Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychoterapii 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PT1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychoterapii 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W02

K_W03

K_W19

K_U11


Skrócony opis:

Wykład zawiera wprowadzenie do terapii psychodynamicznej ze szczególnym uwzględnieniem psychoanalizy, teorii przywiązania i teorii opartej o mentalizację.

Pełny opis:

1. Psychoanaliza, psychoterapia psychoanalityczna, psychoterapia psychodynamiczna – podstawowe pojęcia.

2. Teoria rozwoju libido wg Z. Freuda.

3. Mechanizmy obronne. Przeniesienie, przeciwprzeniesienie, opór i przepracowanie.

4. Teoria relacji z obiektem w poglądach M. Klein i H. Segal.

5. Obiekty przejściowe, przestrzeń potencjalna i zabawa – poglądy D. W. Winnicotta.

6. Kontenerowanie i transformacja – poglądy W. Biona.

7. Podstawy teoria przywiązania - poglądy J. Bowlby’ego.

8. Rozwój teorii przywiązania – poglądy M. Ainsworth, M. Maine, J. Salomon, B. Beebe.

9. Neurobiologiczne mechanizmy w relacji terapeutycznej poglądy A. Schore'a.

10. Przywiązanie i mentalizowanie w poglądach P. Fonagy, A. Batemana i J. Allena.

11. Psychodynamiczna analiza osobowości na przykładzie filmu "Erratum" M. Lechkiego - struktura osobowości, relacja z

ojcem, problem żałoby.

12. Psychodynamiczna analiza twórczości na przykładzie prac R. Magritte'a.

13. Struktura psychoterapii psychodynamicznej wg P. Fonagy.

14. Ramy terapii (setting), konsekwencja, elastyczność, trzymanie się zasad wg P. Fonagy.

15. Rola relacji w psychoterapii wg P. Fonagy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Prochaska J.O., Norcross J.C. - Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna,Warszawa, 2006.

2. Grzesiuk L. - Psychoterapia t.1-7, Eneteia, Warszawa, 2005-2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Student definiuje i dyskutuje różnice pomiędzy psychoterapią psychodynamiczną, psychoanalityczną i psychoanalizą.

2. Student definiuje podstawowe pojęcia psychoanalityczne (mechanizmy obronne, przeniesienie, przeciwprzeniesienie, przepracowanie, opór), podaje przykłady kliniczne.

3. Student opisuje główne tezy teorii Z. Freuda, M. Klein, D. Winnicotta, W. Biona.

4. Student opisuje podstawy teorii przywiązania J. Bowlbyego i kontynuatorów jego prac.

5. Student opisuje podstawy terapii opartej o mentalizowanie P. Fonagy.

6. Student potrafi dokonać prostego opisu przypadku przy użyciu metody psychodynamicznej.

Metody i kryteria oceniania:

1) efekt kształcenia nr 1 pn. student definiuje i dyskutuje różnice pomiędzy psychoterapią psychodynamiczną,

psychoanalityczną i psychoanalizą.

- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi zdefiniować powyższych rodzajów psychoterapii,

- na ocenę 3 (dost.): student definiuje powyższe rodzaje psychoterapii popełnia nieliczne błędy w definicjach,

- na ocenę 4 (db.): student definiuje powyższe rodzaje psychoterapii, ma trudności w dyskutowaniu różnic pomiędzy nimi,

- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo definiuje i opisuje powyższe psychoterapie, dyskutuje różnice między terapiami,

2) efekt kształcenia nr 2 pn. student definiuje podstawowe pojęcia psychoanalityczne (mechanizmy obronne, przeniesienie,

przeciwprzeniesienie, przepracowanie, opór), podaje przykłady kliniczne.

- na ocenę 2 (nast.): student błędnie definiuje powyższe pojęcia psychoanalityczne,

- na ocenę 3 (dost.): student definiuje 3 z 5 podanych wyżej pojęć psychoanalitycznych,

- na ocenę 4 (db.): student definiuje wszystkie podane wyżej pojęcia psychoanalityczne, popełnia błędy w podawaniu

przykładów,

- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo definiuje podane wyżej pojęcia psychoanalityczne, prawidłowo opisuje przykłady

kliniczne,

3) efekt kształcenia nr 3 pn. student opisuje główne tezy teorii Z. Freuda, M. Klein, D. Winnicotta, W. Biona.

- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi opisać podstawowych tez wyżej wymienionych autorów,

- na ocenę 3 (dost.): student opisuje prawidłowo tezy 2 z 4 wymienionych wyżej autorów,

- na ocenę 4 (db.): student opisuje prawidłowo tezy wszystkich wymienionych wyżej autorów, popełnia drobne błędy,

- na ocenę 5 (bdb.): student opisuje prawidłowo tezy wszystkich wymienionych wyżej autorów, podaje przykłady kliniczne, z

literatury, sztuki lub filmu,

4) efekt kształcenia nr 4 pn. Student opisuje podstawy teorii przywiązania J. Bowlbyego i kontynuatorów jego prac.

- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi wymienić głównych tez teorii przywiązania wg J. Bowlby'ego,

- na ocenę 3 (dost.): student zna podstawowe tezy teorii przywiązania, popełnia liczne błędy w definiowaniu podstawowych

pojęć (np. bezpieczna baza, figura przywiązania, wzorzec przywiązania itp.)

- na ocenę 4 (db.): student zna podstawowe tezy teorii przywiązania, popełnia drobne błędy w definiowaniu podstawowych

pojęć (np. bezpieczna baza, figura przywiązania, wzorzec przywiązania itp.)

- na ocenę 5 (bdb.): student zna podstawowe tezy teorii przywiązania, definiuje podstawowe pojęcia (np. bezpieczna baza,

figura przywiązania, wzorzec przywiązania itp.)

5) efekt kształcenia nr 5 pn. student opisuje podstawy terapii opartej o mentalizowanie P. Fonagy.

- na ocenę 2 (nast.): student potrafi przytoczyć głównych tez teorii mentaliacji,

- na ocenę 3 (dost.): student potrafi opisać podstawowe tezy teorii mentalizacji, robi błędy w opisie,

- na ocenę 4 (db.): student potrafi opisać podstawowe tezy teorii mentalizacji, prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia (np.

mentalizowanie, hiper-, hipomentalizacja, brak mentalizacji), popełnia drobne błędy,

- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo opisuje podstawowe tezy teorii mentalizacji i prawidłowo definiuje podstawowe

pojęcia, podaje przykłady kliniczne, z literatury, sztuki, filmu.

6) efekt kształcenia nr 6 pn. Student potrafi dokonać prostego opisu przypadku przy użyciu metody psychodynamicznej.

- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi opisać prostego przypadku przy użyciu metody psychodynamicznej,

- na ocenę 3 (dost.): student właściwie opisuje przypadek, popełnia błędy w opisie,

- na ocenę 4 (db.): student właściwie opisuje przypadek,

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo opisać przypadek kliniczny uwzględniając rożne perspektyw terapii

psychodynamicznej,

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)