Statystyka komputerowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-STK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka komputerowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_U06 |
Pełny opis: |
Cel zajęć: Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z komputerowych pakietów statystycznych i zawartych w nich technik obliczeniowych, właściwych dla różnych metod statystycznych. Program: Różne sposoby kodowania danych w pliku komputerowym a cel obliczeń. Tworzenie różnych formatów danych i ich wymiana między różnymi aplikacjami komputerowymi. Odczytanie i interpretacja wyników opisu statystycznego: miary tendencji centralnej s miary rozproszenia. Odczytanie i interpretacja wyników estymacji przedziałowej głównych parametrów rozkładów statystycznych. Tworzenie tabel i wykresów odpowiadających opisowi statystycznemu. Odczytanie i interpretacja wyników opisu rozkładów zmiennych losowych: częstość, liczebność i skośność rozkładów statystycznych, testy nieparametryczne rozkładów statystycznych. Odczytanie i interpretacja wyników analizy zależności między zmiennymi: testy parametryczne i nieparametryczne. Odczytanie i interpretacja wyników analizy różnic między głównymi parametrami zbiorów danych pochodzących z populacji pomiarów zależnych i niezależnych: testy równości wartości oczekiwanych i wariancji. Odczytanie i interpretacja wyników jednoczynnikowej analizy wariancji: testy homogeniczności wariancji, wpływu czynnika na zmienną zależną, testy kontrastów. Odczytanie i interpretacja wyników dwuczynnikowej analizy wariancji: j. w. oraz testy interakcji między czynnikami. Odczytanie i interpretacja jednowymiarowej analizy regresji liniowej. Odczytanie i interpretacja wielowymiarowej analizy regresji liniowej. Macierze korelacji Testowanie istotności wpływu zmiennych na zmienną zależną. Odczytanie i interpretacja wyników wielowymiarowej analizy regresji liniowe. Konstrukcja optymalnego modelu regresji liniowej. Predykcja wyników na podstawie uzyskanego modelu. Odczytanie i interpretacja wyników analizy czynnikowej w badaniach psychologicznych: cel zastosowania metody i wprowadzenie do konstrukcji modelu. Odczytanie i interpretacja wyników rotacji czynników w analizie czynnikowej; konstrukcja optymalnego modelu czynnikowego. Podsumowanie: prezentacja kompleksowej analizy i interpretacji statystyk z po- wyższych punktów na rzeczywistych danych z własnych badań prowadzącego i studentów. Zaliczenie zajęć i wystawienie ocen na podstawie prac pisemnych. We wszystkich zajęciach pokazane i wykorzystane zostaną wyniki obliczeń prowadzonych na znanych pakietach statystycznych i kalkulacyjnych (Sfatistica, SPSS, Microsoft Excel). Wszystkie zajęcia prowadzone będą na udostępnionych studentom autorskich przykładach badań o treści psychologicznej oraz na fikcyjnych danych dobrane do treści psychologicznych, znanych studentom z podręczników do nauczania psychologii. Odczytanie i interpretacja wyników analizy czynnikowej w badaniach psychologicznych: cel zastosowania metody i wprowadzenie do konstrukcji modelu. Odczytanie i interpretacja wyników rotacji czynników w analizie czynnikowej; konstrukcja optymalnego modelu czynnikowego. Literatura: Aranowska, E. (1996) Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: Studio l. Blalock, H. M. (1975). Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Brzeziński, J., Stachowski, R. (1981). Zastosowanie analizy wariancji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych. Warszawa: PWN. Ciaus, H., Ebner G. Podstawy statystyki dla psychologów, pedagogów i socjologów. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1989). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Freund, J. (1968). Podstawy nowoczesnej statystyki. Warszawa: PWE. Jóźwiak, J., Podgórski, J. (1998) Statystyka od podstaw. Warszawa: PWE. Podręczniki do obsługi pakietu komputerowego StatSoft, Inc. STATISTICA for Windows oraz pakietu SPSS (w formie książkowej lub elektronicznej). Zaliczenie: praca pisemna (ocena). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.