Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Teoria rozmytego śladu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-R-PS-WMTRS
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: Teoria rozmytego śladu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

SD_ PS _W02

SD_ PS _W04

SD_ PS _W05

SD_ PS _K04

SD_ PS _K05

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie i omówienie głównych założeń teorii rozmytego śladu (Fuzzy-Trace Theory) Charlesa Brainerda i Valerie Reyny. W czasie zajęć pokazane zostaną także możliwości interpretacyjne wyników badań z różnych obszarów psychologii, które stwarza teoria rozmytego śladu.

Główną i pierwotną dziedziną zainteresowania teorii jest psychologia pamięci. Teoria zakłada bowiem istnienie dwóch niezależnych form śladu pamięciowego - śladu dosłownego (verbatim trace) i śladu sensu/treści (gist trace). Autorzy teorii przedstawili też własną koncepcję przebiegu rozwoju poznawczego u dzieci, a także zaproponowali nowe spojrzenie na zagadnienia rozumowania i podejmowania decyzji.

Pełny opis:

1. Koncepcje teoretyczne bezpośrednio poprzedzające rozwój teorii rozmytego śladu.

2. Dane eksperymentalne, które zakwestionowały wcześniejsze teorie, natomiast dają się wyjaśnić w ramach teorii rozmytego śladu (np. niezależność pamięci i rozumowania, intuicyjna natura dojrzałego rozumowania)

3. Główne założenia początkowej wersji teorii.

4. Zastosowania teorii rozmytego śladu w badaniach fałszywej pamięci i podatności na sugestie.

5. Zastosowania teorii rozmytego śladu w badaniach nad sądami i podejmowaniem decyzji.

6. Zastosowania teorii rozmytego śladu w badaniach rozwoju funkcji pamięciowych.

7. Modyfikacje i nowe obszary zastosowań teorii rozmytego śladu.

8. Nowe teorie powstałe z inspiracji teorią rozmytego śladu.

Literatura:

Brainerd, C. J., & Reyna, V. F. (2002). Fuzzy-trace theory: Dual processes in memory, reasoning, and cognitive neuroscience. Advances in Child Development and Behavior, 28, 49-100.

Brainerd, C. J., Reyna, V. F., & Kneer, R. (1995). False-recognition reversal: When similarity is distinctive. Journal of Memory and Language, 34, 157-185.

Brainerd, C. J., Reyna, V. F., & Mojardin, A. H. (1999). Conjoint recognition. Psychological Review, 106, 160–179.

Reyna, V.F. & Brainerd, C. J. (1995). Fuzzy-trace theory: An interim synthesis. Learning and Individual Differences, 7, 1-75.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student nazywa i definiuje główne założenia teorii rozmytego śladu. Potrafi wskazać główne obszary zastosowania teorii rozmytego śladu.

ECTS: 1 pkt

15 godzin zajęć

10 godzin zapoznanie z literaturą

5 godzin przygotowanie do egzaminu

Metody i kryteria oceniania:

Wykład problemowy i konwersacyjny.

Egzamin testowy z najważniejszych informacji na temat teorii rozmytego śladu oraz opracowanie wybranego artykułu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)