Seminarium przedmiotowe z psychologii klinicznej i osobowości1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-ORKO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z psychologii klinicznej i osobowości1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_U03 K_U06 K_K07 |
Skrócony opis: |
Cele: Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów o etapach pracy badawczej i przygotowanie ich do pisania tekstów naukowych. Wymagania wstępne: Zainteresowanie tematyką różnic indywidualnych w funkcjonowaniu poznawczym i społeczno-emocjonalnym dzieci, rzetelność w podejściu do poszukiwania literatury przedmiotu, przeprowadzania badań i przygotowywania prac pisemnych. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zasadami postępowania badawczego oraz przygotowywania empirycznych tekstów naukowych. Z każdym z omawianych podczas zajęć zagadnień studenci zapoznają się w praktyce. W małych zespołach będą prowadzić badania dotyczące funkcjonowania poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym (tematy otrzymają od prowadzącej zajęcia). Na ich podstawie sporządzą pisemną pracę semestralną. |
Literatura: |
Podstawowa: Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia testów Psychologicznych PTP. Bedyńska, S., Capryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Część 1 - Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa/l: Wydawnictwo Akademickie Sedno, SWPS. Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Dodatkowa: uzależniona od wybranego tematu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Student wymienia i charakteryzuje etapy procesu badawczego 2. Student zna zasady przeprowadzania procesu badawczego 3. Student zna zasady pisania doniesień naukowych 4. Student potrafi opisać najczęstsze błędy metodologiczne popełniane przez badaczy. Umiejętności: 1. Student potrafi wykorzystać zdobyte informacje o etapach i zasadach przeprowadzania procesu badawczego w planowaniu własnych badań. 2. Potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości. 3. Potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych posługując się pakietem statystycznym SPSS. 4. Potrafi wyszukiwać i odpowiednio wykorzystać źródła bibliograficzne. Kompetencje: 1. Student jest wrażliwy na ryzyko błędów metodologicznych, jakie mogą pojawić się już na etapie planowania i przeprowadzania badań 2. Student wykazuje odpowiedzialność i rzetelność naukową. 3. Student jest wrażliwy na zagadnienia etyczne związane z prowadzeniem badań. ECTS: udział w seminarium - 15 przygotowanie pracy semestralnej - 15 SUMA GODZIN 30 [30 : 30 =1] LICZBA ECTS - 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: - pisemna praca semestralna oparta na przeprowadzonych badaniach - aktywność na zajęciach i zaangażowanie w badania Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są 3 usprawiedliwione nieobecności) Kryteria oceny pracy pisemnej: Oceniana będzie opanowanie standardów przygotowania tekstu naukowego, wartość merytoryczna pracy, dobór i wykorzystanie źródeł, poprawność przeprowadzenia badań, obliczeń i interpretacji wyników. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.