Seminarium z psychologii klinicznej i osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-ROK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium z psychologii klinicznej i osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_U08 PS_U09 PS_K03 PS_K07 Zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać szczegółowo analiza i interpretacja różnych procesów psychicznych z różnych perspektyw teoretycznych (W03); Potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie psychologiczne narzędzia badawcze (U08); Potrafi posługiwać się pisemnie i słownie specjalistyczną terminologią psychologiczną (U09); Jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian (K03); Jest gotów do ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz samodzielnego wykorzystywania w tym celu dostępnych mu źródeł i ich krytycznej oceny pod względem przydatności do swojej pracy zawodowej (K07) |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średni Cel przedmiotu: celem seminarium ma być przygotowanie poprzez dyskusje, prezentacje własne, pracy magisterskiej. Podstawowe znaczenie ma aktywność uczestników seminarium. Efekt kształcenia: opanowanie zasad pisania pracy magisterskiej, nabycie umiejętności rozwiązywania problemów badawczych i zastosowania narzędzi badawczych umożliwiających weryfikację hipotez, ukształtowanie umiejętności interpretacji uzyskiwanych rezultatów badawczych. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu psychologii ogólnej, w szczególności psychologii osobowości, emocji i motywacji oraz psychologii klinicznej. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Metody oceny: aktywne uczestnictwo oraz po VIII semestrze przygotowanie konspektu przyszłej pracy magisterskiej; w semestrze X przedstawienie i ocena rozprawy magisterskiej. Treści programowe: rodzaj tematyki podejmowanej w ramach seminarium uzależniony jest od zainteresowań jego uczestników. Ogólny kierunek badań dotyczy poszukiwania związków osobowością a emocjonalnością oraz poszukiwania odpowiedzi na pytanie o znaczenie emocjonalności w kształtowaniu zachowań i rozwoju osobowości. Ponadto, istotne jest rozpoznawanie różnic pomiędzy osobami o odmiennych zainteresowaniach, odmiennych rolach zawodowych, pełniących odmienne funkcje (np. uprawiających różne sporty) w zakresie osobowości i emocjonalności. Co się tyczy psychologii klinicznej, to tematyka seminarium koncentruje się przede wszystkim na zagadnieniu osobowości w zaburzeniach psychicznych i somatycznych. Głównymi problemami badawczymi są badania wybranych zmiennych osobowościowych w takich zaburzeniach psychicznych, jak psychozy schizofreniczne, choroby afektywne, nerwice, alkoholizm, narkomania i inne formy uzależnień oraz u chorych somatycznie w różnych zakresach medycyny (np. onkologia, interna, chirurgia, toksykologia). Poza tym obiektem zainteresowania jest poszukiwanie swoistości cech osobowości w niektórych specyficznych zawodach (np. wśród policjantów, strażaków, myśliwych, lekarzy, pielęgniarek, artystów, muzyków, modelek, sportowców) oraz zagadnienie tzw. wypalenia zawodowego. W zależności od indywidualnie podjętego problemu badawczego, literaturę przedmiotu opracowują uczestnicy seminarium przy pomocy prowadzącego zajęcia. |
Literatura: |
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Brzeziński, J., Siuta, J. (red.) (2006). Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii. Poznań: Zysk i S-ka. Ekman, P., Davidson, R.J. (red.) (1998). Natura emocji. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Gasiul, H. (2001). W poszukiwaniu podstaw rozwoju ja emocjonalnego. Warszawa: WA Żak. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Difin. Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Jest zdolny do projektowania badań empirycznych. Umie wyróżnic zmienne i postawić hipotezy. Zna w szerszym zakresie wybrane metody i narzędzia pozwalające na przeprowadzenie badań empirycznych Potrafi samodzielnie opracować własne narzędzia badawcze do realizacji zgodnych z tematyką badań empirycznych. Potrafi zastosować techniki statystyczne do interpretacji danych empirycznych. Jest w stanie interpretować i analizować uzyskiwane wyniki badań własnych, wybierać istotne dla przeprowadzania wywodów treści z dostępnej literatury. Jest kompetentny w przygotowaniu raportu z badań własnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.