Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rewalidacyjna 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PER2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rewalidacyjna 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Obowiązkowy poprzednik:

Psychologia rewalidacyjna 1 WF-PS-PER1

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W14

K_U05

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu: Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o psychologicznej i rewalidacyjnej sytuacji ludzi niepełnosprawnych ( pełniejszy opis podany w semestrze I)

Wymagania wstępne:podstawowa wiedza o sytuacji psychologicznej ludzi niepełnosprawnych oraz zaliczenie przedmiotów z psychologii klinicznej i osobowości

Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak

Cele: Poznanie wybranych zagadnień z psychologii i pedagogiki rewalidacyjne, praktyczne zapoznanie się z działalnością placówek zajmujących się poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym oraz pracą psychologa w zakresie diagnozy i terapii osób niepełnosprawnych - poprzez wizytowanie i hospitowanie zajęć w specjalistycznych placówkach.

Zajęcia odbywają się głównie w placówkach zajmujących się diagnostyką, poradnictwem i terapią osób z różnymi dysfunkcjami.

Pełny opis:

Założenia i cele:

Podane w I semestrze

Warunki zaliczenia: napisanie pracy kontrolnej na wybrany przez studenta temat

Treści programowe:

1.Psychologiczne zasady nauczania i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

2.Ogólne zasady uczenia się i uczenia oraz ich zastosowanie w rewalidacji, w szczególności w terapii zajęciowej, proces uczenia i jego formy, transfer w uczeniu się.

3.4.5.6.Psychologiczne zasady działań rehabilitacyjnych. Zasada poznania osoby z ograniczoną sprawnością - przebiegu jej życia, cech osobowości, stosunku do inwalidztwa, zdolności do zaspakajania lub kompensacji własnych potrzeb. (Zasada wielostronnego ujmowania wszystkich potrzeb rehabilitowanej osoby. Zasada budowania programu rehabilitacji na podstawie zachowanych sprawności i wydolności wysiłkowej oraz zdolności wypracowania właściwych postaw psychicznych. Zasada uwzględniania wymagań życia codziennego, rodzinnego oraz pracy. Zasada uwzględniania związku pomiędzy postępami w rewalidowaniu osoby niepełnosprawnej w procesie rehabilitacji a jej sytuacją socjalną. Zasada aktywności i pracy osoby niepełnosprawnej jako czynników rehabilitacyjnych. Zasada wyrabiania u osoby niepełnosprawnej motywacji do samodzielnego działania.

7.Zasady rehabilitacji a wsparcie spoleczne

8.9.10.11.12.Wybrane psychologiczne problemy rehabilitacji osób z uszkodzeniami:

- sensorycznymi,

- umysłowymi,

- chorobami przewlekłymi,

- chorobami narządu ruchu.

13.Psychologiczna problematyka dziecka z zaburzeniami rozwojowymi ( ADHD, autyzm, dysleksja)

14. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie

15.Zakończenie - podsumowanie - wskazanie na merytoryczne punkty programu, możliwości realizacji prac badawczych.

Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę.

Warunki zaliczenia: obowiązkowy udział w ćwiczeniach i praca zaliczeniowa pod koniec roku akademickiego na temat: Profilaktyka i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (...) i jego rodziny (studenci wybierają do opisu rodzaj niesprawności dziecka, jaki chcą bliżej poznać). Studenci zagraniczni przygotowują pracę na powyższy temat, tylko opisują tę problematykę w ich kraju.

Cele: Poznanie specyficznych metod pracy z niepełnosprawnymi, zapoznanie z problemami poradnictwa dla osób niepełnosprawnych oraz z zasadami orzecznictwa i kwalifikacji do przedszkoli, szkół, placówek i innych form kształcenia specjalnego.

Cele: Uwrażliwianie na dostrzeganie różnych rodzajów niepełnosprawności (również z zakresu tzw. małej defektologii), zwrócenie uwagi na wychowawcze aspekty nauczania i wychowania integracyjnego.

Treści programowe:

1. Poradnictwo psychologiczne na rzecz dzieci niepełnosprawnych (od urodzenia do wieku przedszkolnego) i ich rodzin.

2. Opiniowanie dzieci ryzyka dysleksji, jako podstawa organizowania odpowiednich zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.

3. Poradnictwo wychowawcze na rzecz niepełnosprawnych dzieci w młodszym wieku przedszkolnym i młodszoszkolnym i ich rodzin.

4. Orzecznictwo do kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo oraz hospitacja odpowiednich zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, przedszkolu integracyjnym i szkole podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

5. Rola i udział rodziny w procesie rewalidacji dziecka niepełnosprawnego.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Podana w I semestrze

Literatura dodatkowa:

Podana w I semestrze

Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak

Lektury obowiązkowe:

Bogdanowicz M. (2002). Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie. Wydawnictwo "Harmonia".

Brejnak W. (2003). Dysleksja. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Zabłocki K. J., Brejnak W. (w druku). Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami.

Literatura dodatkowa:

Obuchowska I. (1999), (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

Wybrane przez studentów teksty z czasopism.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Pełny opis znajduje się w opisie z Psychologii 1, to jest semestru zimowego wraz opisem wymogów zaliczenia semestru letniego - Psychologia 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)