Psychologia rewalidacyjna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PER2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rewalidacyjna 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia rewalidacyjna 1 WF-PS-PER1 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W14 K_U05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o psychologicznej i rewalidacyjnej sytuacji ludzi niepełnosprawnych ( pełniejszy opis podany w semestrze I) Wymagania wstępne:podstawowa wiedza o sytuacji psychologicznej ludzi niepełnosprawnych oraz zaliczenie przedmiotów z psychologii klinicznej i osobowości Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak Cele: Poznanie wybranych zagadnień z psychologii i pedagogiki rewalidacyjne, praktyczne zapoznanie się z działalnością placówek zajmujących się poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym oraz pracą psychologa w zakresie diagnozy i terapii osób niepełnosprawnych - poprzez wizytowanie i hospitowanie zajęć w specjalistycznych placówkach. Zajęcia odbywają się głównie w placówkach zajmujących się diagnostyką, poradnictwem i terapią osób z różnymi dysfunkcjami. |
Pełny opis: |
Założenia i cele: Podane w I semestrze Warunki zaliczenia: napisanie pracy kontrolnej na wybrany przez studenta temat Treści programowe: 1.Psychologiczne zasady nauczania i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. 2.Ogólne zasady uczenia się i uczenia oraz ich zastosowanie w rewalidacji, w szczególności w terapii zajęciowej, proces uczenia i jego formy, transfer w uczeniu się. 3.4.5.6.Psychologiczne zasady działań rehabilitacyjnych. Zasada poznania osoby z ograniczoną sprawnością - przebiegu jej życia, cech osobowości, stosunku do inwalidztwa, zdolności do zaspakajania lub kompensacji własnych potrzeb. (Zasada wielostronnego ujmowania wszystkich potrzeb rehabilitowanej osoby. Zasada budowania programu rehabilitacji na podstawie zachowanych sprawności i wydolności wysiłkowej oraz zdolności wypracowania właściwych postaw psychicznych. Zasada uwzględniania wymagań życia codziennego, rodzinnego oraz pracy. Zasada uwzględniania związku pomiędzy postępami w rewalidowaniu osoby niepełnosprawnej w procesie rehabilitacji a jej sytuacją socjalną. Zasada aktywności i pracy osoby niepełnosprawnej jako czynników rehabilitacyjnych. Zasada wyrabiania u osoby niepełnosprawnej motywacji do samodzielnego działania. 7.Zasady rehabilitacji a wsparcie spoleczne 8.9.10.11.12.Wybrane psychologiczne problemy rehabilitacji osób z uszkodzeniami: - sensorycznymi, - umysłowymi, - chorobami przewlekłymi, - chorobami narządu ruchu. 13.Psychologiczna problematyka dziecka z zaburzeniami rozwojowymi ( ADHD, autyzm, dysleksja) 14. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie 15.Zakończenie - podsumowanie - wskazanie na merytoryczne punkty programu, możliwości realizacji prac badawczych. Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę. Warunki zaliczenia: obowiązkowy udział w ćwiczeniach i praca zaliczeniowa pod koniec roku akademickiego na temat: Profilaktyka i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (...) i jego rodziny (studenci wybierają do opisu rodzaj niesprawności dziecka, jaki chcą bliżej poznać). Studenci zagraniczni przygotowują pracę na powyższy temat, tylko opisują tę problematykę w ich kraju. Cele: Poznanie specyficznych metod pracy z niepełnosprawnymi, zapoznanie z problemami poradnictwa dla osób niepełnosprawnych oraz z zasadami orzecznictwa i kwalifikacji do przedszkoli, szkół, placówek i innych form kształcenia specjalnego. Cele: Uwrażliwianie na dostrzeganie różnych rodzajów niepełnosprawności (również z zakresu tzw. małej defektologii), zwrócenie uwagi na wychowawcze aspekty nauczania i wychowania integracyjnego. Treści programowe: 1. Poradnictwo psychologiczne na rzecz dzieci niepełnosprawnych (od urodzenia do wieku przedszkolnego) i ich rodzin. 2. Opiniowanie dzieci ryzyka dysleksji, jako podstawa organizowania odpowiednich zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu. 3. Poradnictwo wychowawcze na rzecz niepełnosprawnych dzieci w młodszym wieku przedszkolnym i młodszoszkolnym i ich rodzin. 4. Orzecznictwo do kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo oraz hospitacja odpowiednich zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, przedszkolu integracyjnym i szkole podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. 5. Rola i udział rodziny w procesie rewalidacji dziecka niepełnosprawnego. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Podana w I semestrze Literatura dodatkowa: Podana w I semestrze Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak Lektury obowiązkowe: Bogdanowicz M. (2002). Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie. Wydawnictwo "Harmonia". Brejnak W. (2003). Dysleksja. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Zabłocki K. J., Brejnak W. (w druku). Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami. Literatura dodatkowa: Obuchowska I. (1999), (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. Wybrane przez studentów teksty z czasopism. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Pełny opis znajduje się w opisie z Psychologii 1, to jest semestru zimowego wraz opisem wymogów zaliczenia semestru letniego - Psychologia 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.