Recognition memory
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-RM-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Recognition memory |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat modeli teoretycznych i metod badania pamięci rozpoznawczej. Oczekuje się, iż studenci wzbogacą swoje rozumienie natury badań eksperymentalnych, zasad ich prowadzenia i interpretacji. Dodatkowym celem zajęć jest wzbogacenie słownictwa studentów o angielską terminologię dotyczącą pamięci. |
Pełny opis: |
W czasie wykładów opisane zostaną główne modele teoretyczne stosowane w badaniach nad pamięcią rozpoznawczą człowieka. Zagadnienia teoretyczne uzupełnione zostaną prezentacją kluczowych procedur eksperymentalnych używanych we współczesnych badaniach pamięci rozpoznawczej. Tematy: 1. Wprowadzenie. Pamięć – perspektywa psychologii poznawczej a podejście neuronauk. Ślad pamięciowy i kodowanie. 2. Rola badań eksperymentalnych w psychologii pamięci. Metody badania pamięci rozpoznawczej. 3. Model modalny (standardowy) pamięci. Krzywa pozycji w serii i efekty świeżości/pierwszeństwa. 4. Pamięć sensoryczna. Wzrokowa pamięć robocza. 5. Rola dystynktywności w pamięci rozpoznawczej 6. Podejście procesualne w badaniach pamięci rozpoznawczej (poziomy przetwarzania) 7. Model pomiarowy teorii detekcji sygnałów w badaniach pamięci rozpoznawczej 8. Dualne modele pamięci rozpoznawczej. 9. Model Jacoby'ego i procedura dysocjacji procesów. 10. Teoria rozmytego śladu. 11. Monitorowanie źródła informacji i pamięć kontekstu 12. Efekt generowania. 13. Fałszywa pamięć. 14. Metapamięć. Poczucie znajomości. 15. Podsumowanie. Nowe perspektywy badawcze. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Roediger, H. L., Dudai, Y., Fitzpatrick, S. M. (eds.) (2007). Science of memory: Concepts. Oxford: OUP. Schacter, D. L. (2001). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. New York, Houghton Mifflin (Wydanie polskie: “Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy” translation E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW, 2003). Tulving, E. & Craik F. I. M. (eds.), (2000). The Oxford Handbook of Memory. Oxford: OUP. Literatura dodatkowa Baddeley, A. D. (1999). Essentials of human memory. Psychology Press: Hove. Jacoby, L. L. (1991). A process dissociation framework: separating automatic from intentional uses of memory. Journal of Memory and Language, 30, 513-541. Johnson, M. K., Hastroudi, S., & Lindsay, D. S. (1993). Source Monitoring. Psychological Bulletin, 114, 3-28. Neath, I., Surprenant, A. M. (2003). Human memory. An introduction to research, data, and theory. Belmont: Wadsworth. Roediger III, H. L. & McDermott, K. B. (1995). Creating false memories: Remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21, 803-814. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji procesów pamięciowych z perspektywy neuronauk i psychologii poznawczej. Student zna główne pojęcia i zasady prowadzenia badań w psychologii pamięci. Umiejętności: Rozumie jakie jest znaczenie eksperymentu i precyzyjnego definiowania pojęć w badaniach naukowych w psychologii pamięci. Kompetencje i postawy: Student jest gotowy do samodzielnego uzupełniania wiedzy, w związku z ciągle pojawiającymi się nowymi odkryciami w dziedzinie badań pamięci rozpoznawczej. ECTS: 6 pkt 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p) 50 godzin - lektury (2 p) 80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Kryteria oceniania: Ocena końcowa będzie zależała od: - uczestnictwa w wykładach, - wyniku testu końcowego Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.