Psychologia rewalidacyjna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PER1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rewalidacyjna 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W14 K_U05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniom psychologicznym tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy, psychologicznym zasadom rewalidacji, uczenia się i uczenia oraz psychologicznej charakterystyki wybranych rodzajów niepełnosprawności. Efekt kształcenia: to ukształtowanie postawy racjonalnego i teoretycznego rozumienia osoby niepełnosprawnej, jako jednostki posiadających te same prawa funkcjonowania w społeczeństwie. Kompetencja: znajomość dyscypliny psychologii rewalidacyjnej Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresy psychologicznych problemów warunkujących trudności rozwojowe osób niepełnosprawnych |
Pełny opis: |
Metody oceny:Napisanie pracy rocznej na uzgodniony ze studentem temat Treści programowe: 1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje 2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań 3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności 4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych. 5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej. 6.Przewlekła choroba a psychika. 7.Stan nagłego powstania kalectwa i jego skutki. 8.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych. 9.Charakterystyka mechanizmów regulujących zachowanie osób niepełnosprawnych. 10.Postawy, ich kształtowanie i ich zmiana. 11.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy. 12 Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności. 13.Działania w celu zachowania równowagi psychicznej / psychoterapia: indywidualna, grupowa, środowiskowa, terapia pracą/. 14.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych. 15.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej. Ćwiczenia -mgr Wojciech Brejnak Warunki zaliczenia: obowiązkowy udział w ćwiczeniach i praca zaliczeniowa pod koniec semestru (analiza i omówienie dowolnie wybranego tekstu z czasopisma Integracja dotyczącego określonej niepełnosprawności). Wymagania wstępne: Na ćwiczeniach studenci dokonują przeglądu psychologicznych i pedagogicznych metod diagnozy i terapii stosowanych przez te placówki, analizują opinie i orzeczenia kwalifikacyjne, przeprowadzają badania własne (obserwacja i wywiad kliniczny) oraz dokonują analizy uzyskanych wyników badań, formułują wnioski wynikające z przeprowadzonych badań, włączają się do praktycznych form pomocy udzielanej przez te placówki. Cele poznawcze: Poznanie wybranych zagadnień z psychologii i pedagogiki rewalidacyjne, praktyczne zapoznanie się z działalnością placówek zajmujących się poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym oraz pracą psychologa w zakresie diagnozy i terapii osób niepełnosprawnych - poprzez wizytowanie i hospitowanie zajęć w specjalistycznych placówkach. Kompetencje: Studenci praktycznie (poprzez bycie w placówkach i bezpośredni kontakt z określonym typem klienta) zapoznają się z charakterem pracy psychologa w danej placówce oraz metodami pracy diagnostyczno-terapeutycznej, a także z typem klientów tych placówek. Treści programowe: 1. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad dziećmi i młodzieżą w Polsce. 2. Cele, zadania i rodzaje aktualnie funkcjonującego w Polsce poradnictwa. 3. Omówienie najczęściej występujących (typowych) zaburzeń dzieci w wieku rozwojowym. 4. Typy i rodzaje psychologicznych poradni specjalistycznych, ich funkcje diagnostyczno-terapeutyczno-rewalidacyjne. 5. Wizytowanie specjalistycznych placówek (specjalistycznych poradni) resortu edukacji i służby zdrowia). |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1.A.Hulek ( red.);Pedagogika rewalidacyjna.Warszawa 1978 2.B.Wright; Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa. Warszawa 1978 3.E.Levin,J.Garret; Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. Warszawa 1972 4.J.Heflich-Piątkowska; Problemy psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. Warszawa 1975 5.K.J.Zabłocki; Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń 1998 6.K.J.Zabłocki, W.Brejnak(red.); Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa 2004 7.St.Kowalik; Psychologia rehabilitacji.Warszawa 2007 Literatura dodatkowa: 8.I.Obuchowska (red.); Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995 2. T. Witkowski; Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa 1993 3. K.J.Zabłocki; Autyzm. Płock 2002 4. K.j. Zabłocki; Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa 2000 K.J. Zabłocki, J.Placha; Pedagogika wczoraj - dziś i jutro. Olecko 2003 5. K.J.Zabłocki, D.Gorajewska ( red.); Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości. Warszawa 2004 6. Z. Łosiowski(red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe. Warszawa 1997, T.I 7.M.Borkowska (red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Warszawa 1997, T.II 8. E.Mazanek ( red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. T.III Lektury obowiązkowe: Placha J. i Zabłocki K. J. (red), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro. Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, Olecko 2003. Zabłocki K. J. (1997). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek. Zabłocki K. J., Brejnak W. - Wybrane Problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji, Warszawa 2004, UKSW. Literatura dodatkowa: Brejnak W. (1980), (red). Poradnictwo wychowawczo-zawodowe. Warszawa: WSiP. Hulek A. (1983), (red). Funkcje pedagogiki specjalnej w systemie oświatowo-wychowawczym, Studia Pedagogiczne t. XLV. Wybrane artykuły z czasopisma "Integracja". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania; wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki;jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym; rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełno - sprawnych; umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych, potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawnych i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie przez studenta rocznej pracy zaliczeniowej na uzgodniony ze studentem temat oraz aktywny udział studenta podczas wykładu zaś szczególnie po projekcji filmów tematycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.