WM: Metapsychologia – praxis
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-R-PS-WMMP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.41
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Metapsychologia – praxis |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Doktoranci Przedmioty dla doktorantów psychologii Wykłady monograficzne kierunkowe z psychologii Wykłady monograficzne pozakierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SD_ PS _W02 SD_ PS _W04 SD_ PS _W05 SD_ PS _K04 SD_ PS _K05 P8S_WG; P8S_WK |
Skrócony opis: |
Kurs metapsychologii na poziomie zaawansowanym rozwijający teoretyczną wiedze nabytą podczas kursu "Metapsychologia - theoria". Przedmiot porusza aspekt aplikacyjny metapsychologii - metapsychologia stosowana w analizie teoretycznej i praktyce badawczej. |
Pełny opis: |
Kurs metapsychologii na poziomie zaawansowanym rozwijający teoretyczną wiedze nabytą podczas kursu "Metapsychologia - theoria". Przedmiot porusza aspekt aplikacyjny metapsychologii - metapsychologia stosowana w analizie teoretycznej i praktyce badawczej. Proponuje wykorzystanie narzędzi metapsychologii w indywidualnych projektach badawczych doktorantów oraz umożliwia dokonanie ich krytycznej analizy - ujawnienia założeń ontologicznych, epistemologicznych oraz aksjologicznych. 1. Identyfikacja przykładów krytyki psychologii, takich jak: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna, w literaturze przedmiotu. 2. Wyodrębnienie stylu myślowego w wybranych projektach badawczych - antropologia wiedzy (L. Fleck). 3. Przygotowanie critical review/analysis teoretycznych założeń projektu badawczego. 4. Wykorzystanie perspektyw teoriopoznawczych psychologii kulturowej i realnej w odpowiedzi na słabości psychologii głównego nurtu (vide punkt 1). 5. Analiza możliwości i ograniczeń proponowanych narzędzi metapsychologii. 6. Znaczenie metapsychologii dla rozwoju autorefleksji badawczej i generowania nowych obszarów badawczych. |
Literatura: |
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas. Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas. Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak. Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”. Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum. May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax. Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed. Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas. Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN. Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr. Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN. Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ. Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu kursu student: - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wybranych projektów badawczych, - stosuje założenia critical review w celu identyfikacji podstaw teoretycznych swojego projektu, - podejmuje autorefleksję podczas aktywności badawczej, - zna możliwości, ograniczenia oraz zastosowania metapsychologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
E-learning. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82ed3d56c29248c3a5bcf9e6fb0300c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=013d0aa5-b281-4ae4-8299-646adb3648aa&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Wykład interaktywny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.