Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rewalidacyjna 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PER1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rewalidacyjna 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W14

K_U05


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:

Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniom psychologicznym tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy, psychologicznym zasadom rewalidacji, uczenia się i uczenia oraz psychologicznej charakterystyki wybranych rodzajów niepełnosprawności.

Efekt kształcenia:

to ukształtowanie postawy racjonalnego i teoretycznego rozumienia osoby niepełnosprawnej, jako jednostki posiadających te same prawa funkcjonowania w

społeczeństwie.

Kompetencja: znajomość dyscypliny psychologii rewalidacyjnej

Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresy psychologicznych problemów warunkujących trudności rozwojowe osób niepełnosprawnych

Pełny opis:

Metody oceny:Napisanie pracy rocznej na uzgodniony ze studentem temat

Treści programowe:

1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje

2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań

3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności

4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych.

5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej.

6.Przewlekła choroba a psychika.

7.Stan nagłego powstania kalectwa i jego skutki.

8.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych.

9.Charakterystyka mechanizmów regulujących zachowanie osób niepełnosprawnych.

10.Postawy, ich kształtowanie i ich zmiana.

11.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy.

12 Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności. 13.Działania w celu zachowania równowagi psychicznej / psychoterapia: indywidualna, grupowa, środowiskowa, terapia pracą/.

14.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych.

15.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej.

Ćwiczenia -mgr Wojciech Brejnak

Warunki zaliczenia: obowiązkowy udział w ćwiczeniach i praca zaliczeniowa pod koniec semestru (analiza i omówienie dowolnie wybranego tekstu z czasopisma Integracja dotyczącego określonej niepełnosprawności).

Wymagania wstępne: Na ćwiczeniach studenci dokonują przeglądu psychologicznych i pedagogicznych metod diagnozy i terapii stosowanych przez te placówki, analizują opinie i orzeczenia kwalifikacyjne, przeprowadzają badania własne (obserwacja i wywiad kliniczny) oraz dokonują analizy uzyskanych wyników badań, formułują wnioski wynikające z przeprowadzonych badań, włączają się do praktycznych form pomocy udzielanej przez te placówki.

Cele poznawcze: Poznanie wybranych zagadnień z psychologii i pedagogiki rewalidacyjne, praktyczne zapoznanie się z działalnością placówek zajmujących się poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym oraz pracą psychologa w zakresie diagnozy i terapii osób niepełnosprawnych - poprzez wizytowanie i hospitowanie zajęć w specjalistycznych placówkach.

Kompetencje: Studenci praktycznie (poprzez bycie w placówkach i bezpośredni kontakt z określonym typem klienta) zapoznają się z charakterem pracy psychologa w danej placówce oraz metodami pracy diagnostyczno-terapeutycznej, a także z typem klientów tych placówek.

Treści programowe:

1. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad dziećmi i młodzieżą w Polsce.

2. Cele, zadania i rodzaje aktualnie funkcjonującego w Polsce poradnictwa.

3. Omówienie najczęściej występujących (typowych) zaburzeń dzieci w wieku rozwojowym.

4. Typy i rodzaje psychologicznych poradni specjalistycznych, ich funkcje diagnostyczno-terapeutyczno-rewalidacyjne.

5. Wizytowanie specjalistycznych placówek (specjalistycznych poradni) resortu edukacji i służby zdrowia).

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

1.A.Hulek ( red.);Pedagogika rewalidacyjna.Warszawa 1978

2.B.Wright; Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa. Warszawa 1978

3.E.Levin,J.Garret; Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. Warszawa 1972

4.J.Heflich-Piątkowska; Problemy psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. Warszawa 1975

5.K.J.Zabłocki; Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń 1998

6.K.J.Zabłocki, W.Brejnak(red.); Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa 2004

7.St.Kowalik; Psychologia rehabilitacji.Warszawa 2007

Literatura dodatkowa:

8.I.Obuchowska (red.); Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995

2. T. Witkowski; Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa 1993

3. K.J.Zabłocki; Autyzm. Płock 2002

4. K.j. Zabłocki; Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa 2000

K.J. Zabłocki, J.Placha; Pedagogika wczoraj - dziś i jutro. Olecko 2003

5. K.J.Zabłocki, D.Gorajewska ( red.); Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości. Warszawa 2004

6. Z. Łosiowski(red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe. Warszawa 1997, T.I

7.M.Borkowska (red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Warszawa 1997, T.II

8. E.Mazanek ( red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. T.III

Lektury obowiązkowe:

Placha J. i Zabłocki K. J. (red), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro. Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, Olecko 2003.

Zabłocki K. J. (1997). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Zabłocki K. J., Brejnak W. - Wybrane Problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji, Warszawa 2004, UKSW.

Literatura dodatkowa:

Brejnak W. (1980), (red). Poradnictwo wychowawczo-zawodowe. Warszawa: WSiP.

Hulek A. (1983), (red). Funkcje pedagogiki specjalnej w systemie oświatowo-wychowawczym, Studia Pedagogiczne t. XLV.

Wybrane artykuły z czasopisma "Integracja".

Efekty kształcenia i opis ECTS:

posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania; wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki;jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym; rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełno - sprawnych; umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych, potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawnych i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie przez studenta rocznej pracy zaliczeniowej na uzgodniony ze studentem temat oraz aktywny udział studenta podczas wykładu zaś szczególnie po projekcji filmów tematycznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)