WM: Metapsychologia - theoria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-R-PS-WMMT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.41
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Metapsychologia - theoria |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Doktoranci Przedmioty dla doktorantów psychologii Wykłady monograficzne kierunkowe z psychologii Wykłady monograficzne pozakierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SD_ PS _W02 SD_ PS _W04 SD_ PS _W05 SD_ PS _K04 SD_ PS _K05 P8S_WG; P8S_WK |
Skrócony opis: |
Kurs traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura. - Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej. - Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii. - Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst. - Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii. |
Pełny opis: |
1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody. 2. Podstawy filozofii nauki a psychologia. 3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa. 4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia. 5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne. 6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje. 7. Modele i metody badawcze psychologii. 8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna. 9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck). 10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis. 11. Psychologia kulturowa i realna. 12. Aspekty aplikacyjne podejmowane w kontekście problemów badawczych poruszanych przez doktorantów. |
Literatura: |
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas. Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas. Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak. Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”. Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum. May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax. Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed. Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas. Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN. Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr. Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN. Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ. Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. Definiuje pojęcie metapsychologii i określa przedmiot, pytania i perspektywę psychologii jako nauki. 2. Rozpoznaje i różnicuje dwie linie rozwojowe psychologii oraz zna ich proweniencję. 3. Opisuje różne filozofie psychologii i antropologie psychologiczne. 4. Identyfikuje podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne wybranych programów badawczych w psychologii. 5. Trafnie określa status i tożsamość psychologii jako nauki. 6. Prezentuje aktualne źródła krytyki psychologii jako nauki. 7. Potrafi dokonać krytycznej analizy wybranej idei, zjawiska i problemu badawczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Prezentacja powerpoint. Praca pisemna - analiza krytyczna (critical review) i pisemny test z wiedzy. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.