2007). Stres Związany Z Pracą a Teoria Zachowania Zasobów Stevana Hobfolla. Medycyna Pracy, 58(4), 317–325. http://medpr.imp.lodz.pl

Hobfoll, S. E. (2012). Teoria zachowania zasosbów i jej implikacje dla problematyki stresu, zdrowia i odporności. W D. B. Bielawska-Batorowicz Eleonora (Red.), Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla (ss. 17–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Juczyński, Z. (1999). Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Przegląd Psychologiczny, 42(4), 43–56. http://www.kul.pl/files/714/media/4.42.1999.art.2.pdf.pdf

Leka, S., Jain, A., Widerszal-Bazyl, M., Żołnierczyk-Zreda, D., & Zwetsloot, G. (2011). Developing a standard for psychosocial risk management: PAS 1010. Safety Science, 49(7), 1047–1057. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2011.02.003

Orlak, K., Gołuch, D., & Stolarski, M. (2019). Polish Adaptation of the Copenhagen Psychosocial Questionnaire II (Copsoq II) in Polish Prison Service Staff - a Tool for Psychosocial Risk Assessment At the Workplace. The Polish Journal of Aviation Medicine, Bioengineering and Psychology, 25(1), 5–18. https://doi.org/10.13174/pjambp.07.12.2020.01

Orlak, K., & Tylka, J. (2017). Temperament risk factor for mental health disturbances in the judiciary staff. Medycyna Pracy, 68(3), 375–390. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00522

Potocka, A., & Waszkowska, M. (2013). Zastosowanie Modelu „Wymagania Pracy – Zasoby” Do Badania Związku Między Satysfakcją Zawodową , Zasobami Pracy, Zasobami Osobistymi Pracowników. Medycyna Pracy, 64(2), 217–225.

Schulte, P. A., Delclos, G., Felknor, S. A., & Chosewood, L. C. (2019). Toward an expanded focus for occupational safety and health: A commentary. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24). https://doi.org/10.3390/IJERPH16244946

Schulte, P. A., Iavicoli, I., Fontana, L., Leka, S., Dollard, M. F., Salmen-Navarro, A., Salles, F. J., Olympio, K. P. K., Lucchini, R., Fingerhut, M., Violante, F. S., Seneviratne, M., Oakman, J., Lo, O., Alfredo, C. H., Bandini, M., Silva-Junior, J. S., Martinez, M. C., Cotrim, T., … Fischer, F. M. (2022). Occupational Safety and Health Staging Framework for Decent Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 10842. https://doi.org/10.3390/ijerph191710842

Terelak, J. F. (2011). Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

von Eye, A., & Bogat, G. A. (2006). Person-oriented and variable-oriented research: Concepts, results, and development. Merrill-Palmer Quarterly (1982-), 390–420.

Widerszal-Bazyl, M. (2009). Pojęcie ryzyka psychospołecznego w pracy. Bezpieczeństwo Pracy : nauka i praktyka, 453(6), 6–8.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Stolarski
Prowadzący grup: Mikołaj Stolarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Wiedza:

PS_W13 - student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom,


Umiejętności

PS_U05 - student potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi umożliwiającymi ocenę poziomu rozwoju jednostkowego oraz różnic pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi,


Kompetencje społeczne:

PS_K02 - student jest gotów do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych,

PS_K04 - student jest gotów do organizowania szkoleń prezentujących problemy psychologiczne oraz analizowania praktycznych zagadnień psychologicznych,

PS_K06 - student jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu zarządzania psychospołecznymi warunkami pracy. Studenci podczas zajęć otrzymają wiedzę z zakresu projektowania działań diagnostycznych, których rezultaty zostaną wykorzystane do opracowania działań interwencyjnych. Główną osią przedmiotu będzie nauczenie studentów wykorzystania podejścia Evidenced Based w różnych środowiskach pracy.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają główne teorie stresu wykorzystywane do opisu zjawisk związanych z psychospołecznymi warunkami pracy. Zostanie również poddane analizie sposoby projektowania badań nad psychospołecznymi warunkami pracy w oparciu o podejście Evidence Based. Finalnie studenci będą mieli możliwość zaprojektowania własnego badania, które zostanie poddane krytycznej analizie. Głównym efektem uzyskanym podczas przedmiotu będzie nauczenie w jaki sposób wiedza teoretyczna może zostać zaaplikowana i na bazie wyników wykorzystana do praktycznych implikacji.

Literatura:

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands‐Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309–328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands–resources theory: Taking stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273–285. https://doi.org/10.1037/ocp0000056

Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and Work Engagement: The JD–R Approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 389–411. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091235

Dudek, B., Koniarek, J., & Szymczak, W. (2007). Stres Związany Z Pracą a Teoria Zachowania Zasobów Stevana Hobfolla. Medycyna Pracy, 58(4), 317–325. http://medpr.imp.lodz.pl

Hobfoll, S. E. (2012). Teoria zachowania zasosbów i jej implikacje dla problematyki stresu, zdrowia i odporności. W D. B. Bielawska-Batorowicz Eleonora (Red.), Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla (ss. 17–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Juczyński, Z. (1999). Narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia. Przegląd Psychologiczny, 42(4), 43–56. http://www.kul.pl/files/714/media/4.42.1999.art.2.pdf.pdf

Leka, S., Jain, A., Widerszal-Bazyl, M., Żołnierczyk-Zreda, D., & Zwetsloot, G. (2011). Developing a standard for psychosocial risk management: PAS 1010. Safety Science, 49(7), 1047–1057. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2011.02.003

Orlak, K., Gołuch, D., & Stolarski, M. (2019). Polish Adaptation of the Copenhagen Psychosocial Questionnaire II (Copsoq II) in Polish Prison Service Staff - a Tool for Psychosocial Risk Assessment At the Workplace. The Polish Journal of Aviation Medicine, Bioengineering and Psychology, 25(1), 5–18. https://doi.org/10.13174/pjambp.07.12.2020.01

Orlak, K., & Tylka, J. (2017). Temperament risk factor for mental health disturbances in the judiciary staff. Medycyna Pracy, 68(3), 375–390. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00522

Potocka, A., & Waszkowska, M. (2013). Zastosowanie Modelu „Wymagania Pracy – Zasoby” Do Badania Związku Między Satysfakcją Zawodową , Zasobami Pracy, Zasobami Osobistymi Pracowników. Medycyna Pracy, 64(2), 217–225.

Schulte, P. A., Delclos, G., Felknor, S. A., & Chosewood, L. C. (2019). Toward an expanded focus for occupational safety and health: A commentary. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24). https://doi.org/10.3390/IJERPH16244946

Schulte, P. A., Iavicoli, I., Fontana, L., Leka, S., Dollard, M. F., Salmen-Navarro, A., Salles, F. J., Olympio, K. P. K., Lucchini, R., Fingerhut, M., Violante, F. S., Seneviratne, M., Oakman, J., Lo, O., Alfredo, C. H., Bandini, M., Silva-Junior, J. S., Martinez, M. C., Cotrim, T., … Fischer, F. M. (2022). Occupational Safety and Health Staging Framework for Decent Work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 10842. https://doi.org/10.3390/ijerph191710842

Terelak, J. F. (2011). Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

von Eye, A., & Bogat, G. A. (2006). Person-oriented and variable-oriented research: Concepts, results, and development. Merrill-Palmer Quarterly (1982-), 390–420.

Widerszal-Bazyl, M. (2009). Pojęcie ryzyka psychospołecznego w pracy. Bezpieczeństwo Pracy : nauka i praktyka, 453(6), 6–8.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)