WM: Zasady i strategie poradnictwa pastoralnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-NZPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Zasady i strategie poradnictwa pastoralnego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów ze strategią poradnictwa pastoralnego, religijno-egzystencjalnego wypracowanego w środowiku szwajcarskim przez G. Schibler i C. Morgenthalera. Wymagania wstępne:Zaliczone zajęcia z psychologii ogólnej, rozwojowej i psychologii religii |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Zajęcia obejmują prezentację założeń metodologicznych i strategii poradnictwa z uwzględnieniem szczegółowych elementów: nawiązania kontaktu, omówienia kontraktu, ogniskowania problemu, analizy zasobów psychospołecznych i religijnych klienta, dynamikę siedmiu spotkań. Obok teoretycznej prezentacji studenci mają okazję do osobistego przeżywania relecji w poradnictwie dzięki stosowaniu odgrywania scenek z uwzględniniem różnorodnych problemów merytorycznych, z którymi klienci zgłaszają się do poradni. Metody oceny: Oceniana jest frekwencja na zajęciach oraz aktualny udział w pracy całego zespołu. Po zakończeniu semestralnych zajęć przewidziane jest kolokwium indywidualne podsumowujące zdobytą wiedzę i sprawności. |
Literatura: |
C. Morgenthaler, G. Schibler, Religios-existentiele Beratung. Kohlhammer Verlag2002. G.R. Collins, Poradnictwo Chrześcijańskie, Chrześcijański Instytut Biblijny, warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student identyfikuje podstawowe obszary i strategie poradnictwa chrześcijańskiego. Definiuje i nazywa techniki stosowane w poradnictwie. Rozróżnia najczęstsze rodzaje zaburzeń i dobiera adekwatne do nich strategie pomocy. Umiejętności: Student wyprowadza wnioski z zaobserwowanych objawów zaburzeń. Porządkuje je na podstawie znanych kryteriów. Ocenia ich rodzaj i nasilenie. Konstruuje strategie pomocy. Weryfikuje proces poradnictwa i przewiduje jego skutki. Przeprowadza konsekwentnie rozmowę poradnianą. Organizuje sieć wsparcia dla potrzebujących osób. Kompetencje: Student dyskutuje na temat strategii pomocy, zachowując ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii. Wykazuje odpowiedzialną troskę o osoby przeżywające trudności. Potrafi pracować w zespole. Ma świadomość złożoności ludzkich problemów. Z odpowiedzialnością i wrażliwością na ludzkie cierpienie wyraża swoje oceny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Dyskusja Prezentacja przypadków Psychodrama i bibliodrama |
Praktyki zawodowe: |
W miarę możliwości zostaną zaprezentowane placówki świadczące porady pastoralne. Studenci mają odszukać strony www podejmujące omawiana problematykę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.