Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka komputerowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-STK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka komputerowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_U06

Pełny opis:

Cel zajęć:

Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z komputerowych pakietów statystycznych i zawartych w nich technik obliczeniowych, właściwych dla różnych metod statystycznych.

Program:

Różne sposoby kodowania danych w pliku komputerowym a cel obliczeń. Tworzenie różnych formatów danych i ich wymiana między różnymi aplikacjami komputerowymi. Odczytanie i interpretacja wyników opisu statystycznego: miary tendencji centralnej s miary rozproszenia. Odczytanie i interpretacja wyników estymacji przedziałowej głównych parametrów rozkładów statystycznych. Tworzenie tabel i wykresów odpowiadających opisowi statystycznemu. Odczytanie i interpretacja wyników opisu rozkładów zmiennych losowych: częstość, liczebność i skośność rozkładów statystycznych, testy nieparametryczne rozkładów statystycznych. Odczytanie i interpretacja wyników analizy zależności między zmiennymi: testy parametryczne i nieparametryczne. Odczytanie i interpretacja wyników analizy różnic między głównymi parametrami zbiorów danych pochodzących z populacji pomiarów zależnych i niezależnych: testy równości wartości oczekiwanych i wariancji. Odczytanie i interpretacja wyników jednoczynnikowej analizy wariancji: testy homogeniczności wariancji, wpływu czynnika na zmienną zależną, testy kontrastów. Odczytanie i interpretacja wyników dwuczynnikowej analizy wariancji: j. w. oraz testy interakcji między czynnikami. Odczytanie i interpretacja jednowymiarowej analizy regresji liniowej. Odczytanie i interpretacja wielowymiarowej analizy regresji liniowej. Macierze korelacji Testowanie istotności wpływu zmiennych na zmienną zależną. Odczytanie i interpretacja wyników wielowymiarowej analizy regresji liniowe. Konstrukcja optymalnego modelu regresji liniowej. Predykcja wyników na podstawie uzyskanego modelu. Odczytanie i interpretacja wyników analizy czynnikowej w badaniach psychologicznych: cel zastosowania metody i wprowadzenie do konstrukcji modelu. Odczytanie i interpretacja wyników rotacji czynników w analizie czynnikowej; konstrukcja optymalnego modelu czynnikowego. Podsumowanie: prezentacja kompleksowej analizy i interpretacji statystyk z po- wyższych punktów na rzeczywistych danych z własnych badań prowadzącego i studentów. Zaliczenie zajęć i wystawienie ocen na podstawie prac pisemnych.

We wszystkich zajęciach pokazane i wykorzystane zostaną wyniki obliczeń prowadzonych na znanych pakietach statystycznych i kalkulacyjnych (Sfatistica, SPSS, Microsoft Excel). Wszystkie zajęcia prowadzone będą na udostępnionych studentom autorskich przykładach badań o treści psychologicznej oraz na fikcyjnych danych dobrane do treści psychologicznych, znanych studentom z podręczników do nauczania psychologii. Odczytanie i interpretacja wyników analizy czynnikowej w badaniach psychologicznych: cel zastosowania metody i wprowadzenie do konstrukcji modelu. Odczytanie i interpretacja wyników rotacji czynników w analizie czynnikowej; konstrukcja optymalnego modelu czynnikowego.

Literatura:

Aranowska, E. (1996) Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: Studio l.

Blalock, H. M. (1975). Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN.

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Brzeziński, J., Stachowski, R. (1981). Zastosowanie analizy wariancji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych. Warszawa: PWN.

Ciaus, H., Ebner G. Podstawy statystyki dla psychologów, pedagogów i socjologów.

Ferguson, G.A., Takane, Y. (1989). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Freund, J. (1968). Podstawy nowoczesnej statystyki. Warszawa: PWE.

Jóźwiak, J., Podgórski, J. (1998) Statystyka od podstaw. Warszawa: PWE.

Podręczniki do obsługi pakietu komputerowego StatSoft, Inc. STATISTICA for Windows oraz pakietu SPSS (w formie książkowej lub elektronicznej).

Zaliczenie: praca pisemna (ocena).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)