WM: Racjonalność decyzji i sądów z perspektywy psychologii poznawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-R-PS-WMRDS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Racjonalność decyzji i sądów z perspektywy psychologii poznawczej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Doktoranci Przedmioty dla doktorantów psychologii Wykłady monograficzne kierunkowe z psychologii Wykłady monograficzne pozakierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SD_ PS _W02 SD_ PS _W04 SD_ PS _W05 SD_ PS _K04 SD_ PS _K05 |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje wybrane zagadnienia z zakresu psychologii oceniania i podejmowania decyzji. Szczególna uwaga poświęcona zostanie kwestii definiowania, interpretowania i przyjmowanych kryteriów racjonalności w psychologii poznawczej. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie racjonalności a rozróżnienie pomiędzy opisem normatywnym i deskryptywnym. 2. Główne modele normatywne przyjmowane w badaniach nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji. Dwa typy myślenia. Umysł refleksyjny. 3. Program badań nad heurystykami i zniekształceniami poznawczymi - specyfika i ograniczenia programu badawczego Kahnemanna i Tversky'ego. 4. Zaniedbywanie proporcji bazowej w ocenie prawdopodobieństwa. 5. Teoria wsparcia - nowe ujęcie subiektywnego prawdopodobieństwa. Próby wyjaśnienia zjawiska sub-addytywności w badaniach decyzji dotyczących rozpoznawania bodźców. 6. Odwracanie preferencji wyboru. Modele obliczeniowe podejmowania decyzji. 7. Modele racjonalności oparte na podejściu bayesowskim. 8. Czy na prawdę potrzebujemy mechaniki kwantowej by zrozumieć i opisać (ir)racjonalność sądów i decyzji? Podsumowanie zajęć - perspektywy badawcze psychologii oceniania i podejmowania decyzji |
Literatura: |
Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. Wyd. Media Rodzina, Poznań. D.J. Koehler, N. Harvey (red.) (2004) Blackwell Handbook of Judgment and Decision Making. Blackwell Publishing Lewicka M. (1993). Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym. Wyd. PTP, Warszawa-Olsztyn. Stanovich K. (2010). Rationality and the Reflective Mind. Oxford University Press. Tyszka T. (2010). Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efektem kształcenia będzie wzbogacenie wiedzy studentów na temat określania racjonalności ocen i podejmowania decyzji z perspektywy psychologii poznawczej. ECTS: 1 pkt 15 godzin zajęć 10 godzin zapoznanie z literaturą 5 godzin przygotowanie do egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy z najważniejszych informacji dyskutowanych na wykładzie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.